• Vůz vychází z modulární platformy MQB A0 a má nový přeplňovaný motor o objemu 1,6 l
  • Zadní spoiler vozu FABIA RS Rally2 RS vytváří téměř dvakrát větší přítlak ve srovnání s předchozím modelem 
  • Závodní speciál těží z nejlepší aerodynamiky ve své třídě a vysoké tuhosti karoserie sériového modelu FABIA 
  • FABIA Rally2 RS je konstruovaná na provoz na 100% udržitelné palivo

ŠKODA FABIA RS Rally2

ŠKODA FABIA RS Rally2 vychází ze čtvrté generace modelu FABIA. ŠKODA Motorsport vyvinula rallyový vůz zcela od základu a využila četná vylepšení sériového modelu. FABIA RS Rally2 má například vysoce účinný aerodynamický kit. Nově vyvinuté zadní křídlo vytváří ve srovnání s předchozím modelem téměř dvakrát větší přítlak. Kromě toho bylo vylepšeno rozložení hmotnosti. FABIA RS Rally2 má také nově vyvinutý motor 2,0 TSI, který vychází z rodiny benzinových motorů EA888. V novém lakování ŠKODA Motorsport převládá odstín zelená Mamba, který odkazuje ke sportovním sériovým modelům OCTAVIA RS a ENYAQ COUPÉ RS iV. 

Michal Hrabánek, šéf ŠKODA Motorsport, říká: „Při vývoji modelu FABIA RS Rally2 jsme využili všechny zkušenosti, kterých jsme dosáhli s předchozím úspěšným modelem a dále jsme cíleně optimalizovali každý detail. Zároveň jsme mohli stavět na skvělém základu nového sériového modelu FABIA a využít výhod lepšího vyvážení nebo vysoce účinné aerodynamiky. Jsme hrdí na to, že se nám společně podařilo ještě více vylepšit nejúspěšnější rallyový vůz ve své kategorii.“

ŠKODA FABIA RS Rally2 představuje výrazný designový jazyk čtvrté generace vozu FABIA na mezinárodních tratích rally. Také rallyový model má úzké, ostře řezané přední světlomety sériového vozu, které zasahují až do velké šestihranné masky chladiče. Přední světlomety a zadní světla s technologií LED vytvářejí vizuální akcenty. Na sériový model FABIA odkazují také boční vzduchové clony Air Curtains na předním nárazníku a linie karoserie na předních dveřích, které naznačují tvar české vlajky. Odstín lakování zelená Mamba opticky odkazuje k vozům OCTAVIA RS a ENYAQ COUPÉ RS iV.

Širší karoserie a delší rozvor umožňují lepší rozložení hmotnosti

Podvozek aktuálního sériového vozu FABIA umožnil týmu ŠKODA Motorsport dále zlepšit jízdní vlastnosti závodní verze. FABIA RS Rally2 těží z karoserie širší o 48 mm v porovnání s předchozí generací a zejména z rozvoru prodlouženého o 94 mm. Díky tomu je jízda klidnější a zároveň záď stabilnější. V porovnání s předchozím vozem ŠKODA FABIA Rally2 došlo také ke změně umístění palivové nádrže. V motorovém prostoru tak mohli inženýři využít více místa pro větší mezichladič.

Nově vyvinuté zadní křídlo vytváří téměř dvakrát větší přítlak

Sériová verze vozu ŠKODA FABIA má nejnižší součinitel odporu vzduchu ve své třídě. Tohoto perfektního předpokladu využili odborníci ze ŠKODA Motorsport při vývoji mimořádně účinného aerodynamického kitu pro vůz FABIA RS Rally2. Díky precizní práci se zaměřením na detaily vytváří nově vyvinuté zadní křídlo téměř dvojnásobný přítlak ve srovnání s předchozím modelem. Větší přítlak je na závodní trati enormní předností a umožňuje dosahovat v zatáčkách vyšší rychlost. Vzduchové clony Air Curtains sériového vozu FABIA byly použity i v rallyovém voze. Použitím předního splitteru je zajištěna optimální aerodynamická účinnost přední části vozu. Splitter také zvyšuje rychlost vzduchu proudícího pod vozidlo. Výsledkem je nižší tlak pod vozidlem.

Nově vyladěný podvozek pro specifické požadavky rally sportu

I podvozek vozu FABIA RS Rally2 je důsledně navržen tak, aby splňoval vysoké nároky rally sportu. U modelu FABIA RS Rally2 se snížilo tření v tlumičích, byl prodloužen jejich zdvih a v porovnání s předchozím modelem je pevnější také zavěšení náprav MacPherson. Na základě většího rozvoru navrhli konstruktéři novou kinematiku podvozku. Zlepšila se rovněž funkčnost diferenciálu a zvýšila se účinnost převodovky při řazení či odolnost komponent s cílem snížit provozní náklady. Patří mezi ně čepy, brzdový systém a kabelové svazky. Vzhledem k tomu, že technické předpisy FIA vylučují použití jakékoliv elektronické asistence pro zlepšení trakce, jsou na přední a zadní nápravě povoleny pouze mechanické samosvorné diferenciály. Použití mezinápravových diferenciálů s uzávěrkou je zakázáno.

