Porsche Taycan Sází na dvojici elektromotorů, technici Porsche ale už testují elektrické SUV se čtyři elektromotory, které má speciální systém kontroly trakce, díky kterému by prý mělo jet jako po kolejích.
Čtyřikrát a přesto funkční
Při rozjezdech na sněhu je pohon všech kol neocenitelnou pomocí. Ovšem v zatáčkách je nutné trochu více. V tu chvíli přijde vhod systém kontroly trakce, který pomáhá řidiči kontrolovat, aby vůz zůstal ve zvolené stopě za jakýchkoliv okolností.
Vývoj systémů kontroly trakce pro automobily s konvenčními motory a elektromobily představuje dva zcela odlišné světy. Elektromobily totiž často mají více elektromotorů, což nabízí možnost samostatně ovládat každou nápravu či dokonce kola. „Je to skoro jako mít plynový pedál pro každou nápravu nebo každé kolo,“ dodává Ulf Hintze z Porsche Engineering.
Každý takový systém tedy potřebuje vyvinou speciální sfotware, jehož vytvoření a naladění však není vůbec nic snadného. A to především v momentě, kdy mají vývojáři v zadání, že nesmějí přidávat žádná nová čidla nebo senzory.
Technici z Porsche proto museli vytvořit speciální software, který je schopen synchronizovat všechny čtyři motory jen pomocí stávajících senzorů. Software však musí samozřejmě co nejrychleji reagovat a být plně automatický.
Výsledkem vývoje je modul označovaný driving state observe, který je přezdíván jen zkráceně observe. Ten neustále sleduje a vyhodnocuje data jako jak rychle řidič zatáčí, jak moc šlape na plynový pedál, nebo jak moc se automobil otáčí kolem vertikální osy.
Porsche bohužel neprozradilo, kdy se celý systém dostane na trh. Dodává však, že elektromobily se čtyřmi elektromotory by se již brzy měly zbavit své reputace. SUV se čtyřmi elektromotory by tedy neměl být otázkou vzdálené budoucnosti.