› Bývalý mistr světa kategorie WRC2 zvítězil ve své kategorii, přestože během prvního dne ztratil téměř dvě minuty
› Andreas Mikkelsen svým třetím vítězstvím v letošní sezóně zvyšuje své celkové vedení v kategorii WRC2
› Posádka Gus Greensmith/Jonas Andersson se umístila v desátém kole FIA Mistrovství světa v rally s vozem Škoda Fabia RS Rally2 na druhém místě v kategorii WRC2
Škoda Fabia RS Rally2
Andreas Mikkelsen se spolujezdcem Torsteinem Eriksenem (Škoda Fabia RS Rally2) zvítězili na Řecké rally Acropolis, která byla desátým podnikem FIA Mistrovství světa v rally (WRC), v kategorii WRC2. Norové se nevzdali ani po třech pátečních defektech a zabojovali, nakonec vyhráli jedenáct z patnácti rychlostních zkoušek rally. Brit Gus Greensmith se švédským spolujezdcem Jonasem Anderssonem, kteří jeli s dalším vozem Škoda Fabia RS Rally2 týmu Toksport WRT, skončili v dané kategorii druzí. Andreas Mikkelsen nyní vede celkové pořadí kategorie WRC2 před Francouzem Yohanem Rosselem (Citroën) a Gusem Greensmithem.
Řecko v týdnu před rally Acropolis postihly silné deště, a tato nepřízeň počasí ovlivnila i samotnou rally. Obvykle suchý a extrémně rozbitý povrch většiny rychlostních zkoušek nahradila silná vrstva bláta. Shakedown musel být dokonce zcela zrušen. I ve vlhkých a poměrně chladných podmínkách však „Acropolis“ dostála své pověsti nejtěžší šotolinové soutěže v Evropě.
Skutečná akce začala teprve potom, co Andrease Mikkelsena postihla série tří defektů pneumatik jeho vozu Škoda Fabia RS Rally2 – všechny ve stejné zatáčce. „Nechápu to, asi je něco špatně,“ vysvětloval Nor poněkud udiveně. Na konci prvního dne se Mikkelsen se spolujezdcem Torsteinem Eriksenem propadli na 12. místo a na vedoucí dvojici Yohan Rossel/Arnaud Dunand (Citroën) ztráceli 1:43 minuty. Posádka na druhém místě, Gus Greensmith/Jonas Andersson, v té chvíli vedla útok vozů Škoda. Britsko-švédská dvojice byla druhá před Marcem Bulaciou z Bolívie, jedoucím se španělským spolujezdcem Diegem Vallejem. Na čtvrtém místě následovala finská posádka Sami Pajari/Enni Mälkönen s dalším vozem Škoda Fabia RS Rally2 týmu Toksport WRT.
V sobotu se na start postavil Andreas Mikkelsen. „Po pátečních problémech jsem si řekl: Nemůžeme z Řecka odjíždět se sedmým místem nebo něčím podobným, to mi nepřináší žádné potřebné body. Takže prostě pojedeme na maximum. A pokud skončíme mimo trať, skončíme mimo trať,“ zněla jeho odvážná strategie pro sobotní etapu. Překvapivě to vyšlo. Posádka Mikkelsen/Eriksen vyhrála každou ze šesti sobotních rychlostních zkoušek. „Prostě jsem vypustil šelmu, která ve mně dřímá, a dal jsem do toho všechno,“ žertoval Mikkelsen. „V každé zatáčce jsme byli na limitu.“
Greensmith naopak zvolil taktický přístup: „Jezdit rychle, ale ne příliš rychle.“ Když se vedoucí posádka Rossel/Dunand zdržela kvůli defektu, Greensmith/Andersson se dostali do čela kategorie WRC2. Navzdory problémům s brzdami uhájili první pozici před burácející posádkou Mikkelsen/Eriksen a do cíle druhého dne si přivezli náskok 12,0 sekundy před svými norskými kolegy.
