› CDO společnosti ŠKODA AUTO Andre Wehner a vedoucí oddělení Konektivity Sebastian Lasek v dvojrozhovoru o digitální hlasové asistentce Laura
› Laura už rozumí patnácti jazykům a je k dispozici v modelech SCALA, KAMIQ, SUPERB iV a v nové generaci modelu OCTAVIA
› Zákazníci ve Španělsku mohou na webových stránkách importéra značky ŠKODA mluvit už i s chatbotem Laura
Simply Clever
Auto budoucnosti bude řízeno hlasovými povely. Ale už dnes řada řidičů tuto technologii využívá a některé funkce vozu řídí pouze svým hlasem. Nové, rozšířené hlasové ovládání ve vozech značky ŠKODA slyší na jméno Laura a rozumí i plynule proneseným celým větám. Patří do funkčního spektra vrcholného systému infotainmentu Amundsen a je k dispozici v novém crossoveru KAMIQ a v kompaktním modelu SCALA. Rozšířené hlasové ovládání se aktivuje slovním spojením „Okay, Lauro!“. Laura rozumí i plynulé proneseným celým větám, řidič nemusí používat pevně stanovené povely nebo fráze. Jejím zavedením potvrzuje ŠKODA, že oba modely patří k průkopníkům v oblasti infotainmentu a konektivity ve svých segmentech.
Andre Wehner, CDO společnosti ŠKODA AUTO, a Sebastian Lasek, vedoucí oddělení Konektivity, ve společném interview hovoří o výhodách digitální hlasové asistentky Laury a o její učenlivosti.
Okay, pane Wehnere! Proč ŠKODA sází na digitálního hlasového asistenta?
Andre Wehner: Od našich zákazníků víme, že ovládání funkcí přirozenou řečí je stále důležitější. Proto jsme zavedli digitální asistentku Lauru, která našim zákazníkům pomáhá s překonáváním složitostí každodenního života. Laura je dokonalým doplněním našich Simply Clever prvků, které v našich vozech nabízíme už od dvacátých let minulého století, a které nyní doplňují i prvky digitální.
V čem spočívá výhoda digitální hlasové asistentky Laura?
Wehner: Laura nabízí vyšší komfort. Jako skutečná průvodkyně mobility podporuje řidiče vozů značky ŠKODA na cestách, při plánování jízdy doma nebo při návštěvě webových stránek automobilky. Ve voze mohou řidiči ovládat telefon, navigaci a infotainment pomocí hlasu. Mohou tedy nechat ruce na volantu a s vozem přirozeně komunikovat. Doma mohou zákazníci pomocí svých chytrých domácích asistentů, jako jsou Alexa nebo Google Home, získávat informace o aktuálním stavu jejich vozu, tedy například o stavu paliva v nádrži, o stavu baterie nebo o aktuální pozici vozu. Současně je možno posílat informace také přímo do vozu, například doma zjištěnou adresu restaurace přímo do navigačního systému.
Okay, pane Lasku, které výhody přináší hlasový asistent do uspořádání interiéru vozů?
Lasek: Kdo jezdí novým vozem značky ŠKODA, může si vybrat, jestli chce použít hlasové ovládání nebo konvenční dotekové metody obsluhy. Přání zákazníků zohledníme při konstrukci našich vozů a budeme sledovat, jak se hlasové ovládání využívá. Perspektivně se ale nabízí také možnost zredukovat počet tlačítek a ovládacích prvků, a obsluhu tak usnadnit.
Je Laura učenlivá? Pokud ano, jak to probíhá?
Wehner: Laura je ještě mladá a nabízí základní funkce, ale soustavně se rozvíjí. V nové generaci modelu OCTAVIA rozumí přirozené řeči už mnohem lépe než předtím. Uživatelům systémů Alexa nebo Google Home nabízí Laura čím dál více funkcí.
Kterým jazykům Laura rozumí?
Lasek: Laura je skutečný jazykový talent. V našich vozech rozumí Laura dánsky, holandsky, finsky, řecky, polsky, portugalsky, rusky, švédsky a turecky. V češtině, angličtině, němčině, francouzštině, italštině a španělštině rozumí dokonce plynule proneseným větám: Není tedy už nutné říkat: ,Zvyš mi teplotu o 1 stupeň‘, ale prostě ,Lauro, je mi zima‘. Laura podle dosavadního chování uživatele pozná, co chce.
Ve kterých vozech už lze Lauru oslovit?
Lasek: S Laurou mohou mluvit řidiči vozů ŠKODA SCALA, KAMIQ, SUPERB iV a v nové generaci modelu OCTAVIA. A bude samozřejmě k dispozici pro všechny budoucí modely české značky.
V jakých jazycích si Laura rozumí s jinými hlasovými asistenty?
Wehner: Laura je schopna komunikovat s nejrozšířenějšími hlasovými asistenty Amazon Alexa a Google Home. Prostřednictvím Alexy rozumí Laura anglicky, německy a francouzsky – španělština a italština budou brzy následovat. Google Home je k dispozici v angličtině; francouzština, němčina, španělština a italština budou následovat v roce 2020.
Ve kterých oblastech bude tato technologie ještě využita?
Wehner: Schopnosti digitální asistentky Laury se průběžně vyvíjí, zlepšují a rozšiřují. Systém bude k dispozici i v budoucích modelech. Laura například bude nastavovat některé funkce vozu a bude ještě pružněji reagovat na celé věty; umožní dokonce i určité digitální popovídání. Myslitelné jsou navíc i aplikace rozšířeného hlasového ovládání i mimo vozidlo, v jiných oblastech, vztahujících se ke značce ŠKODA, například v mobilních a webových aplikacích a online-konfigurátoru. Zákazníci ve Španělsku mohou už s Laurou mluvit například na webových stránkách importéra značky ŠKODA. Zanedlouho bude Laura k dispozici i na webových stránkách importérů v dalších zemích.
Jak se hlasový asistent učí dialekty?
Wehner: Co se týče dialektů, definujeme v příslušném jazykovém modelu synonyma určitých slov. Tím zajistíme, že Laura bude našim zákazníkům rozumět tak, jak v běžném životě mluví. Laura už rozumí několika dialektům a rychle se učí další.
Pane Wehnere, pane Laseku, děkuji Vám za rozhovor.