V pondělí tedy posádky čeká jen 342 km, ale zpestřených celkem čtyřmi zkouškami pravidelnosti po trasách rychlostních zkoušek.
Pondělní etapa, nazvaná společná, zbylé posádky zavede na velmi známá místa novodobé historie Rallye Monte Carlo. Startuje ve Valence a do tohoto města se po 342 km vrací. Vlastně je rozdělena na dvě části, protože po nočním odpočinku bude od časného úterního rána pokračovat 413 km dlouhou části z Valence do Monaka. Poprvé v historii se soutěžní posádky vydaly po hvězdicových trasách na společnou cestu v roce 1966, kdy absolvovaly trasu Monako – Chambery – Monako 1430 km dlouhou s průměrem téměř 60 km/hod.
Zkouška 6 Moulinon – Antraigues: 38 km jedné z nejkrásnějších speciálek, poprvé na programu v letech 1968 – 1973, dále v letech 1980 – 1990. Tuto rychlostní zkoušku uměli například Björn Waldegaard či Walter Röhrl, kteří v ní vítězili opakovaně. Z Col de la Fayolle je známa ještě z let 2007 a 2010.
Zkouška 7 Burzet: Tento test se opět jezdil v mnoha variantách, poprvé v roce 1968 s pouhými 16 km a končící na Sagnes-et-Goudoulet. V letech 1969 – 1973, 1984 – 1990 jako slavná smyčka Burzet – Bourlatier – Lachamp Raphael – Pereyres – Burzet o délce úctyhodných 46 km. Tento test mívá problémy se sněhovými závějemi, jako například v roce 1973, kdy byla zkouška přerušena a znamenala poté konec pro 144 soutěžních posádek. V letošním roce účastníci 14. Rallye Monte Carlo Historique absolvují variantu z let 1991 – 1995 Burzet – Saint-Martial.
Zkouška 8: Saint-Bonnet-le-Froid: Další z velmi známých silnic, ze Saint-Bonnet do Riotord v roce 1973, do St.Bonnet v letech 1975 – 1977. V roce 1988 na suché trati vytvořil Yves Loubet s Lancií Delta 4WD rekord s průměrem 115 km/hod. Poslední tři letošní testy, Moulinon, Burzet a Saint-Bonnet byly na programu i při letošní Rallye Monte Carlo 2011.
Zkouška 9: Lalouvesc – Saint-Félicien: Letošní trasa odpovídá prakticky erzetě jezdící se v letech 1991 – 1994. Během historie byla různě dlouhá a v různých směrech.
Dnešní pondělní etapa zavedla posádky na známá místa novodobé historie Rallye Monte-Carlo se startem i cílem ve francouzském Valence. Na některých úsecích se před zhruba týdnem jely klasické rychlostní zkoušky současného Rallye Monte-Carlo a své síly na nich poměřovala špička šampionátu IRC. “Na mnoha místech jsou ještě vygumovaná místa z Rallye Monte-Carlo, což opět dokresluje atmosféru, která zde panuje. Dokonce i někteří diváci, kteří přihlížejí historickému “Monte”, tu snad museli trávit celý týden,” telefonuje z trati soutěže Karel Mach. Zároveň dodává: “Konečně jsme se dostali do správného tempa. Povrch trati byl v dnešní etapě suchý a místy mokrý. Jedeme stále zimní pneumatiky Pneu Vraník s dezénem Everest a zatím to vypadá, že “vraníky” nebudeme muset okovávat.”
Do dnešní etapy se v doprovodném obytném automobilu dle informací samotné posádky zapotil snad jen kuchař výpravy. Změna nastala právě během pondělní etapy, protože se zapotili i sami mechanici. “Naši mechanici se museli vypořádat s únikem oleje z motoru naší Škody 130 RS. Naštěstí nešlo o nic vážného, muselo se přetěsnit ventilové víko a problém byl vyřešen,” vysvětluje malé technické problémy s vozem Karel Mach. Soutěžní “stotřicítka” se v tuto chvíli již nachází v uzavřeném parkovišti ve Valence a je připravena absolvovat další kilometry Rallye Monte-Carlo Historique.
V časové kontrole v Tourtonu se k ostatním přidala “Sahara crew” pod vedením Jindry Kunce, která dorazila z Afriky. Doprovodný tým je tedy opět kompletní.
ČK motorsport