V té chvíli byli Mikkelsen/Eriksen a Greensmith/Andersson v podstatě sami na čele průběžného pořadí kategorie WRC2. Oliver Solberg, jeden z favoritů na vítězství v kategorii WRC2, odstoupil již v pátek. Technický problém zastavil vůz Škoda Fabia RS Rally2 jednadvacetiletého Švéda a britského spolujezdce Elliotta Edmondsona, provozovaný týmem Toksport WRT. Jejich týmoví kolegové Marco Bulacia/Diego Vallejo z Bolívie, resp. ze Španělska, se pohybovali dokonce na druhém místě kategorie WRC2, dokud je nezastavila nehoda (SS9). Když v průběhu druhého dne (SS10) musela odstoupit mladá finská posádka Sami Pajari/Enni Mälkönen, rovněž kvůli technickým problémům, chyběla v časových tabulkách další špičková dvojice jedoucí s vozem Škoda.
V neděli se boj o vítězství mezi oběma posádkami týmu Toksport WRT rozhodoval až do konce. Díky dalším vítězstvím na dvou rychlostních zkouškách (kategorie WRC2) se Mikkelsen/Eriksen nakonec ujali vedení před dvojicí Greensmith/Andersson, která se potýkala s problémy s brzdami. „Toto vítězství je výjimečné,“ zářil Mikkelsen. „Po pátku vše vypadalo tak černě a my jsme se rozhodli, že nemáme co ztratit. Celou rally jsme jeli v každé zatáčce nejrychleji, jak jsme jen mohli. V posledním servisu jsme museli měnit zadní diferenciál, mechanici jsou neuvěřitelní.“
Gus Greensmith samozřejmě tak spokojený nebyl. „Určitě bych lhal, kdybych řekl, že nejsem zklamaný,“ komentoval svoji účast Brit. „Bohužel jediného člověka, kterého jsme měli předjet, jsme nepředjeli. Ale druhé místo také není špatný výsledek.“ Gus Greensmith alespoň poskočil na třetí místo v celkovém pořadí kategorie WRC2. Andreas Mikkelsen zvýšil svůj náskok před Yohanem Rosselem na 16 bodů.
Pro příští kolo zůstává FIA Mistrovství světa FIA v rally na šotolině, opouští však Evropu a přesouvá se do Jižní Ameriky. Na řadě je Chilská rally (28. září až 1. října 2023).
Řecká rally Acropolis, 8.–10. září 2023, výsledky kategorie WRC2
1. Andreas Mikkelsen/Torstein Eriksen (N/N), Škoda Fabia RS Rally2, 3.09:57,7 h
2. Gus Greensmith/Jonas Andersson (GB/S), Škoda Fabia RS Rally2, +10,3 s
3. Yohan Rossel/Arnaud Dunand (F/F), Citroën C3 Rally2, +1:26,0 min
4. Adrien Fourmaux/Alexandre Coria (F/F), Ford Fiesta Rally2 Mk2, +2:16,1 min
5. Grégoire Munster/Louis Louka (LUX/B), Ford Fiesta Rally2 Mk2, +2:34,7 min
6. Kajetan Kajetanowicz/Maciej Szczepaniak (PL/PL), Škoda Fabia RS Rally2, +2:54,8 min
Pořadí kategorie WRC2/jezdci (po 10 z 13 rally)
1. Andreas Mikkelsen (N), Škoda, 108 bodů (po 5 rally)
2. Yohan Rossel (F), Citroën, 92 bodů (po 5 rally)
3. Gus Greensmith (GB), Škoda, 80 bodů (po 5 rally)
4. Sami Pajari (FIN), Škoda, 71 bodů (po 6 rally)
5. Oliver Solberg (S), Škoda, 64 bodů (po 6 rally)
Číslo rally: 1:53,2
Po třech defektech na SS5 ztráceli Andreas Mikkelsen se spolujezdcem Torsteinem Eriksenem (Škoda Fabia RS Rally2) na vedoucí jezdce kategorie WRC2 1:53,2 minuty. O devět rychlostních zkoušek později se Norové dostali do čela své kategorie a nakonec slavili své třetí vítězství v letošní sezoně. „To by ve Finsku nikdy nebylo možné,“ řekl Mikkelsen. „V Řecku to možné je, protože tratě jsou velmi rozbité a drsné. Lidé si zde dávají pozor, a když si pozor nedáváte, můžete získat spoustu času.“