- Škoda Auto dodala v roce 2022 zákazníkům po celém světě více než 730 000 vozidel, navzdory potížím v dodavatelských řetězcích a válce na Ukrajině
- Automobilka posiluje na zahraničních trzích: odbyt v Indii se vloni více než zdvojnásobil (+127,7 %), Škoda vstupuje na vietnamský trh, bude strategicky řídit velkoobjemové značky v regionu ASEAN a posílí aktivity na Blízkém východě
- V rámci transformace byla vloni v květnu spuštěna výroba bateriových systémů pro elektrické vozy na platformě MEB, letos dojde k navýšení kapacity
- Do roku 2026 Škoda uvede tři nové elektromobily pro široké spektrum zákazníků
- V průběhu roku 2023 postupně dochází k zavedení nové firemní identity
a designového jazyka
Škoda Auto v roce 2022
I za velmi složité situace na trhu dodala Škoda Auto v roce 2022 svým zákazníkům více než 730 000 vozů. Automobilka učinila řadu důležitých kroků pro posílení své pozice v budoucnosti, a to především rozšířením působnosti na zahraničních trzích, novým plánem rychlejšího uvádění plně elektrických modelů a zcela novým pojetím designu. Díky úspěšné strategii značka Škoda více než zdvojnásobila odbyt v Indii (meziroční nárůst 127,7 %) a dále se zaměřuje na svou strategii internacionalizace – vstoupí na rostoucí vietnamský trh, bude strategicky řídit velkoobjemové značky v regionu ASEAN, upevní pozici v jihovýchodní Asii a rozšíří obchodní aktivity na Blízkém východě. Na domácí půdě se automobilka ještě více zaměřuje na zavádění elektrického pohonu: v květnu 2022 Škoda Auto zahájila výrobu bateriových systémů pro modely na platformě MEB a letos spustí druhou linku, která zvýší celkovou kapacitu na 1 500 jednotek denně. Kromě toho zahájila Škoda Auto ofenzívu v oblasti elektromobility: do elektrifikace investuje 5,6 miliardy eur do roku 2027 a do roku 2026 představí tři zcela nové plně elektrické vozy, přičemž další budou následovat. Cílem je do roku 2030 zvýšit podíl elektromobilů na dodávkách v Evropě na více než 70 %.
Klaus Zellmer, předseda představenstva společnosti Škoda Auto, říká: „Škoda Auto prokázala v roce 2022 značnou odolnost. Navzdory různým výzvám, kterým čelí celé odvětví, jsme se ještě důsledněji soustředili na vlastní strategii: představili jsme nový designový jazyk a identitu značky, zahájili jsme výrobu bateriových systémů pro vozy na platformě MEB, oznámili jsme ještě ambicióznější cíle v oblasti elektromobility a dále jsme posílili působení v zahraničí. Vstup na vietnamský trh využijeme k dalšímu růstu celého koncernu Volkswagen v regionu ASEAN, kde budeme nově strategicky řídit velkoobjemové značky. Zaměříme se také na výrazné rozšíření našich obchodních aktivit na Blízkém východě. Díky tomu vytváříme stabilní základy do budoucna a máme vše potřebné k tomu, abychom našim zákazníkům nabídli atraktivní a vysoce úsporné automobily z obou světů – jak s elektrickým pohonem, tak se spalovacími motory.“
Nabídka vychází vstříc silné poptávce
Bestsellerem značky zůstala i v roce 2022 Škoda Octavia se 141 100 dodanými vozy. I nadále byla vysoká poptávka zákazníků nejen po SUV modelech Kamiq (96 300 vozů) a Kodiaq (94 500 vozů), ale i po modelu Fabia (92 700 vozů). Loňská premiéra dynamického a udržitelného elektromobilu Enyaq Coupé iV znamenala významný růstový impuls pro rodinu vozů Enyaq iV: dohromady bylo v roce 2022 dodáno 53 700 těchto automobilů. Na konci ledna 2022 rozšířilo nabídku vrcholné provedení Škoda Enyaq Coupé RS iV, a stalo se tak prvním plně elektrickým vozem sportovní řady RS. V prosinci loňského roku následoval Enyaq RS iV.
Fabia RS Rally2 navazuje na tradici Motorsportu
Další novinkou byla Fabia čtvrté generace v oblíbené verzi Monte Carlo, která tak obohatila nabídku v kategorii nejdostupnějších vozů. V červnu představila Škoda Motorsport novou generaci závodního speciálu Fabia RS Rally2, který jako nástupce vozu Fabia RS Rally2 evo – nejúspěšnějšího rallyového automobilu ve své kategorii – má všechny předpoklady k tomu, aby pokračoval v odkazu svého předchůdce.
Více MEB baterií pro koncern a zajištění kabelových svazků
V oblasti výroby komponentů učinila Škoda Auto v uplynulém roce důležitý krok k tomu, aby se z České republiky stalo centrum elektromobility – v květnu byla v hlavním závodě v Mladé Boleslavi zahájena výroba bateriových systémů pro elektromobily postavené na koncernové modulární platformě MEB (Modular Electrification Toolkit). Investice do nově vybudované výrobní linky dosáhly přibližně 130 milionů eur a již letos přibude druhá linka, díky níž celková kapacita vzroste na 1 500 jednotek denně. Tyto technicky pokročilé komponenty budou použity nejen v elektromobilech Škoda, ale i v dalších vozech značek Volkswagen, Audi
a SEAT. Mladá Boleslav je jediné místo mimo území Německa, kde se bateriové systémy pro platformu MEB vyrábějí.
