Čtyřciferný výkon v koních a zrychlení z 0 na 100 km/h za pouhé 2 sekundy nejsou tak pozoruhodné jako kdysi. Ale znudění boháči jsou všudypřítomným nebezpečím a mezi davem hyperaut a tito kupující stále více požadují, aby jejich intenzivní počáteční ráz při zatížení byl doprovázen zvukem, vibracemi a všeobecným chaosem, který milovali na svých věrných starých dvousekundových hyperautech na benzín. Dánsko pro ně připravuje auto, které umí všechno a je pojmenované podle polární záře (Aurora borealis). Podívejte se na Zenvo Aurora.
Nejvýkonnější V-12 na světě
Síla v tomto elektrifikovaném hyperautu je vyrobena na zakázku, V-12 je od německého dodavatele Mahle. Vyznačuje se neobvyklým úhlem náklonu 90 stupňů, který z velké části umožňuje uspořádání dýchání „hot-vee“, které ukládá výfukové potrubí a čtyři malá, rychle se navíjející, nesekvenční turba v údolí tvaru V. Pomáhá také platit účty za tento motor, protože Mahle může v budoucnu využít velkou část konstrukční práce pro 90stupňové motory V-8 a V-6. Zenvo může koupit některé z těchto motorů pro plánovanou sérii „juniorských hypercarů“ s cenou v rozmezí 1,5 milionu dolarů splatných v roce 2027 nebo 2028, ale Mahle je může prodat jiným výrobcům (V-12 zůstane výhradně Zenvo). A nebojte se, klikové čepy jsou posunuty, aby byla zajištěna rovnoměrná síla, kterou od V-12 očekáváme.
Další skvělou funkcí je Mahle Jet Ignition systém, který v podstatě obsahuje předkomoru a zapalovací svíčku velikosti náprstku a zapalovací svíčku tam, kde by seděla normální zapalovací svíčka. Stejně jako v motoru Nettuno od Maserati. V této komoře se zahájí spalování, poté vystřelí přehřáté “volné radikály” molekuly vzduch-palivo šesti pečlivě umístěnými otvory a téměř okamžitě zapálí zbytek směsi vzduchu a paliva ve válci. Tento systém do značné míry odpovídá na otázku “jak získali nový V-12, aby splnil emisní normy?” v tom, že umožňuje motoru běžet ve stechiometrickém poměru vzduch-palivo za všech podmínek místo bohatého chodu, takže odpařování nespáleného paliva může pomoci chladit turbodmychadla a další součásti. Tato praxe je v emisní legislativě Euro 7 zakázána, což je velký důvod, proč jsou velké a výkonné motory vyřazeny.
Konečným výsledkem je dobrý motor s výkonem 1 250 koní a točivým momentem 885 lb-ft. To je významný pokrok oproti Pagani Huayra s výkonem 819 k a 553 lb-ft a Ferrari 812 Competizione s výkonem 830 k a 510 lb-ft (oba přirozeně plněné V-12), nemluvě o dvouturbo W-12. který překonal Bentley Batur s výkonem 740 koní a 738 lb-ft. Toto hliníkové mistrovské dílo plně oblečené váží těsně pod 575 liber.
Jeden nebo tři motory o výkonu 200 hp
Zenvo Aurora se bude prodávat ve dvou konfiguracích: divoké pásové monstrum se zadním náhonem s extrémní aerodynamikou pro maximalizaci přítlaku a ovladatelnosti s názvem Agil a hladší, pohodlnější a na nejvyšší rychlost orientované s názvem Tur (tyto názvy jsou dánské pro „agilní“ a „turistické“). Agil bude obsahovat jeden elektromotor vložený mezi motor a automatizovanou sedmistupňovou jednohřídelovou sekvenční manuální převodovku, zatímco Tur přidá dva další motory pohánějící přední kola a zajišťující vektorování točivého momentu.
