Ferrari nedávno poprvé představilo svůj nový závodní vůz GT3 založený na 296 GTB. Vůz dokončil svůj úvodní shakedown test v dubnu na závodním okruhu Ferrari ve Fiorano a po homologačním procesu koncem tohoto roku poslouží jako náhrada za stávající 488 GT3. První závod je potvrzen jako 24hodinový závod Daytona 2023 v lednu příštího roku, úvodní kolo IMSA SportsCar Championship. A až začne závodit, bude mít nové Porsche 911 GT3 R, se kterým bude bojovat.
Úchvatné paraetry
296 GT3 se vyznačuje ostrým designem se spoustou aerodynamických prvků, které dohromady pomáhají zvýšit přítlak asi o 20 % vyšší než u 488 GT3. Inspirací pro design byl 250 LM, vůz, který Ferrari vynesl v roce 1965 konečné celkové vítězství ve 24h Le Mans.
296 GT3 sdílí pohonné ústrojí s 296 GTB, i když kvůli technickým předpisům vynechává elektrifikované prvky silničního vozu. Připomeneme, že silniční vůz je poháněn dvěma turbodmychadly přeplňovanými 3,0litrovým V-6 a elektromotorem vloženým mezi motor a 8stupňovou dvouspojkovou automatickou převodovku. Motor 296 GTB sám o sobě generuje 654 koní, zatímco elektromotor přidává 164 koní, takže celkový výkon je 818 koní.
Závodní vůz místo toho jde pouze s V-6, který je zde hodnocen na přibližně 600 koní. Motor sedí více vpředu a níže než v silničním autě, což snižuje těžiště a také pomáhá zlepšit torzní tuhost hliníkového podvozku, která je zhruba o 10 % vyšší než u 488 GT3. Závodní vůz také vynechává DCT silničního vozu ve prospěch 6stupňové sekvenční jednotky.
296 GT3 má o něco delší rozvor než silniční auto a konstrukce odpružení se oproti 488 GT3 výrazně liší. Dvojitá příčná ramena vpředu a vzadu byla vybrána tak, aby napomáhala přilnavosti při vysokých rychlostech a omezovala namáhání pneumatik. Brzdový systém byl také revidován a modernizován, s nově navrženými třmeny (6pístkové vpředu a 4pístkové vzadu) a rotory (15,75 palce vpředu a 13 palců vzadu). Kola jsou kovaná sada o rozměrech 18 palců v každém rohu. Suchá hmotnost vozu je přibližně 1250 kg.
488 GT3 dokázalo od svého debutového závodu k dnešnímu dni získat 107 titulů se 429 vítězstvími ze 770 startů. Tato čísla z něj dělají dosud nejúspěšnější závodní vůz Ferrari. Ale jakkoli dobrý může být 296 GT3, bude pravděpodobně zastíněn závodním vozem Ferrari Le Mans Hypercar, který bude od roku 2023 soutěžit, konkrétně ve třídě Hypercar FIA World Endurance Championship a možná také ve třídě Grand Touring Prototype. Mistrovství sportovních vozů.
Závodní vůz založený na 296 GTB pro jednoznačkovou sérii Ferrari’s Challenge by se měl také připravovat, i když načasování je nejisté.