Zahraniční značky aut v Česku zatím nezdomácněly. Zákazníci výrazně nepreferují vybrané zahraniční značky aut ani v regionech, kde se u nás vyrábí.
České vozy
Zahraniční automobilky se snaží na českém trhu prosadit mnoha způsoby. Značky s výrobou v Česku, jako např. Hyundai, Toyota, Citroën a Peugeot, se aspoň částečně snaží profilovat jako domácí automobilky vyrábějící „české“ vozy. Ze statistik AAA AUTO však vyplývá, že právě tyto značky u nás z hlediska prodejů zdomácňují poměrně obtížně. Podíl jejich prodejů totiž nedominuje ani v regionech, kde se vyrábí.
„Cílem naší statistiky bylo zjistit, jak si vedou na českém trhu zahraniční značky automobilů s produkcí v České republice. Stejně jako v předchozích letech jsme se proto podívali na regiony, kde sídlí automobilky zahraničních značek. Ty jsme porovnali s celorepublikovým průměrem. Zjistili jsme, že popularita některých značek vzrostla. Ale průměr jednotlivých regionů se v porovnání se zbytkem republiky moc neliší,“ uvedla generální ředitelka AAA AUTO Karolína Topolová.
Automobilka Hyundai sídlí v průmyslové zóně Nošovice na Ostravsku. Společnost AAA AUTO proto analyzovala podíl prodejů znyčky Hyundai v Ostravě a Opavě. Vozy Hyundai tvoří v daném regionu jen 4,5 % z celkového prodeje ojetin AAA AUTO. To představuje o 1,6 procentního bodu prodejů méně než ve zbytku republiky (6,1 %). Celkově se ojeté automobily Hyundai však těší o něco větší oblibě než v předchozích letech. Při stejné analýze v roce 2012 totiž jejich podíl na prodejích představoval jak na Ostravsku, tak ve zbytku republiky jen kolem 3,5 %.
Nejzásadnější rozdíl na regionální a celorepublikové úrovni lze pozorovat u značky Citroën. Její automobily se spolu s vozy Peugeot a Toyota vyrábějí v závodě TPCA v Kolíně. Na Kolínsku tvoří Citroën 7,6 % prodaných ojetin. Ve zbytku České republiky představuje podíl této značky na prodejích AAA AUTO 4,7 %. Pokud tedy u některé z u nás vyraběných zahraničních značek můžeme mluvit o zdomácnění, pak je to právě Citroën.
Naopak Peugeot zaznamenal v posledních letech ve svém „rodném“ regionu propad. V roce 2012 činil v Kolíně a okolí podíl značky Peugeot 10,2 %. V letošním roce je to již pouhých 6,5 %. Celorepublikový průměr je přitom 6,4 %. Peugeot tedy na Kolínsku proti očekávaní neupevnil svoji pozici mezi preferovanými značkami ojetin. Naopak oslabil a téměř se shoduje s republikovým průměrem.
U ojetých automobilů Toyota je regionální podíl prodejů v AAA AUTO na Kolínsku o pouhou desetinu procentního bodu vyšší než ve zbytku republiky (1,9 % vs. 1,8 %). I zde tedy můžeme jen ztěží mluvit o zdomácnění.