Vraťte se do října 2015, kdy lidé horlivě očekávali vydání Star Wars: Síla se probouzí. Na druhé straně zeměkoule měla Mazda svůj vlastní sportovní vůz vypadající jako vesmírná loď v konceptu RX-Vision. Debutoval na autosalonu v Tokiu s nádhernou dlouhou kapotou, zavinovacím čelním sklem, krátkou zadní palubou a hlavně rotačním Wankelovým motorem. Vypadalo to, že by to mohl být druhý příchod Mazdy RX-7.
Nadějný koncept
Mazda věděla, že pohonné ústrojí bude pro nadšence šmrnc. Společnost vychvalovala „rotačku Skyactiv-R nové generace“ a zároveň vychvalovala klasický Cosmo Sport a vítězství na 24 hodin Le Mans v roce 1991 jedním dechem – jediné celkové vítězství japonské společnosti v té době. Automobilka věděla, jak vybudovat vzrušení.
RX-Vision byl klamně kompaktní. I když na obrázcích vypadá velký, vůz byl dlouhý 172,8 palce a měl 106,3 palce dlouhý rozvor. Pro srovnání, Nissan Z a Porsche 718 Cayman jsou jen o něco menší. Čtvrtá generace Mazdy RX-7 FD byla se 168,5 palci ještě menší.
Uvnitř se RX-Vision vyznačoval retro vypadající přístrojovou deskou, zejména podle moderních designových standardů. Namísto digitálního sdruženého přístroje a obrazovky infotainmentu byly za volantem tři kruhové analogové měřicí moduly. Z vysokého středového tunelu se vynořilo pahýlové řazení.
Když v roce 2015 debutoval RX-Vision, Mazda spustila zábavné video, které premiéru doprovází. Ukázala všechna vozidla značky s rotačním pohonem, včetně několika konceptů, v chronologickém pořadí.
Navzdory chvále kritiků za koncept se však RX-Vision nikdy nedostal do výroby. Firma se však projektu hned tak nevzdala. Mazda vytvořila koncept závodního vozu RX-Vision GT3 pro videohru Gran Turismo Sport, který měl stejný celkový vzhled s upravenou přídí a výraznějším předním splitterem plus další otvory na kapotě. Boky dostaly širší blatníky a zadní část měla vyšší křídlo a difuzor.
RX-Vision GT3 měl také významné úpravy interiéru oproti původnímu konceptu. Za volantem podobným třmenu byl umístěn digitální displej. Navíc byla na středové konzole zadní kamera a řada tlačítek.
Společnost citovala hnací ústrojí virtuálního závodního vozu produkující 562 koňských sil a 398 liber-stop ze čtyřrotorového rotačního motoru Skyactiv-R. Mazda zašla dokonce tak daleko, že vytvořila model konceptu RX-Vision v měřítku 1:18. Za 535 dolarů nebyly levné a společnost jich vyrobila jen 30 kusů.
V dnešní době se možnost nového sportovního kupé Mazda s rotačním pohonem zdá nepravděpodobná – ale stále existuje šance. Koncept Iconic SP z loňského roku nabídl určitou naději na nový sportovní vůz Mazda spolu s tím, že Mazda uvedla, že letos vyvíjí nový Wankelův motor.
Kde je teď?
Od roku 2023 byl RX-Vision vystaven v muzeu Mazda v Hirošimě v Japonsku. Návštěvníci si pro návštěvu musí naplánovat prohlídku tři měsíce předem. Zdá se ale, že Mazda nevytahuje RX-Vision z muzea příliš často. Bylo to na Concorso d’Eleganza Villa d’Este v roce 2016, ale to je tak vše. A nedivíme se, že zůstává tak dobře udržovaný, je to koncept, který si zaslouží zachování.