Postavit auto, které musí splňovat stále přísnější legislativu, je těžké. Výrobci automobilů musí brát v úvahu nejen emisní a bezpečnostní předpisy, ale také specifická kritéria týkající se hladiny hluku. Zajistit, aby auta nebyla příliš hlučná, je obzvláště složité pro společnosti specializované na výkonná vozidla. Ty mívají hlasitější výfuky a také širší pneumatiky, které jsou typicky hlučnější.
Ultra tichý a výkonný vůz?
Koncem 80. let muselo Porsche sestrojit toto zařízení, aby se ujistilo, že jeho sportovní vozy nebudou příliš hlasité. Tento jednorázový prototyp, založený na modelu 928, začal svou práci v roce 1989, právě když se Back to the Future Part II dostal na velké plátno. V alternativním vesmíru by tohle řídil Dr. Emmett “Doc” Brown místo DeLoreanu DMC-12. Domníváme se, že zvláštní stroj ze Zuffenhausenu by se také dokonale hodil do dystopického akčního filmu, jako je Mad Max.
Zatímco Docův stroj času používal tělo z nerezové oceli jako Cybertruck, Porsche obalilo tělo vozidla vatou. To pomohlo inženýrům izolovat a minimalizovat zdroje hluku motoru, sání a výfuku. Myšlenkou této 928 bylo vyhodnotit hladiny hluku různých směsí pneumatik. Proto byly některé vnitřnosti vozu přemístěny mimo karoserii.
Chladič byl skutečně umístěn před předním nárazníkem, zatímco tyto dvě neohrabané kryty kapoty hostily pár ventilátorů pro chlazení motoru. Velká hlaveň naražená na kapotu je místem, kde probíhal proces sání, s kabely připojenými k dokonale uzavřenému motorovému prostoru. Řekněme, že viditelnost navenek nebyla prioritou.
Výhled zadním oknem byl ještě horší, protože vlastní výfuk obsahoval obrovský tlumič přilepený na sklo. Dvojité zakřivené výfukové potrubí bylo ručně svařeno a prodlouženo do nejvyššího bodu vozu, směřujícího dozadu. Pokud jde o vyboulené podběhy kol, ty byly přidány, aby 928 mohla pojmout různé typy kombinací kol a pneumatik. Nízkoprofilová pryž ve své současné podobě obaluje lité kolo z předchozí generace 911 .
Proč si ale Porsche vůbec vybralo 928? Protože vzduchem chlazená 911 byla na tuto práci prostě příliš hlučná. 924 byla také vyloučena, protože inženýři chtěli auto, které mělo dostatek výkonu v nižším rozsahu otáček. Podle mechanika Porsche Haralda Manna nebyl 944 pro tento úkol vhodný ani kvůli jeho „chrastění převodovky při nízkém zatížení“. Ve společnosti je 40 let, z nichž většinu strávil na zkušebních stolicích, aby vyhodnotil hladinu hluku.
Zpočátku Porsche testovalo vůz na stávajícím skidpadu, ale jeho povrch se časem změnil a společnost musela improvizovat. Pro vyloučení proměnných a získání přesnějších výsledků byla postavena „dráha pro měření vnějšího hluku“ s použitím standardizovaného asfaltu. 928 byl vybaven hladkými pneumatikami a jeho hladina hluku byla naměřena na nízkých 63 dB během standardizovaného průletového testu při rychlosti 50 km/h. Když byl test proveden, zákonný limit byl mnohem vyšší, 74 dB.
Tato 928 je možná ošklivé káčátko, ale dokonale ilustruje, že forma se řídí principem funkce. Pohyblivá zkušební stolice pomohla Porsche ztišit jeho vozy, což se může zdát neintuitivní, ale muselo to být provedeno, aby vyhovělo předpisům o hladině hluku. Po více než třech desetiletích služby nyní spočívá v muzeu Porsche ve Stuttgartu.
Fotografie: Götz von Sternenfels