Prezident České republiky Miloš Zeman a prezident Spolkové republiky Německo Joachim Gauck dnes navštívili společnost ŠKODA AUTO. Při setkání s předsedou představenstva společnosti Prof. Dr. h.c. Winfriedem Vahlandem a předsedou podnikové rady Odborů KOVO
ŠKODA AUTO
Spojení společnosti ŠKODA AUTO s koncernem Volkswagen je jedním z úspěšných příběhů automobilové historie a je symbolem těsného propojení Německa a České republiky. Koncern Volkswagen majetkově vstoupil do společnosti ŠKODA AUTO v dubnu 1991. Díky tomuto partnerství spolu s odborností a pracovním nasazením zaměstnanců společnosti ŠKODA AUTO se jedna z nejstarších automobilek světa dočkala opětovného vzestupu. V příštích letech chce ŠKODA bok po boku s mateřským koncernem dále růst a zvýšit své celosvětové prodeje na minimálně 1,5 milionu vozů ročně.
„Značka ŠKODA se v posledních 23 letech v alianci s koncernem Volkswagen skvěle rozvíjela a jako mezinárodní masový výrobce se etablovala na více než 100 trzích po celém světě,“ říká předseda představenstva společnosti ŠKODA AUTO Prof. Dr. h.c. Winfried Vahland. „Razantní vzestup podniku vychází ze společného konání Čechů a Němců, založeného na důvěře a angažovanosti. Naše spojení je ukázkovým příkladem dobrého ekonomického a lidského soužití obou našich zemí. Těsná spolupráce nám dává potřebnou rozhodnost, s níž budeme i v příštích letech psát další kapitoly úspěšné historie značky ŠKODA,“ dodává Winfried Vahland.
„To, co společnost ŠKODA AUTO a celý její tým od roku 1991 vykonala, je jedinečné,“ řekl předseda podnikové rady Odborů KOVO MB Jaroslav Povšík. „Sociální dialog mezi odbory a společností je důležitým faktorem úspěchu a velkým dílem přispívá ke zdárnému rozvoji podniku. Partnerská spolupráce přitom funguje i se zástupci zaměstnanců koncernu Volkswagen,“ dodává Povšík.
Se vstupem koncernu Volkswagen v dubnu 1991 znovu povstala legendární automobilová značka ze srdce Evropy. „Dát tomuto česko-německému spojení šanci bylo tehdy velice prozíravé rozhodnutí odpovědných ekonomických a politických činitelů. ŠKODA tuto šanci skvěle využila a svou výkonnost v příštích letech ještě dále posílí,“ říká Prof. Vahland.
Za uplynulých třiadvacet let zvýšila ŠKODA své celosvětové prodeje více než pětinásobek, z méně než 200 000 prodaných vozů ročně na zhruba 921 000 v roce 2013. Zatímco na počátku devadesátých let byla značka ještě jednostranně zaměřena na domácí trh a země střední a východní Evropy, dnes je ŠKODA jako mezinárodní masový výrobce etablována na více než 100 světových trzích. Automobilka pod křídly koncernu Volkswagen překročila hranice Evropy a buduje si svou pozici v mezinárodních růstových regionech. Čína je tak od roku 2010 nejsilnějším trhem české automobilky: zhruba každý čtvrtý vůz značky ŠKODA se dnes prodává v Říši středu.
Automobilka nyní směřuje k novým cílům. V rámci Růstové strategie ŠKODA mají celosvětové prodeje vzrůst na minimálně 1,5 milionu vozů ročně.
Před třemi lety byla zahájena největší modelová ofenzíva v historii značky ŠKODA. Paleta produktů se rozrostla na sedm modelových řad s více než 40 variantami. Jen v roce 2013 bylo představeno osm nových nebo zcela přepracovaných modelů. V letošním roce vstupuje modelová a designová ofenzíva značky ŠKODA do další fáze. Nová Octavia G-TEC, první sériově vyráběná Octavia s pohonem na zemní plyn, je krátce před uvedením na trh. V létě ji bude následovat nová ŠKODA Octavia Scout.
ŠKODA AUTO – pilíř české ekonomiky
ŠKODA AUTO je jedním z pilířů české ekonomiky a srdcem českého automobilového průmyslu. V roce 2013 tvořil export ŠKODA AUTO zhruba 8 procent celkového exportu České republiky. ŠKODA AUTO je průmyslovým podnikem s nejvyšším obratem ve střední Evropě. Od roku 1991 investovala ŠKODA AUTO v České republice zhruba 280 miliard korun.
ŠKODA je navíc v České republice významným zaměstnavatelem. Od začátku partnerství s koncernem Volkswagen bylo ve společnosti ŠKODA AUTO vytvořeno zhruba 11 000 nových pracovních míst. V současné době zaměstnává automobilka v České republice okolo 24 000 zaměstnanců.
Se třemi výrobními závody, které se nachází v Mladé Boleslavi, ve východočeských Kvasinách a ve Vrchlabí na úpatí Krkonoš, přispívá automobilka velkým dílem k zajištění budoucnosti automobilového průmyslu v České republice, který dnes zaměstnává přes 150 000 osob. Ze všech vozů, které byly v roce 2013 vyrobeny v České republice, vyprodukovala ŠKODA více než 50 procent. ŠKODA je navíc jedinou automobilkou, která automobily v České republice nejen vyrábí, ale i vyvíjí. V oddělení technického vývoje pracuje téměř 2000 kvalifikovaných specialistů, inženýrů, designérů a konstruktérů.
Důležitou roli pro zachování konkurenceschopnosti podniku a jeho výrobních závodů hraje dobré partnerství a těsný sociální dialog mezi společností a Odbory KOVO. V roce 2013 se podařilo uzavřít rozsáhlou kolektivní smlouvu. Ta umožňuje větší flexibilitu zaměstnanců a obsahuje také závaznou dohodu o zaměstnanosti. Toto spojení je v této podobě v České republice zatím ojedinělé.
ŠKODA AUTO se významně angažuje také v oblasti vzdělávání. Střední odborné učiliště ŠKODA AUTO v současné době vzdělává téměř 1 000 mladých lidí v technických oborech. Všichni žáci a žákyně dostanou po úspěšném absolvování učiliště nabídku zaměstnání. Do kvality vzdělávání automobilka trvale investuje. V letošním roce bude do nového technického vybavení a renovace učiliště investováno 45 milionů korun.
ŠKODA AUTO má mimořádný zájem na podpoře technického vzdělávání v České republice. Stávající spolupráce se jedenáctí odbornými učilišti v celé zemi se dále rozšiřuje. Tato spolupráce spočívá zejména v poskytování vozů pro výuku technických předmětů. Jen v letech 2009 až 2013 předala česká automobilka vzdělávacím institucím více než 300 vozů značky ŠKODA.
Špičkové vysokoškolské vzdělání je cílem ŠKODA AUTO Vysoké školy. V roce 2013 zde zahájilo studium 370 nových studentů. V budoucnu se bude vysoká škola ještě dále internacionalizovat. V roce 2013 byla navázána spolupráce s univerzitou v čínském Ta-lienu.
Mimořádně oblíbený je Trainee program společnosti ŠKODA AUTO pro absolventy magisterského studia, převážně škol technického a ekonomického zaměření. Trainee program je zahajován dvakrát ročně (vždy v dubnu a září) a ročně jej absolvuje 30 mladých talentů.