Zagato Hyena rozhodně nepatří mezi nejkrásnější jména pro automobil, nicméně se jedná o sběratelsky velice atraktivní kousek, jde totiž o kupé s legendární technikou Lancie.
Nanejvýš raritní Hyena
Lancii dnes potkáte pouze na domácím trhu v Itálii s jediným modelem v nabídce, hatchbackem Ypsilon. V minulosti se však jednalo o slavnou automobilku, která excelovala především na poli rallye závodů. Právě v této době vznikla slavná Lancie Delta, ve verzi HF Integrate, která později dala vzniknout unikátnímu kupé Zagato Hyena, jeho jeden exemplář je nyní na prodej.
Onen kus byl postaven v roce 1991 jako devátý kousek Hyeny vůbec a má najetou pouhých 9500 kilometrů. Dosud jej vlastnili pouze tři lidé. Nejdříve někdo v Lucembursku, kde byla až do roku 2005, pak do Německa, kde byla do roku 2018. Zde se jí dostalo kompletního servisu přímo u svého tvůrce Paula Koota, díky čemuž je v naprosto jedinečné kondici. Nyní jde model do dražby v rámci únorové výstavy Race Retro Show.
Automobil je zajímavý nejen svým netradičním designem z dílny Italské karosárny Zagato a motorem z Delty HF Integrale, přeplňovaným benzinovým dvoulitrem, ale také zákulisím svého vzniku.
Nápad na kupé s technikou Delty HF Intergrale vzniknul v hlavě nizozemského dovozce Lancie, restaurátora a sběratele veteránů Koota, který takový nápad dokonce zkoušel prosadit přímo u italské automobilky Lancia, která však projekt odmítla s tím, že není perspektivní. Proto Koot oslovil italskou karosárnu Zagato, která se už vzniku takového speciálu zhostila.
Výsledkem byl extravagantně vyhlížející automobil s typicky designérskými prvky karosárny Zagato, jehož design navrhnul Marco Pedracini. Výcházel přitom ale z tvarů, které původně navhnul Koot.
Původně mělo být vytvořeno 500 exemplářů, nakonec ale vzniklo jen 24 kusů, protože byl projekt skutečně neperspektivní.