Skla automobilů tvoří v některých případech až čtyři metry čtvereční z celé plochy automobilu. V dnešní době, kdy jsou vozy plné elektroniky jsou však skla stále stejná jako byla dříve a nemají žádnou digitální funkci. Ovšem tkví v nich potenciál, na který se snaží poukázat Continental, který představil technologii Inteligent Glass Control.
Již žádné mhouření
Technologie inteligentního skla sice není žádnou převratnou novinkou, ovšem doposud se používala pouze u některých skel používaných na střeše vozů. Díky inovaci, která pracuje s novými tekutými krystaly, je vhodná pro všechny typy skel, i ta čelní. Do budoucna by mohla například mohla zabraňovat oslnění řidiče sluncem, které je nízko nad horizontem, nebo zvyšovat soukromí v zadní části automobilu.
„Okna se stávají aktivní a inteligentní součástí vozidel,“ říká Johann Hiebl, vedoucí obchodní jednotky Body & Security and Infotainment & Connectivity ve společnosti Continental. „Intelligent Glass Control je pokročilá technologie, kterou v současné době vyvíjíme, aby bylo možné okna zakomponovat do uživatelského rozhraní. Díky tomu bude řízení vozu pohodlnější a bezpečnější – a díky novým funkcím ztmavení a vyhřívání přinesou také podstatnou úsporu energie.“
Celá technologie pracuje s dvojicí skleněných desek, mezi kterými jsou tekuté krystaly v speciální suspenzi. Vlivem působení nízkého elektrického napětí se krystaly spolu s barevnými částicemi, které jsou v suspenzi také obsaženy nastavují tak, aby docházelo k lepší či horší prostupnosti světla.
„Nová technologie využívající tekuté krystaly otvírá naprosto netušené možnosti využití aktivních skel,“ říká Tobias Frischmuth, projektový vedoucí systému Intelligent Glass Control ve společnosti Continental. „Změna z průhledného na neprůhledné okno proběhne během milisekund. Navíc je důležité, že okna nevykazují žádné viditelné projevy částečného zmatnění v okamžiku, kdy jsou zcela průhledná.“ V praxi to tedy znamená, že by se dalo ztmavit okno, během chvilky stisknutím jediného tlačítka.