Ven se starým, dovnitř s novým. To je podstata kroku Aston Martinu nahradit DB11 novým modelem, který společnost raději nazývá super tourer než grand tourer. Pomineme-li marketingovou velkolepost, Aston Martin DB12 pro rok 2024, který byl nyní odhalen světu, je skutečně velkolepější než model, který nahrazuje.

Nový DB12 si nelze splést s ničím jiným než s Aston Martinem. Zvětší se maska chladiče, zasunuté světlomety mají nový světelný podpis a bezrámová boční zrcátka jsou menší. Přední a zadní pás vozu je také širší. Na přídi vozu je nedávno přepracované okřídlené logo Astonu, přičemž DB12 je prvním sériovým vozem, na kterém se objevil.

Pod kapotou

Přivítat nejnovější model DB také znamená rozloučit se s 5,2litrovým V-12 s dvojitým přeplňováním, který byl dříve k dispozici. Nyní je jedinou volbou motoru – alespoň dokud Aston neodhalí potenciální výkonovou variantu AMR – V-8 s dvojitým turbodmychadlem se stejným zdvihovým objemem 4,0 litru jako dříve. Stejně jako dříve je motor stále ručně vyrobený agregát pocházející z Mercedes-AMG. Aston však odemkl mnohem více výkonu hlavně přidáním větších turba, revizí kompresních poměrů a kompletním přepracováním chladicího systému.

Špičkový výkon nového a vylepšeného V-8 je 671 koní při 6000 otáčkách za minutu a točivý moment 590 liber-stop mezi 2750 a 6000 otáčkami za minutu. Nejen, že jsou tato čísla výrazně vyšší než u předchozí V-8 s 528 koňmi a 513 liber-stop, ale jsou také více než stará V-12, která produkovala 630 poníků a 516 liber-stop. Vylepšený 4,0litrový motor stále pohání zadní nápravu přes osmistupňovou automatickou převodovku, která má nyní kratší převodový poměr. Aston říká, že DB12 dosáhne rychlosti 100 km/h za 3,5 sekundy a jeho maximální rychlost je 325 km/h.

Síla na silnici

DB12 jezdí na nově vyvinutém odpružení, které má pevnější stabilizátory a nejnovější adaptivní tlumiče Aston. Podporují sadu 21palcových kol uvnitř speciálně vyvinutých letních pneumatik Michelin Pilot Sport S 5, rozměr 275/35R-21 vpředu a 315/30R-21 vzadu. Zadní guma je také lépe ovládána zavedením elektronického zadního diferenciálu, o kterém společnost říká, že může téměř okamžitě přejít z plně otevřeného do plně uzamčeného.

Přední kola DB12 jsou řízena aktualizovaným elektronickým systémem řízení, který přináší neizolovaný sloupek řízení, který podle Astonu zlepšuje pocit. K zastavení vozu slouží sada standardních 15,7palcových předních a 14,2palcových zadních litinových rotorů. Nový posilovač brzd prý zlepšuje pocit z pedálu a ti, kteří chtějí maximální zážitek z brzdění, se mohou rozhodnout pro karbon-keramickou sadu, která prý ušetří asi 60 liber neodpružené hmotnosti. Spolu s přepracovaným podvozkem DB12 je jeho lepená hliníková struktura údajně o 7 procent tužší, což je vedlejší produkt vylepšení výztuh podvozku vozu.

Uvnitř DB12

Vzhledem k tomu, že DB12 je zamýšlen jako více než jen grand tourer – je účtován jako super tourer a musí mít interiér, který odpovídá této misi. I když nemůžeme komentovat jeho prostor pro nohy nebo hlavu, ani nemůžeme říci, jak pohodlná nebo nepohodlná je řidičská pozice, dokud se nedostaneme dovnitř, obrázky naznačují, že kabina bude obyvatelnější než dříve.

Drahé materiály a nekonečné úpravy dostupné prostřednictvím programu Q od Astonu jsou samozřejmostí, ale zdá se, že interiér DB12 má také vylepšenou ergonomii. Design palubní desky je čistší a vypadá to, že díky otvoru pod středovou konzolou by mohlo být více prostoru v kóji. Na svahu mezi držáky nápojů a informačním a zábavním systémem je umístěna řada fyzických spínacích přístrojů, včetně válců pro ovládání hlasitosti a HVAC, a také masivní elektronické řazení. Ten také vypadá mnohem lépe než staré nastavení od Mercedesu.

Nový interní informační a zábavní systém Aston je vybaven 10,3palcovým dotykovým displejem a je dodáván s bezdrátovými systémy Apple CarPlay a Android Auto. Palubní navigace nabízí 3D mapování a online připojení. Spolu se schopností přijímat softwarové aktualizace přes internet představuje systém DB12 premiéru nové aplikace Aston pro chytré telefony, která poskytuje přístup k obsahu specifickému pro vozidla a také předplatitelské služby, z nichž tři jsou na první tři roky zdarma.