Japonská Toyota se stala symbolem pro alternativní pohony. Na místo elektřiny však dnes věří především potenciálu vodíkového pohonu.
Mirai a další
Toyota dnes nabízí celou řadu pohonných ústrojí, které má určitou formu elektrifikace. Dobře známá je například pro své hybridní pohony. Zatímco většina automobilek vidí budoucnost automobilů v elektrickém pohonu, Toyota však věří spíše vodíku. A tvrdí, že jejich cena půjde rapidně dolů.
„Věříme, že vozidla s palivovými články mají obrovský potenciál. Očekáváme, že náklady na auto s palivovými články budou v budoucnu shodné s hybridy,“ uvedl Matt Harrison, evropský ředitel prodeje a marketingu. Podle lídra Toyoty se bavíme o horizontu příštích deseti let.
Jediným vodíkovým vozem v nabídce Toyoty je dnes model Mirai. I Toyota chce skrze své alternativní pohony snižovat emise CO2, aby vyhověla zpřísňujícím se emisním limitům, které mají přijít v letech 2025 až 2030.
Harrison je ale v tomto ohledu poněkud skeptický: „Neexistuje žádná dokonalá technologie, která by mohla splnit tento úkol. Připravujeme různé alternativy. A zákazník rozhodne, která forma elektrifikace mu vyhovuje.“
Japonci by měly vyhovět limitům pro rok 2020 jen díky hybridům, protože mezi automobilkami má Toyota vůbec nejnižší flotilové emise. Celkem v loňském roce prodala 480 tisíc hybridů jen v Evropě a Rusku.
Byla to právě Toyota, které v roce 1997 přivedla na svět první generaci Priusu a od té doby se snížily náklady na výrobu hybridů o neuvěřitelných 75 %. Na trhu je momentálně čtvrtá generace tohoto modelu a do budoucna by měly vozy s alternativními pohony ještě zlevňovat. „Naše hybridní technologie nové generace budou i nadále cenově dostupnější,“ uzavírá Harrison.