Elektromobily mají tendenci být těžké, ale Ariel E-Nomad není vaše typické elektrické vozidlo. Kromě odstranění mnoha částí karoserie – včetně dveří – má toto koncepční vozidlo, které lze vzít kamkoli, pouze dvě sedadla. Je založen na nedávno uvedeném Nomad 2, ale bez pohonného ústrojí Focusu ST. Místo přeplňovaného plynového čtyřválce o objemu 2,3 litru používá jediný elektromotor.

Specifikace vozidla

Elektromotor pohání zadní kola a produkuje zdravých 281 koní a 361 liber-stop točivého momentu v off-roadu, který váží méně než 900 kg. Ano, tento malý chlapík naklání váhu na pouhých 895 kg. Není divu, že Ariel E-Nomad zrychlí z 0 na 100 km/h za 3,4 sekundy, protože má dostatek energie na pohyb tak lehkého vozidla. Shodou okolností se zrychlením vyrovná svému sourozenci se spalovacím motorem.

Aby udržela váhu pod kontrolou, rozhodla se Ariel použít relativně malou baterii. Baterie má kapacitu 41,0 kilowatthodin, což je dobré na 240 km mezi nabitími. Úzkost z dosahu by však neměla být problémem, protože E-Nomad není stavěn na každodenní dojíždění. Je to víkendové vozidlo pro zábavu při jízdě (cestou) mimo vyšlapané cesty. Se spoustou okamžitého točivého momentu musí být jízda v těžkém terénu hračka.

Sestava baterie váží méně než 300 kg, tedy téměř třetinu hmotnosti vozidla. Pro lepší rozložení hmotnosti je namontován za přepážkou. Doplnění baterie z 20 % na 80 % pomocí domácí rychlonabíječky trvá méně než 25 minut. Energii dodává pohonné jednotce, která váží pouhých 92 kg. Tolik dohromady váží elektromotor, jednorychlostní převodovka a měnič. Součástí nastavení je také diferenciál s omezenou svorností.

K dosažení této pozoruhodně nízké pohotovostní hmotnosti přišla britská specializovaná společnost s karoserií vyrobenou z bio-kompozitních přírodních vláken. Arielu to umožnilo snížit hmotnost o 9 % ve srovnání s karoserií z uhlíkových vláken, zatímco emise CO2 generované během výroby byly sníženy o 73 %.

Byla použita lněná vlákna, díky nimž je karoserie na konci životního cyklu vozidla recyklovatelná. Tato lehká karoserie je také aerodynamičtější než běžný Nomad, protože software pro výpočet dynamiky tekutin (CFD) pomohl inženýrům snížit koeficient odporu vzduchu o 30 %.

Ariel nemá v úmyslu prodat E-Nomad, ale bude “monitorovat reakce spotřebitelů a informovat o svých budoucích plánech.” Mezitím bude testovat prototypy a pokračovat ve vylepšování produktu. Zde doufáme, že dostane zelenou dříve než později.

E-Nomad nám připomíná jinou maloobjemovou britskou automobilku v oblasti EV. Ne, ne Lotus, ale Caterham se svým nesmírně slibným Projectem V. Elektrické sportovní kupé mělo 268 koní a zadní- pohon kol v konceptu, který váží pouhých 1190 kg, je plánován na uvedení na trh koncem příštího roku nebo začátkem roku 2026. Mít tyto dva v garáži jako víkendové hračky zní téměř dokonale.