Na oslavu 50 let divize M předvádí BMW v sérii videí kdysi tajné prototypy. Dvě z novějších zveřejněných videí patří k dosud nejneobvyklejším. Kdysi dávno BMW postavilo prototypy E34 M5 kabriolet a Z3 M Roadster s motory V-12. Oba vozy jsou nyní součástí výstavy M k 50. výročí v Muzeu BMW.
Kvalitně odvedená práce
Není jasné, proč BMW M postavilo kabrioletovou verzi čtyřdveřového sedanu, ale odvedlo důkladnou práci. Bez střešních sloupků, ke kterým by bylo možné připevnit bezpečnostní pásy, je inženýři přemístili na sedadla sama. Horní mechanismus vozu byl také navržen tak, aby šetřil zavazadlový prostor.
E34 M5 byl poháněn 3,8litrovým řadovým šestiválcem, který prostřednictvím 6stupňové manuální převodovky posílal na zadní kola výkon 340 koní a 295 lb-ft točivého momentu. Zážitek z tohoto pohonného ústrojí pod širým nebem zní lákavě. Tohle nebyla jediná podivná E34, kterou BMW postavilo. Také instalovalo 6.1-litrový V-12 z McLarenu F1 do vozu E34 M5.
V porovnání s tím V-12 Z3 M Roadster působí téměř konvenčně. Prototyp poprvé prolomil kryt v roce 2012 a je poháněn pravděpodobně motorem M73. 5,4-litrový V-12 byl použit v řadě 7, když byl Z3 ve výrobě. Produkuje 321 koní, což je velký krok nahoru oproti 240 koním sériového M Roadsteru.
Namontovat V-12 do motorového prostoru Z3 bylo jednodušší, než by se mohlo zdát. I když je auto samotné malé, motor je zhruba stejně dlouhý jako řadový šestiválec sériového M Roadsteru. Jen jsou tu dvě řady válců místo jedné. Těžší V-12 pravděpodobně ovlivnila i rozložení hmotnosti vozu.
Video také obsahuje krátký pohled na prototyp BMW M8 z roku 1991, který je součástí stejné muzejní expozice. Na základě řady E31 8 má výkonnější verzi S70 6,0 l V-12 této generace s výkonem 550 koní. BMW se však rozhodlo neudělat sériovou verzi a prototyp byl schován. BMW jej nedávno uvedlo do provozuschopného stavu.
Tím experimentování BMW M neskončilo. Nacpal motor ze svého závodního vozu V12 LMR, který vyhrál Le Mans, do X5, čímž vzniklo SUV, které dokázalo objet Nürburgring za méně než osm minut.
Nedávno BMW také experimentovalo s verzemi CSL M3, M5, M6 a M2. Žádná z nich se nedostala do výroby, ale BMW nedávno oživilo odznak CSL pro M4.