Škoda vloni také prokázala schopnost rychle reagovat na složitou situaci v dodávkách dílů: kvůli válce na Ukrajině došlo k výpadkům klíčových součástek, a proto musela být v první polovině roku na osm týdnů pozastavena výroba elektromobilu Enyaq iV. Aby automobilka co nejlépe uspokojila poptávku zákazníků a snížila počet nevyřízených objednávek na minimum, přesunula v těsné spolupráci se svými dodavateli část výroby kabelových svazků z Ukrajiny do Mladé Boleslavi. Během několika týdnů tak došlo k zajištění náhradní kapacity v Evropě i severní Africe.
Škoda Auto se zaměřuje na internacionalizaci
V rámci Next Level – Škoda Strategy 2030 společnost průběžně vyhodnocuje potenciál nových trhů a regionů. Strategie rozvoje v nových oblastech využívá možnosti celého koncernu Volkswagen k růstu na perspektivních odbytištích.
Na klíčovém indickém trhu slaví tento přístup značné úspěchy: Škoda zde v roce 2022 více než zdvojnásobila své dodávky (meziročně +127,7 %) a dále posílí svou přítomnost v jihovýchodní Asii. Automobilka je krátce před vstupem na mimořádně dynamicky se rozvíjející vietnamský trh, a zároveň bude nově strategicky řídit všechny velkoobjemové značky koncernu přítomné v regionu ASEAN. Pro společnost je právě Vietnam důležitou branou do oblasti zemí ASEAN a širšího indicko-pacifického regionu. ASEAN je v současnosti nejrychleji rostoucí region na světě se silnou ekonomikou (+8 % ročně) a očekávaným odbytem 4,1 milionu vozů v roce 2030. Navíc geografická blízkost Indie poskytuje výrazné synergické efekty.
Na přínosy synergie se Škoda spoléhá také na Blízkém východě a v příštích třech letech předpokládá nárůst svého odbytu v regionu na 5 000 vozů. Škoda se 1. února 2023 připojila ke společnosti Audi Volkswagen Middle East s cílem začlenit českou automobilku do místních prodejních aktivit značek Audi a Volkswagen.
Ambiciózní cíle v oblasti trvalé udržitelnosti
I v oblasti ohleduplnosti k životnímu prostředí jde značka Škoda za svými jasně stanovenými cíli, které jsou součástí firemní strategie Next Level – Škoda Strategy 2030. Automobilka navíc udržitelnost sleduje v celém hodnotovém řetězci. Při výrobě svých modelů používá Škoda stále více recyklovatelných materiálů. Vedle toho se společnost zavázala k recyklaci vysokonapěťových baterií z elektrických vozidel. Do konce desetiletí budou všechny závody společnosti Škoda Auto v České republice uhlíkově neutrální. Podíl obnovitelných zdrojů energie v českých závodech dosáhl v roce 2022 přibližně 35 procent. V závodě v indické Púně firma nedávno spustila jednu z největších střešních fotovoltaických elektráren, jaké se v této zemi používají v automobilovém průmyslu. Její výkon pokrývá až 30 procent z celkové spotřeby energie.
V oblasti dekarbonizace modelové palety si česká automobilka klade za cíl do roku 2030 snížit emise o více než 50 procent ve srovnání s rokem 2020. I během této transformace však hrají pro značku Škoda i nadále důležitou roli spalovací motory. Automobilka proto důsledně optimalizuje své úsporné a moderní pohonné jednotky. Ještě letos představí novou generaci modelových řad Superb a Kodiaq. Oba automobily budou k dispozici s plug-in hybridním pohonem, u vozu Kodiaq použitým vůbec poprvé.
Nové modely a kroky pro úspěšnou budoucnost
Škoda Auto očekává, že situace na trzích zůstane i v roce 2023 náročná. Společnost však pokračuje ve svých plánech k dalšímu rozvoji. Dosavadní strategie se osvědčuje a moderní i atraktivní modelová nabídka je zákazníky velmi dobře přijímána. Rodinu prvních elektrických SUV značky Škoda navíc čeká další koncepční posun – úspěšný model Enyaq iV projde modernizací v novém designovém jazyce Modern Solid.
Pevné základy pro další rozvoj společnosti rovněž odráží nová identita značky nazvaná Explore More. Její součástí je nový designový styl automobilů, nové logo a celkově největší proměna firemní identity za posledních 30 let. V duchu motta Explore More, které spolu s moderním grafickým konceptem automobilka oznámila na konci srpna 2022, Škoda výrazně urychluje ofenzivu v oblasti elektromobility: Do roku 2026 představí tři další zcela nové elektromobily v segmentu malých, kompaktních i velkých vozů. První ukázky společnost odhalí ve druhém čtvrtletí letošního roku.
Cílem je nabídnout kompletní řadu elektrických modelů, od dostupných vozů až po prostorná rodinná vozidla, a do roku 2030 zvýšit podíl elektromobilů na dodávkách v Evropě na více než 70 %. K dosažení těchto plánů bude automobilka do roku 2027 investovat celkem 5,6 miliardy eur do elektrifikace a dalších 700 milionů eur vloží do digitalizace.