Jak se s lety měnil vkus zákazníků českých autobazarů
Zatímco průměrná mzda vzrostla od roku 1997 zhruba 2,5krát, průměrná cena ojetých vozidel se zvýšila jen asi dvojnásobně. Současně se však dramaticky zvýšily nároky zákazníků na vybavení vozidel a úroveň služeb autobazarů. Zajímavými změnami procházel i jejich vkus, třeba pokud jde o barvu vybraných vozidel. Vyplývá to ze statistik největšího českého prodejce ojetých vozidel AAA AUTO, který letos slaví 25 let své existence na českém trhu.
„Podrobné statistiky vedeme od roku 1997, kdy byl bezkonkurenčním bestsellerem standardní bílý Favorit. Dnes od nás zákazníci nejčastěji odjíždějí v metalické Octavii Combi s elektrickým ovládáním oken a automatickou klimatizací. Průměrná cena vozu vzrostla zhruba o 100 tisíc – z 93 na 194 tisíc korun, tedy méně než o kolik se za tu dobu zvýšily průměrné příjmy českých domácností,“ uvedla generální ředitelka AAA AUTO Karolína Topolová.
To, jak se v průběhu času měnil vkus zákazníků, dokládají například změny favorizované barvy laku karoserie. „Od klasické bílé v roce 1997 se přes různé odstíny červené a modré obliba přesunula až po dnes dominantní šedostříbrnou metalízu. Posledním trendem je pak postupný návrat modré a červené, které se na scénu vracejí v nových, zajímavých variacích,“ pokračuje Karolína Topolová.
Postupně se vyvíjely i technické parametry vozidel a jejich výbava. Nejoblíbenější motorizaci s výkonem mezi 40 a 50 kW v posledních několika letech vystřídaly silnější motory (nejčastěji 1.9 a 1.6 TDI 77kW nebo 2.0 TDI 103kW v modelu Octavia Combi), aby se loni trend opět obrátil. „Prodejní čísla potvrzují, že v poslední době začínají být opět v kurzu méně výkonné vozy do 69 kW,“ poznamenala Karolína Topolová. Velmi rychle si zákazníci zvykali na pohodlnější – a bezpečnější – výbavu. Vozidla s airbagy, klimatizací (nejprve manuální, posléze již automatickou), ABS, ESP a dalšími bezpečnostními systémy z prodejen AAA AUTO odjížděla jen s několikaletým zpožděním za novými výrobky. „Zákazníci se v tomto směru již rozhodně nehodlají ani u ojetých vozů spokojit s nižšími standardy,“ konstatuje Karolína Topolová.
Alternativní pohony naopak neměly na růžích ustláno velice dlouho. „První byl v roce 2010 Lexus RX400h s rokem výroby 2006. I když byl koupený jako nový v ČR a po prvním majiteli, tenkrát to byl ležák – prodal se až po více než půl roce za méně, než za kolik jsme jej vykoupili,“ směje se Karolína Topolová. V současné době již zákazníci pravidelně sahají po nabídce několika hybridních Lexusů v čele s dvojicí top modelů LS600h, vozech Fisker Karma, VW e-up! nebo BMW X5 xDrive40e.
„Ještě daleko větší proměnou než technická a funkční vyspělost nabízených vozidel ovšem během let prošel rozsah služeb, na který si zákazníci AAA AUTO už rovněž zvykli jako na samozřejmost. Zatímco na začátku jsme nabízeli jen prodej a výkup vozidel, nyní bychom nemohli uspět bez rozsáhlého servisního zázemí, výkonného call centra a kompletní nabídky finančních a dalších doprovodných služeb. Co se naopak nemění, je to, že pokud jde o nabídku doprovodných služeb, jsme na českém trhu vždy o krok vpřed. V roce 1992 byl totiž i výkup vozidel výjimkou, standardní byl tehdy komisní prodej. Dnes jsou podobně nadstandardní například naše exkluzivní služby pro zákazníky Mototechny, včetně moderního způsobu financování Bumerang,“ uzavřela Karolína Topolová.