V srdci americké kultury vládne elektromobil. Ve Kalifornii je téměř o 50 % více nabíječek než benzínových trysek. Stát je původním domovem Tesly a Rivianu, srdcem technologického průmyslu, a má jedny z nejdražších benzinů, které můžete najít kdekoli ve Spojených státech. Není proto divu, že vzhledem k tomu, že Kalifornie zavedla přední elektromobily, je nyní nabíjecích portů více než čerpacích stanic.

Propracovaná infrastruktura pro elektromobily

Tento fakt pochází z kanceláře kalifornského guvernéra Gavina Newsoma, který nedávno vysvětlil, že ve státě je nyní o 48 % více nabíječek pro elektromobily než benzinových trysek. “Kalifornská energetická komise (CEC) odhaduje, že ve státě je asi 120 000 benzinových trysek ve srovnání se 178 000 veřejnými a sdílenými soukromými nabíječkami,” uvedli úředníci v tiskové zprávě.

Je pravda, že to není úplně stejný zážitek jako naplnění. Úředníci z úřadu guvernéra říkají, že naprostá většina nabíječek – 162 000 ze 178 000 – jsou pomalejší nabíječky úrovně 2 . Pouze asi 17 000 je stejnosměrných veřejných rychlonabíječek, které jsou nejbližší analogií čerpací stanice ve světě EV. Stejnosměrné rychlé nabíjení je nejideálnější pro výlety po silnici, pro zvýšení dojezdu při delších jízdách nebo pro lidi, kteří nemají snadný přístup k domácímu nabíjení. Naprostá většina řidičů elektromobilů v USA nabíjí doma.

Stát také poskytl grafy, které ukazují, jak v posledních letech exponenciálně rostl přístup k nabíjení, přičemž jen v roce 2024 se počet dostupných zástrček téměř zdvojnásobil. To dává smysl, vezmeme-li v úvahu, že zhruba čtvrtinu všech prodaných nových vozů v Kalifornii v loňském roce tvořily elektromobily, ačkoli toto tempo růstu začalo poněkud zpomalovat.

„Vzhledem k tomu, že federální vláda pracuje na tom, aby vám ztížila nabíjení vašeho elektromobilu, Kalifornie dělá pravý opak,“ uvedl Newsom v prohlášení s přímým zaměřením na úsilí Trumpovy administrativy definancovat veřejné peníze na nabíjení, které byly přiděleny Kongresem, a ukončit daňový kredit pro elektromobily. Stát pracuje na investičním plánu ve výši 1,4 miliardy dolarů na rozšíření nabíjení elektromobilů a přístupu k vodíkovému palivu. Pracuje také na zlepšení spolehlivosti nabíječky a urychlení povolení instalace nabíječky pro elektromobily.

To vše a ještě více bude potřebovat, aby splnilo své cíle v oblasti nulových emisí automobilů – pokud se současné federální vládě nepodaří je ukončit jako první. Jak nedávno oznámila nezisková zpravodajská organizace CalMatters, Kalifornie bude vyžadovat, aby 68 % všech nových aut prodaných do roku 2030 mělo nulové emise, a do roku 2035 bude prodej aut na benzín úplně zakázán. Trumpova administrativa to má brzy napadnout u soudu nebo legislativně, spolu s dlouhodobou schopností Kalifornie stanovit si vlastní přísnější emisní pravidla, kterými se řídí také asi tucet dalších států.

Foto: InsideEVs