Nedávno Ford odhalil plány na dva nové elektrické crossovery, které budou následovat po debutu Mustangu Mach-E, ale nebudou to úplně Fordy. Duo bude postaveno v Kolíně nad Rýnem v Německu. Tyto dva připravované modely budou spíše založeny na platformě MEB společnosti Volkswagen, která je základem řady elektrických modelů, včetně ID.4, přičemž tento projekt je jedním z prvních plodů partnerství Dearbornu s Wolfsburgem, které bylo oznámeno téměř před dvěma lety.
Jaké vozy jsou v plánu?
Jeden z plánovaných bateriově-elektrických modelů, které budou využívat architekturu MEB, bude středně velký crossover, který se začne vyrábět v roce 2023, zatímco druhý bude sportovně orientovaná verze, která bude následovat o rok později, což možná naznačuje vztah podobný ID.4 a ID.5.
Očekáváme, že tyto dva modely budou zhruba následovat stopu ID.4 a budou sdílet jeho základy s modelem ze Zwickau, ale jinak budou mít jedinečný styl uvnitř i vně. Partnerství Volkswagenu s Fordem původně předpokládalo pouze jeden elektrický crossover s celkovým objemem 600 000 kusů, ale automobilka má nyní daleko k plánům na dva.
“Dnešní dohoda dále urychlí elektrifikaci obou společností,” řekl Thomas Schmall, člen představenstva Volkswagen Group pro technologie a generální ředitel Volkswagen Group Components.
“To je také důkazem silných stránek MEB, který poskytuje jedinečný balíček špičkových technologií, konkurenceschopné náklady a rychlost při realizaci projektů. Elektrická platforma je tak ideálním řešením pro společnosti, které chtějí urychlit svou elektrifikaci.”
Oba modely se budou vyrábět v Kolíně nad Rýnem v Německu pro evropský trh od roku 2023, přičemž Ford nekomentoval šance, že by se jeden nebo oba modely dostaly do USA.
Tyto dva modely by však byly logickým dalším přírůstkem do modelové řady Fordu, i když by přistály v segmentech, které se brzy stanou velmi přeplněnými. Očekávali bychom, že se budou vyrábět i ve státech, pokud je zde Ford bude nabízet, alespoň v dlouhodobém horizontu, ale Kolín nad Rýnem by mohl mít kapacitu uspokojit poptávku v obou regionech.
Pokud by byly nabízeny v USA, mohly by být modely umístěny mírně pod Mach-E, což by nadále hrálo roli výkonného modelu v řadě.
Ford sdílel siluetu obou plánovaných modelů se středně velkým crossoverem vlevo a sportovní verzí vpravo. Blízká příbuznost ve velikosti naznačuje párování podobné ID.4 a ID.5, přičemž se očekává, že o něco menší model bude mít drsnější profil.
Volkswagen byl otevřený sdílení platformy MEB s dalšími výrobci automobilů, kteří by ji mohli využít k podpoře vozidel své vlastní konstrukce, přičemž dva plánované modely Ford jsou toho prvním příkladem. Platformu MEB navíc využívají kromě Audi i další značky, které jsou součástí koncernu Volkswagen, mimo jiné česká Škoda a španělský SEAT .
„Naše strategické spojenectví s Volkswagenem je důležitým prvkem závazku Fordu nabízet zcela elektrickou řadu vozidel, která jsou jedinečným způsobem Ford a jsou navržena tak, aby vyhovovala potřebám mobility moderní Evropy, která stojí v čele boje proti klimatickým změnám,“ řekl Stuart Rowley, předseda Ford of Europe.