› Během osmého kola mistrovství světa bude chtít juniorská posádka ŠKODA Ole Christian Veiby a Stig Rune Skjaermœn snížit svůj odstup na vedoucího jezdce v kategorii WRC 2
› S vozem ŠKODA FABIA R5 pojede také Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen, jejichž cílem bude rovněž vítězství v domácí finské rally v kategorii WRC 2
› ŠKODA letos zvítězila v šesti ze sedmi podniků mistrovství světa kategorie WRC 2
ŠKODA FABIA R5
Když úřadující mistr světa kategorie WRC 2 Pontus Tidemand (S) a jeho týmový kolega Jan Kopecký (CZ) plánovaně do Finské rally (26. 7.–29. 7. 2018) nenastoupí, je veškerá pozornost soustředěna na posádky Ole Christian Veiby/Stig Rune Skjaermœn (N/N) a Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen (FIN/FIN). Na Finské rally již O.C. Veiby v minulosti vedl třídu RC 2, ovšem tehdy se svým vozem ŠKODA FABIA R5 opustil trať. Nor je aktuálně na třetí pozici v průběžném hodnocení kategorie WRC 2. Pro jeho 17letého kolegu bude letošní účast ve finském kole mistrovství světa premiérou. Obě mladé tovární posádky ŠKODA jsou v kategorii WRC 2 největšími favority na vítěze nejrychlejšího podniku mistrovství světa.
V kategorii WRC 2 mistrovství světa se zúčastnění jezdci musí přihlásit nejméně do sedmi ze 13 vypsaných soutěží. Na konci sezóny se jim do celkového hodnocení započítává šest nejlepších výsledků. To je důvod, proč se do letošní Finské rally nepřihlásil vedoucí muž letošní sezóny Pontus Tidemand (93 bodů/čtyři starty), ani aktuálně druhý muž v pořadí Jan Kopecký (75 bodů/tři starty), tedy dva zkušení jezdci továrního týmu ŠKODA.
Jejich mladý týmový kolega O.C. Veiby, který má aktuálně 45 bodů a je na třetí pozici v průběžném hodnocení letošní sezóny, má nyní s dobrým výsledkem ve Finsku šanci zmenšit svoji bodovou ztrátu. „Rychlostní zkoušky Finské rally jsou obrovskou výzvou, protože dosahované rychlosti na hladkých šotolinových tratích jsou enormní. Neustále musíte být maximálně ve střehu a naučit se číst měnící se přilnavost povrchu jednotlivých úseků. Jakmile uděláte jedinou chybu, budete jen o trochu rychlejší a netrefíte správnou stopu, znamená to vyřazení ze soutěže. Přesně to se mi stalo minulý rok, kdy jsem vedl ve třídě RC 2. V rychlé pravé zatáčce jsem se svým privátně nasazeným vozem ŠKODA FABIA R5 smykem vyletěl z tratě,“ vysvětluje Ole Christian Veiby, který již stihl v sezóně 2018 zajet velmi dobré výsledky, když v Italské rally skončil druhý, ve Švédsku třetí a ve Francii čtvrtý.