Nový přeplňovaný motor o objemu 1,6 l je konstruovaný na provoz na 100% udržitelný benzin

Vůz ŠKODA FABIA RS Rally2 pohání čtyřválcový přeplňovaný motor o objemu 1 620 cm3. Tato nově vyvinutá pohonná jednotka s variabilním časování ventilů a novým turbodmychadlem využívá jako základ motor 2,0 TSI z rodiny benzinových motorů EA888 a dosahuje výkonu přibližně 214 kW (289 k). Maximální točivý moment 430 Nm modelu FABIA RS Rally2 je oproti předchozí generaci k dispozici v širším rozsahu otáček. Přenos výkonu na všechna čtyři kola zajišťuje sekvenční pětistupňová převodovka. Nádrž má v souladu s technickými předpisy FIA objem 82,5 l a je vyrobena z nárazuvzdorné pryže. Disponuje rovněž novým bezpečnostním ventilem pro odvzdušnění a je chráněna krytem z karbon-kevlarového kompozitu. Benzin používaný při FIA Mistrovství světa v rallye (WRC) v sezóně 2022 je stoprocentně udržitelný a je založen na moderních surovinách a vysoce čistých obnovitelných složkách. Skládá se z udržitelných paliv, která se získávají z biologického odpadu, a syntetických e-paliv. Tato závodní paliva se vyrábějí pomocí obnovitelných zdrojů energie elektrolýzou ze “zeleného” vodíku a CO₂ získaného ze vzduchu a z průmyslových procesů. Z těchto složek se v laboratoři vyrábí 100% obnovitelný benzin bez fosilních složek.

Přenos výkonu prostřednictvím sekvenční pětistupňové převodovky

Sekvenční pětistupňová převodovka, speciálně navržená pro nasazení v rally, umožňuje jezdci měnit rychlostní stupně během několika milisekund pomocí řadicí páky bez použití spojky. FABIA RS Rally2 má sice manuální spojku, ale ta se používá pouze při rozjezdu, parkování nebo pomalé jízdě. Odpojovací spojka mezi přední a zadní nápravou je nyní ovládaná elektrohydraulicky při zatažené ruční brzdě a blokuje zadní kola pouze při zatáčení do ostrých zatáček na trati rally. Elektrohydraulické ovládání je u modelu FABIA RS Rally2 nově vyvinutou technologií, předchozí model měl pouze hydraulicky ovládanou odpojovací spojku. Pro co nejlepší zrychlení na úzkých a klikatých rychlostních zkouškách má FABIA RS Rally2 relativně krátké převodové poměry. I tak ale dosahuje dostatečné maximální rychlosti 200 km/h.

Snadné ovládání pomocí dotykového displeje a tlačítek na volantu

Kromě výkonu se zlepšilo také ovládání vozu. FABIA RS Rally2 je vybavena zvětšeným hlavním displejem, který poskytuje posádce ještě lepší přehled o důležitých hodnotách získávaných ze senzorů vozu, a má i nové funkce, například přehrávání videa. V interiéru se nachází také nový centrální ovládací panel s dotykovou obrazovkou a integrovaným ovládáním interkomu. Jezdec má přístup k mnoha funkcím přímo pomocí tlačítek na volantu. Startovací tlačítko je umístěno rovněž na volantu, kam na něj řidič rychle dosáhne, pokud nastane situace, kdy je nutné vůz znovu rychle nastartovat.

Rozsáhlá ochranná opatření pro posádku

Rallyový vůz se od sériových modelů výrazně liší i v oblasti ochrany posádky. Kromě závodních sedadel s integrovanou ochranou hlavy a šestibodovými bezpečnostními pásy obsahuje také mechanické prvky, jako je bezpečnostní klec a propracovaná boční ochrana v případě bočního nárazu. Mezi vnějším pláštěm dveří a interiérem se nachází struktura pohlcující energii, která se skládá z absorpční pěny a dveřních panelů z kompozitních materiálů. Složení kompozitních panelů je předem určeno: pět vrstev uhlíkového kompozitu a jedna vrstva kevlaru, přičemž kevlarová vrstva je nejblíže posádce, aby při nehodě chránila před případnými ostrými úlomky uhlíkových kompozitů. Absorpční pěna musí být schválena FIA a její minimální objem stanovují předpisy. Pěna absorbuje během nárazu energii a tím snižuje zatížení lidského těla. Boční okna vozu FABIA RS Rally2 nejsou z bezpečnostních důvodů vyrobena ze skla, ale z lehkého polykarbonátu a lze je v souladu s předpisy FIA snadno odstranit.

Ochranná klec z vysokopevnostní chrom-molybdenové oceli 

Inženýři ŠKODA Motorsport na základě počítačových výpočtů vyvinuli pro vůz FABIA RS Rally2 také novou ochrannou klec. Ta je vyrobena z 35,8 m trubek z vysokopevnostní chrom-molybdenové oceli a skládá se z podélných, příčných a diagonálních trubek v místě dveří, pod střechou vozu, kolem čelního skla a za sedadly. Rozměry a materiál ochranné klece jsou definovány technickými předpisy Mezinárodní automobilové federace (FIA). ŠKODA Motorsport s novým vozem FABIA pro rally tyto požadavky výrazně překračuje. Ochranná klec zajišťuje v případě nehody prostor pro přežití jezdce i navigátora, a to i v případě, že je karoserie silně deformována. Ochranná klec se přivaří k podvozku ještě během stavby karoserie a teprve poté se k ní připevní boční panely a střecha. Hlavním cílem tohoto postupu je vyšší přesnost, lepší spojení trubek s karoserií a lepší přizpůsobení trubek karoserii. Pro optimální rozložení sil vznikajících při bočním nárazu jsou obě strany karoserie vozu FABIA RS Rally2 spojeny strukturou držící sedadla a k tomu přídavným profilem. Také výztuhy v místě dveří jsou dimenzovány na větší síly, než vyžadují předpisy FIA. Pro optimalizaci pevnosti bodů uchycení ramenních pásů dostala FABIA RS Rally2 na každé straně přídavnou trubku rámu.