› Přestože nejnovější rallyový vůz Škoda Motorsport vstoupil již do své druhé sezóny, tým inženýrů průběžně pracuje na jeho technických vylepšeních.
› Aleš Rada, technický šéf Škoda Motorsport: „V poslední době jsme se soustředili na tlumiče, převodové poměry a aerodynamiku.“
› Vývojoví jezdci Oliver Solberg a Erik Cais jsou s vozem po testovacích jízdách na zasněžených cestách ve Skandinávii a na šotolinových tratích v Portugalsku spokojeni.
Škoda Fabia RS Rally2
Škoda Fabia RS Rally2 získala homologaci Mezinárodní automobilové federace (FIA) 1. září 2022. Zatímco vývoj hlavních komponentů vozu je od tohoto data zmrazen, na technických detailech je možné stále pracovat. Vývojový tým Škoda Motorsport proto vůz Škoda Fabia RS Rally2 dále vylepšuje, takže zákazníci získají ještě konkurenceschopnější a spolehlivější vůz.
Jakmile se v motorsportu zastavíte, je to jako byste couvali. I přes velmi přísné homologační předpisy v kategorii Rally2 inženýři Škoda Motorsport vůz Fabia RS Rally2 dále zdokonalují. „Vůz pro naše zákazníky neustále vylepšujeme. Vzhledem k předpisům však po homologaci vozu nemůžeme technické komponenty měnit libovolně,“ vysvětluje Aleš Rada, technický šéf Škoda Motorsport. Po homologaci řídícím orgánem FIA lze upravovat pouze některé části vozu skupiny Rally2. Pro aplikaci určité modifikace musí výrobce předložit žádost o rozšíření homologace. Existuje několik typů těchto rozšíření. Některá se týkají oprav chyb v homologačním formuláři, jiné evoluce základního vozu v sériové výrobě.
Větší změny, které mají za následek technickou evoluci vozu, musí být homologovány jako „Erratum Joker“, tedy „žolíci“. Počet žolíků je omezen předpisy. „Během prvních dvou let homologačního období vozu smíme použít jen tři žolíky a další dva pouze z bezpečnostních nebo spolehlivostních důvodů,“ vysvětluje Aleš Rada. Škoda Fabia RS Rally2 byla homologována 1. září 2022, a tak se stále nachází uvnitř tohoto dvouletého období. Škoda Motorsport má tedy v rukávu ještě několik žolíků.
Během zimy bylo jedním z cílů vývojového týmu Škoda Motorsport zajistit ještě větší konkurenceschopnost vozu Fabia na rychlých šotolinových soutěžích. „Vyvíjeli jsme náš vůz v aerodynamickém tunelu u značky Audi, která je taktéž součástí koncernu Volkswagen,“ prozrazuje A. Rada. Dalším bodem vývoje v tomto ohledu byly převody pětistupňové převodovky. „Zatím jsme homologovali pouze jednu sadu převodových poměrů. Máme však povolenou i druhou sadu,“ vysvětluje A. Rada.
Oliver Solberg, který nedávno zvítězil v kategorii WRC2 na Švédské rally, testoval vůz Škoda Fabia RS Rally2 na zamrzlých skandinávských cestách, kde vyzkoušel nová aerodynamická řešení a delší převodové poměry. „Naše druhé vítězství v řadě na rychlostních zkouškách ve Švédsku ukázalo, že Škoda Fabia RS Rally2 je již velmi rychlá. Zejména pro zákaznické týmy je ale také důležité, že vůz je snadno ovladatelný a funguje perfektně v nejrůznějších podmínkách,“ říká O. Solberg.
O přibližně 4000 kilometrů jižněji usedl za volant Škody Fabia RS Rally2 na portugalských šotolinových cestách Erik Cais, kde český rallyový jezdec zkoušel nové tlumiče. „To, kolik úsilí věnuje Škoda Motorsport testování a vývoji, je neuvěřitelné. Zejména tlumiče pro šotolinu vykazují oproti loňsku velké zlepšení. Poskytují velkou přilnavost a jezdci mnohem větší jistotu,“ uzavřel E. Cais.
FIA Mistrovství světa v rally 2024 má za sebou již druhý podnik. Po zledovatělých asfaltových silnicích Rallye Monte-Carlo a zimních lesních tratích ve Švédsku je další soutěží v kalendáři drsná šotolina Safari Rally v Keni. Po celém světě také odstartovala národní mistrovství. Práce Olivera Solberga, Erika Caise a celého týmu Škoda Motorsport zajišťuje, že zákaznické týmy a jejich vozy zůstávají na špičce.