Dalším mužem, jehož bude velmi zajímavé sledovat, bude nejmladší účastník mistrovství světa, 17letý Kalle Rovanperä. Svoji působivou rychlost ukázal nejen na Argentinské rally, kde byl ve vedení. „Automobil jsem poprvé řídil na soukromé cestě poblíž svého bydliště. Své první závodní zkušenosti jsem ale sbíral v Litvě, tedy v zemi, jejíž šotolinové silnice jsou podobné těm finským. Zde jsem totiž mohl závodit, aniž bych musel mít řidičský průkaz. Pro mě osobně je velmi speciální pocit řídit poprvé ve Finsku továrně nasazený vůz ŠKODA FABIA R5,“ řekl mladý Fin. Rovanperä současně popsal speciální výzvu pro nadcházející kolo mistrovství světa: „Zejména ve Finsku je důležité, aby byl vůz stabilní a snadno se ovládal v rychlých zatáčkách a na velkých skocích. Z hlediska nastavení vozu je nejtěžší najít kompromis mezi tím, aby se kola pořád dotýkala povrchu, a přitom aby automobil měl dostatek trakce. Jakmile se všechna kola dostanou do vzduchu, už nemůžete akcelerovat ani brzdit.“
Šéf ŠKODA Motorsport Michal Hrabánek je spokojený s dosavadní úspěšnou sezónou týmu ŠKODA Motorsport, kdy v kategorii WRC 2 zvítězil v šesti ze sedmi odjetých soutěží. Těší ho značné množství posádek, které ve Finsku pojedou s vozem ŠKODA. „Ve Finsku je extrémně populární třída RC 2, jejíž součástí je také kategorie WRC 2. Soutěže se zúčastní vozy pěti výrobců. My jsme velmi pyšní na to, že ze 32 přihlášených posádek jich jede 18 s vozem ŠKODA FABIA R5 a jedna posádka s vozem ŠKODA FABIA S2000. Tím je ŠKODA nejčastěji zastoupenou značkou ve své třídě, a ukazuje tak důvěru zákazníků ve špičkové technologie našeho vozu ŠKODA FABIA R5,“ vysvětluje Hrabánek.
Neste Rally Finland, neboli Finská rally, nabídne na 317 kilometrech 23 měřených rychlostních zkoušek, které se pojedou převážně na hladkých šotolinových cestách s mnoha skoky. Z důvodu vysokých dosahovaných rychlostí je Finská rally, která je součástí mistrovství světa, popisována jako „Finská šotolinová Grand Prix“. Po čtvrteční superspeciální zkoušce v ulicích města Harju v blízkosti hlavního města rally, Jyväskylä, bude v pátek na závodníky čekat deset rychlostních zkoušek respektive celkem 126 kilometrů. Nejdelším dnem Finské rally bude sobota, kdy se v devíti zkouškách ujede vzdálenost 143 km. Na neděli zbývají závěrečné čtyři zkoušky. Vítěz vystoupí na stupně vítězů v Jyväskylä kolem 16. hodiny místního času.
Věděli jste, že…
…rally se zde poprvé konala v roce 1951 pod jménem „Jyväskilän Suurajot“?
…v roce 1973 byla „Rally tisíce jezer“ přidána do tehdy nového mistrovství světa?
…nejdelší skok zde zaznamenal v roce 1975 tehdejší rallycrossový jezdec Jusso Kynsiletho, který (s legendárním britským motoristickým novinářem Martinem Holmesem na sedadle navigátora) měřil 72 metrů? Bohužel v místě přistání již nebyla silnice, a tak se čtyřikrát přetočili přes střechu.
…závěrečná, jedenáct kilometrů dlouhá Power Stage „Ruuhimäki“ bude podle slov organizátorů zakončena letem do cíle po takzvaném „monster“ skoku?
…finští piloti zvítězili na domácích tratích v 55 případech z celkem 67 uskutečněných ročníků?
…v roce 2004 dosáhl Peter Solberg na rychlostní zkoušce Ouninpojah průměrné rychlosti 130 km/h, což byla maximální hodnota akceptovatelná mezinárodní automobilovou federací FIA? Důsledkem toho bylo její rozdělení do dvou částí a v následujících letech také zavedení šikan ve snaze zmenšení průměrných rychlostí.
Kalendář FIA Mistrovství světa v rally (WRC 2) pro rok 2018:
Soutěž/ Datum
Rallye Monte-Carlo; 24.01.–28.01.2018
Švédská rally; 15.02.–18.02.2018
Mexická rally; 08.03.–11.03.2018
Francouzská rally; 05.04.–08.04.2018
Argentinská rally; 26.04.–29.04.2018
Portugalská rally; 17.05.–20.05.2018
Italská rally; 07.06.–10.06.20188670
Finská rally; 26.07.–29.07.2018
Německá rally; 16.08.–19.08.2018
Turecká rally; 13.09.–16.09.2018
Rally Velká Británie; 04.10.–07.10.2018
Španělská rally; 25.10.–28.10.2018
Australská rally; 15.11.–18.11.2018