Policie v Česku by si přála, aby byli řidiči povinni používat denní svícení i u zadních svítilen. To ovšem přináší velkou technickou potíž.
Být vidět
Být vidět, znamená být v bezpečí. To je věta, který by se dala na naše silnice v klidu aplikovat. Na denní svícení v předu jsme si již zvykli, a ještě aby ne, když je zde tato povinnost již 12 let. Ovšem policie by si nyní přála, aby bylo svícení za dne povinnosti také pro zadní lampy automobilů. Například když z jasného dne vjedete do lesa, než si oči zvyknou na příšeří, můžete přehlédnout před sebou pomaleji jedoucí vozidlo, a vrazit do něj,“ pojmenovává riziko Tomáš Lerch, ředitel služby dopravní policie.
Myšlenka je obhajována zvýšením bezpečnosti a dalším snížením počtů dopravních nehod a mrtvých na silnicích. „I kdyby se podařilo takto zachránit třeba jen několik životů, stojí to za to,“ říká šéf dopraváků. Svícení vzadu by pomohlo i lépe identifikovat vůz za soumraku.
Evropská legislativa navíc denní svícení zadních svítilen již umožňuje. Možnost svítit za dne i vzadu vznikla na základě předpisu EHK č. 48 z roku 2011. Je tedy na každém státu Unie, zda jej implementuje. „U dříve schvalovaných vozidel byl požadavek pouze na svícení denních svítilen, aktuálně je ovšem možné, aby spolu s denními světlomety svítily i zadní/boční obrysové svítilny,“ vysvětluje Tomáš Kvíz z Dekry.
Co staré vozy?
Otázkou je, co by takové nařízení přineslo motoristům v Česku s průměrným věkem vozu 15 let. Některé vozy by prostě musely narážet na technické problémy. Proto by bylo nejlepší zavést tuto povinost pouze u vozů od určitého data výroby, u kterého se již předpokládá, že jsou technicky způsobilá nařízení vyhovět.