Divize Mercedesu Daimler Buses plánuje hybridní budoucnost s bateriemi a vodíkovými palivovými články. Mercedes-Benz je určitě v kurzu, protože letos na trh přichází několik modelů s elektrickým pohonem. Říkáte si, co třeba modely určené k přepravě přes sto cestujících? Divize autobusů společnosti Daimler má pro to v budoucnu dvě řešení: elektrické a vodíkové pohonné jednotky. Výrobce autobusů představil svou strategii nulových emisí během Daimler Buses eMobility Days ve Stuttgartu a odhalil plány nabízet na svém domovském kontinentu do roku 2030 pouze městské autobusy s neutrálními emisemi CO2.
Ekologická budoucnost cestování autobusem
Daimler vidí v Evropě rozmanitější budoucnost, pokud jde o pohonné jednotky. Má v plánu vybavit svůj současný elektrický městský autobus, Mercedes-Benz eCitaro od roku 2023 vodíkovým palivovým článkem, který má fungovat jako prodlužovač dojezdu. To znamená, že bateriový elektrický autobus se bude moci přepnout z režimu EV na vodíkovou palivovou nádrž, která bude stále pohánět jeho elektromotor.
Společnost Daimler Buses do tohoto okamžiku vyrobila přibližně 600 autobusů eCitaro, které nabízí ve dvou karosářských provedeních: sólový a kloubový. Současná generace sólového autobusu eCitaro je vybavena 588kWh baterií, což mu dává dojezd 278 km pro sólo konfiguraci a dojezd 222 km pro akordeonovou variantu díky 686kWh baterii. Tyto dojezdy jsou samozřejmě vypočítány na základě průměrných pracovních podmínek, ale když se dostanou do dálkového řízení, Daimler říká, že snadno překročí 300 kilometrů.
„Jako přední světový výrobce autobusů je naše ambice jasná: Chceme přispět k boji proti změně klimatu a být hybatelem změny v dopravě, která je k dosažení tohoto cíle nezbytná,“ řekl Till Oberwörder, šéf Daimler Buses. “Za tímto účelem sledujeme jasnou strategii elektrifikace a zavádíme do sériové výroby autobusy s alternativními technologiemi pohonu.”
Kromě městských autobusů eCitaro plánuje Daimler do roku 2025 představit meziměstský autobus, což je typ vozidla, který výrobci bateriových elektrických autobusů do značné míry přehlížejí. Je to proto, že většina pozornosti se až dosud soustředila na městské autobusy, a to i v zemích, kde jsou elektrické modely nyní běžné, jako je Jižní Korea a Rusko, a také proto, že technologie baterií v tuto chvíli prostě neexistuje.
Zaměření na vodíkové palivové články jako způsob rozšiřování řady autobusů je relativně nedávným vývojem, přičemž Daimler plánuje předělat i stávající modely palivovými články počínaje koncem tohoto roku. Takový autobus by měl podle Daimleru dojezd 400 kilometrů.
„ECitaro Range Extender je stále jasně navržen pro použití jako městský autobus,“ poznamenává Daimler. “Systém pohonu je i nadále založen na velmi výkonné baterii, přičemž palivový článek slouží čistě k prodloužení dojezdu, nikoli jako hlavní zdroj energie. Vozidlo je tedy plně elektrický hybridní autobus, který kombinuje oba zdroje energie. Vodík se používá v plynné formě při tlaku 350 barů.“
Zavedení této technologie, přestože má potenciál zvýšit dojezdy jednotlivých autobusů, opět naráží na problém infrastruktury, kterému se Daimler věnoval pouze obecně. Elektrické městské autobusy jsou navrženy tak, aby se dobíjely přes noc na své základně, takže dojezdy přesahující jejich trasy jsou z velké části nepotřebné. Je zvláštní, že výrobce autobusů neuvedl, proč se neočekává, že problém s dojezdem bude zcela vyřešen evolucí baterií. Městské autobusy totiž jezdí po pevných trasách a jsou navrženy tak, aby se dobíjely přes noc na svých domovských základnách, což již pro jejich provozovatele představuje výdaje na infrastrukturu. I když se hybrid BEV/palivové články zdá futuristický, druhý náklad na infrastrukturu ve formě vodíku představuje zajímavou výzvu pro provozovatele městských autobusů, ale zdá se mnohem logičtější pro meziměstské použití, zejména podél plánovaných německých vodíkových koridorů.
“Zaujímáme holistický pohled na elektrifikaci a jdeme daleko za rámec samotného vozidla,” dodal Oberwörder. „Našim zákazníkům dodáváme elektrickou mobilitu „na klíč“, což znamená, že od nás dostanou všechny moduly, které potřebují pro fungující elektrobusovou dopravu: Dodáme autobusy, naplánujeme potřebnou infrastrukturu i správu nabíjení, řídíme přestavbu vozovny a školíme personál. Naším cílem je, aby se elektromobilita stala každodenní realitou v autobusovém byznysu.“
Zatímco elektrické městské autobusy se pomalu objevují v evropských městech, může chvíli trvat, než se technologie baterií a nabíjecí infrastruktura stane natolik dostupnou, aby města mohla přejít výhradně na elektrické autobusy, přičemž samotné Německo očekává, že pouze asi polovina všech městských autobusů v zemi bude elektrifikována do roku 2030.