Už to tak vypadá! V zámoří se pomalu ale jistě schyluje k dalšímu skandálu spojenému s podvodným softwarem u automobilů. Americké úřady obvinily koncern FCA z používání softwaru schopného obejít emisní normy.
Americká agentura pro ochranu životního prostředí obvinila italsko-americkou automobilovou skupinu Fiat Chrysler z používání softwaru, který umožňuje obejít normy pro emise oxidu dusíku u nejméně 100 tisíc vozidel s naftovými agregáty. Fiat Chrysler toto obvinění odmítl.
Od aféry dieselgate u Volkswagenu se tak jedná již o druhé obvinění podobného ražení v USA. Navíc se tato kauza otevřela přesně poté, co se Washington a Volkswagen domluvili na uzavření celého skandálu. Právě problémy Volkswagenu zapříčinili detailnější zkoumání automobilů dalších značek automobilů úřady.
Fiat Chrysler byl obviněn, že od roku 2014 podal v USA více jak 100 tisíc automobilů typu SUV vybavených softwarem, který měl při testování emisí ovlivňovat jejich naměřené hodnoty a to dokonce vysoce nadlimitní hodnoty oxidu dusíku. Podle agentury se jednalo o jasné a závažné porušení zákonu o ochraně ovzduší, protože tyto automobily vykazují výrazně nižší hodnoty znečištění ve zkušebnách, než je skutečný stav v provozu.
Fiat Chrysler na to reagoval tak, že sdělil, že je celou věcí zklamán a že veškeré naftové automobily plní veškeré normy. Skupina ve svém sdělení podle agentury Reuters uvedla, že úřadům dokáže, že jejich zařízení pro kontrolu emisí je legální.
Pokud by se obvinění ukázalo jako pravdivé, mohl by Fiat Chrysler dostat pokutu kolem 44 tisíc dolarů na jeden automobil. To by znamenalo celkovou pokutu 4,6 miliardy dolarů, tedy asi 117 miliard korun.
Toto obvinění mělo vliv i na akcie celého koncernu, které se propadly o 16% a na milánské burze s nimi bylo dokonce automaticky přerušeno obchodování. Celá věc se odrazila i u oborového indexu evropských automobilek, který klesl o dvě procenta.