Konstrukce a přesná specifikace motorů musí být ještě dokončena, ale zvažuje se axiální tok a radiální tok s magnety pro povrchovou montáž. Cílem je, aby každý motor produkoval 200 koní. To zvyšuje celkový cílový výkon na 1 450 koní a 1 033 lb-ft nebo 1 850 koní a 1 254 lb-ft. Tyto motory budou čerpat z baterie dimenzované tak, aby umožňovala dojezd minimálně 35 km. Díky karbonovému monokoku a nesčetným dalším úsporám hmotnosti se očekává, že pohotovostní hmotnosti se budou pohybovat mezi 1400 a 1560 kg. Spojte tento poměr hmotnosti a výkonu s okamžitým točivým momentem těchto elektromotorů a rychle se roztáčejícími čtyřmi turbodmychadly a bylo nám řečeno, že očekáváme akceleraci rail-gun s přirozeným, doufejme velkolepým zvukem.
Jak rychle jede?
Zenvo udržuje zrychlení modelu Agil s omezenou trakcí na rychlost 2,5 sekundy na 100km/h. Maximálka je 365 km/h. Štíhlejší karoserie Tur umožňuje maximální rychlost 450 km/h. Zenvo bez okolků přiznává, že není od věci vytvořit rekordy v čase na kolo Nürburgringu. Jeho vozy – včetně Agilu – mají být zuřivě rychlé, ale také dostatečně poslušné, aby si je mohli užívat mnohem pravidelněji.
Design podvozku
Monokok ZM1 z uhlíkových vláken, který bude použit na dalších připravovaných Zenvos, byl vyvinut ve spolupráci se španělskou firmou Managing Composites. Motor a zavěšení jsou přišroubovány přímo k němu, přičemž zavěšení obsahuje ramena nápravy a tlumiče navijáku ovládané tlačnou tyčí. Mnohé z komponentů zůstávají viditelné a jsou součástí celkového designu jako u některých špičkových náramkových hodinek a superbiků.
Aero triky
Všimněte si, že zde není žádný velký extraktor, který by odváděl vzduch z chladiče vpředu. To proto, že Zenvo zjistilo, že horký vzduch proudící přes střechu ohrožuje funkci křídla. Horký vzduch z chladiče tedy vystupuje a spojuje se se vzduchem proudícím kanály přímo uvnitř každého předního kola, jehož zrychlení pomáhá vytvářet sání. Brázda tohoto proudu vzduchu definovala zvlněný tvar vzduchových deflektorů hned za dveřmi. Všimněte si, že ramena řízení odpružení mají aerodynamický profil a tam, kde prorážejí karoserii, dochází k malým šviháním, které směrují vzduch. A vzadu vzduch vstupující do střešního otvoru napájí mezichladiče namontované v údolí a vede chladicí vzduch kolem turba, přičemž teplo odvádí ven různými zadními ventilačními otvory a také kolem čtyř koncovek výfuku, které vycházejí ze struktury připomínající ocasní část. superbike.
Skvělé vlastnosti interiéru
Sedadla se jednoduše skládají z podložek aplikovaných na monokok z uhlíkových vláken – tím lépe si vychutnáte všechny ty vibrace motoru – s pedály, které se přizpůsobí dosahu. Aby se zajistilo, že nejmenší pasažéři dosáhnou všech ovládacích prvků, většina je shromážděna na volantu nebo poblíž středové konzoly s ovladači oken nad hlavou. Zdá se, že neexistují vůbec žádné obrazovky, pouze zcela (osvěžující) analogová měřidla. Ale signalizujte změnu jízdního pruhu pomocí tlačítek na ráfku a levá nebo pravá podložka měřidla se otočí o 180 stupňů, aby se zobrazila obrazovka s obrazem z kamery v mrtvém úhlu. Příchozí hovory otočte levým ukazatelem, abyste odhalili obrazovku pro párování telefonu, která vám umožní přijmout hovor, zatímco pravý může také zobrazovat údaje od tlaku v pneumatikách po teplotu brzd.
Kdy a za kolik
Od roku 2026 se bude v dánském Præstø vyrábět pouze 50 exemplářů Zenvo Aurora Agil a Tur s cenou začínající na 2 590 000 EUR za oba modely. To je podle dnešního kurzu více než 60 milionů korun.