V současnosti je v Česku měsíčně inzerováno průměrně 18 800 zánovních aut, která se nejčastěji prodají za 37 dní a s cenou okolo 630 000 korun
Zánovní automobily, tedy vozy s maximálním nájezdem 50 000 km, do pěti let stáří a většinou ještě v tovární záruce, se po loňském propadu v české inzertní nabídce opět objevují častěji. Tyto vozy se nejčastěji prodají za 37 dní, přitom ještě začátkem roku to bylo o 12 dní více. Cena těchto aut se v současnosti pohybuje okolo 630 000 korun, nejčastěji mají na tachometru 24 000 km a jsou rok a půl staré. Vyplývá to z kontinuálního sledování trhu skupiny AURES Holdings, provozovatele mezinárodní sítě autocenter Mototechna, která se specializuje na prodej zánovních automobilů.
„Zánovní automobily tvoří ve skupině AURES Holdings čtrnáct procent prodejů a jde stále o velmi atraktivní segment, protože na rozdíl od nových automobilů jsou k dispozici okamžitě a cena je až o čtyřicet procent nižší. Pro český trh je velmi pozitivní zprávou, že dochází k postupnému navyšování nejen celkové nabídky aut na českém trhu, ale i právě téměř nových aut. V síti autocenter Mototechna jich nabízíme aktuálně na tisíc tři sta,“ uvádí Petr Vaněček, generální ředitel skupiny AURES Holdings, provozovatele mezinárodní sítě autocenter Mototechna.
Letos nabídnul český trh ojetin již téměř 66 000 zánovních automobilů, měsíčně pak v průměru 18 800. Cena se pohybuje dlouhodobě okolo 630 000 korun, nájezd na tachometru pak okolo 24 000 km a jejich stáří je okolo jeden a půl roku. Od začátku roku se snížila doba, za kterou se zánovní vůz prodá, a to ze 49 dní v lednu na současných 37.
V nabídce zánovních automobilů vedou benzínové vozy s 52,3 %. Diesely tvoří 31,3 %, hybridy 8,6 % a elektromobily již 6,4 %. „Elektromobily v segmentu zánovních aut rostou nejrychleji, jen od začátku roku téměř o třetinu. Jejich ceny sice měsíčně stále kolísají, ale postupně klesají. Čistě bateriový vůz se teď v české inzertní nabídce prodává nejčastěji za 750 000 korun, ještě v lednu to bylo o 120 000 více,“ vysvětluje Petr Vaněček.
Nejčastěji nabízenými zánovními vozy jsou stejně jako u ojetých aut Škodovky, jen s modely Octavia (6,5 %), Scala (3,8 %) a Superb (3,7 %). Mezi elektromobily v nabídce vévodí opět Škoda s modelem Enyaq (6,6 %), dále pak BMW s modely iX (5,2 %) a i3 (5,1 %). Mezi hybridy pak Toyota s modely Corolla (9,6 %), RAV (5,2 %) a Honda C-HR (5,0 %).