Pro USA byly vždy typické žluté školní autobusy, které může většina z nás znát především z amerických filmů. Pokud v USA existoval segment veřejné dopravy, který měl zpoždění kvůli přerušení provozu elektrických vozidel, jsou to školní autobusy. Navzdory dostupnosti několika bateriových elektrických modelů nebylo snadné si všimnout pokroku v jejich celostátním přijetí.
Školní autobus od BYD
Před nedávnem BYD představil svůj druhý model bateriového elektrického autobusu, který je poháněn lithium-železo fosfátovou (LFP) baterií. Je navržen tak, aby byl k dispozici ve třech délkách – 22,9, 24,5 a 26,7 stop – jedná se o autobus typu A určený k přepravě asi 30 studentů a zároveň nabízí bezbariérový přístup. Zásadní je, že autobus prý nabízí dojezd 225 km, což by stačilo na většinu denních linek.
Je zvláštní, že BYD nabídne jednu neočekávanou funkci pro to, co je v jádru komerčního modelu, obousměrné nabíjení z vozidla do sítě (V2G), které by autobusu umožnilo recyklovat energii zpět do sítě. Tento typ funkce byl obvykle nabízen soukromým vlastníkům EV, kteří mají také domácí systém ukládání energie.
„Stejně jako náš autobus typu D představený v loňském roce, naše funkce obousměrného nabíjení autobusu typu A mění hru,“ řekl Samuel Kang, vedoucí celkových technologických řešení společnosti BYD. “Školní autobusy lze nabíjet přes noc, když je poptávka po energii nízká, a čistou energii bez emisí lze přivádět zpět do třídy během školních hodin, kdy je autobus zaparkován, aby byly učebny dobře osvětlené a studenti a učitelé byli zapojeni.”
Autobus typu A bude také schopen nabití rychlostí 150 kW DC rychlonabíjení, i když flotilové autobusy fungují pouze po malou část 24hodinového cyklu. Je pravděpodobnější, že školní obvody budou dobíjet autobusy skromnějším (a levnějším) jednofázovým AC nabíjením o výkonu 19,2 kW.
BYD říká, že jeho bateriově-elektrické pohonné jednotky mohou snížit náklady na palivo až o 60 % ve srovnání s naftovými autobusy a zároveň snížit náklady na údržbu až o 60 %. Vzhledem k palivové účinnosti současných dieselových autobusů zní tato tvrzení věrohodně.
Čínská automobilka, v USA zatím ne úplně známá, loni odhalila mnohem větší autobus typu D, který měl přepravovat něco málo přes 80 studentů. Není to ale jediný výrobce elektrických školních autobusů, protože Blue Bird před čtyřmi lety představil svůj vlastní model a přilákal objednávky na stovky autobusů ze školních obvodů v některých částech země.