ŠKODA AUTO v roce 2012 opět dosáhla prodejního rekordu. Dodávky zákazníkům vzrostly celosvětově o 6,8 procent na 939.200 vozů (2011: 879.200 vozů). V dosud nejlepším prosinci v historii podniku bylo zákazníkům dodáno téměř 66.200 vozů značky ŠKODA, což př
ŠKODA AUTO v roce 2012
„ŠKODA v uplynulém roce prodala 939.200 vozů, tedy více než kdy předtím. Podařilo se to i navzdory krizi na některých trzích,“ říká předseda představenstva společnosti ŠKODA Prof. Dr. h. c. Winfried Vahland. „S atraktivními modely se společnosti ŠKODA na mnoha trzích podařilo zvýšit tržní podíly a úspěšně pokračovat v kurzu růstové strategie,“ řekl dále Vahland. Rok 2013 bude pro společnost ŠKODA ve znamení modelové ofenzívy. Na počátku roku ji zahájila nová ŠKODA Octavia. „Automobilový rok 2013 celkově nebude jednoduchý. Nové modely značky ŠKODA, jako jsou Octavia, Rapid nebo Citigo, a naše dobrá pozice na mezinárodních trzích jsou však pro naši značku dobrým základem,“ říká šéf značky ŠKODA.
V západní Evropě se ŠKODA v roce 2012 vyvíjela podstatně lépe než klesající celkový trh a svým zákazníkům dodala více než 358.400 vozů (2011: 361.800). Tržní podíl značky ŠKODA vzrostl z 2,8 na více než tři procenta. V Německu, na největším evropském trhu a na druhém největším trhu značky ŠKODA po Číně, zvýšila automobilka své podeje o 3,6 procent na zhruba 132.600 vozů (2011: 128.000) a stala se opět nejsilnějším importérem. Ve Velké Británii si ŠKODA oproti minulému roku polepšila o 17,6 procent. Prodeje vzrostly z 45.300 vozů v roce 2011 na současných více než 53.200 vozů, což představuje nový rekord na Britských ostrovech. Rekordních prodejních výsledků dosáhla ŠKODA v roce 2012 také v Rakousku, ve Švýcarsku a v Dánsku.
Ve východní Evropě vzrostly dodávky značky ŠKODA v roce 2012 o 26,4 procenta na téměř 137.100 vozů (2011: 108.400). Tím rostla ŠKODA třikrát rychleji než celkový trh. Tržní podíl značky vzrostl na 4,2 procenta z necelých 3,6 procent v roce 2011. Nejdůležitějším východoevropským trhem je Rusko, kde dodávky vzrostly o 33,7 procent na téměř 99,100 vozů (2011: 74.100). To představuje dosud nejlepší roční výsledek značky ŠKODA v Rusku. Podíl značky ŠKODA na ruském trhu vzrostl ze tří na 3,6 procent.
V růstovém kurzu pokračovala nadále česká automobilka také ve střední Evropě: zde dodala ŠKODA v uplynulém roce celkem 124.000 vozů, což v porovnání s rokem 2011 představuje nárůst o 0,7 procent (2011: 123.200). Tržní podíl dosáhl téměř 19 procent (v uplynulém roce: 18,4 procenta). Téměř každý pátý nový vůz, zakoupený ve střední Evropě, tak byl vůz značky ŠKODA. Rovněž na domácím trhu v České republice byla ŠKODA velmi úspěšná. Navzdory nesnadným ekonomickým podmínkám a silné konkurenci byla ŠKODA jednou z mála značek, která meziročně rostla. S 59.700 vozy vzrostly dodávky o 2,5 procent (2011: 58.200).
Značka ŠKODA si v minulém roce opět polepšila i v Číně. Dodávky české automobilky zákazníkům dosáhly téměř 235.700 vozů, což je o 7,1 procento více než v roce 2011, kdy bylo dodáno 220.100 vozů. Tím v roce 2012 připadla čtvrtina celosvětových prodejů značky ŠKODA na Říši středu.
Také v Indii pokračovala ŠKODA v růstu. S 34.300 vozy vzrostl odbyt oproti roku 2011 s 30.000 prodanými vozy o zhruba 14,2 procent. Kromě toho zaznamenala značka ŠKODA v roce 2012 další rekordní prodeje: v Izraeli, Turecku, Alžírsku, Iráku, Taiwanu, Kazachstánu nebo v Maroku.
Modelová ofenzíva pokračuje novým modelem ŠKODA Octavia
První polovina roku 2013 bude ovlivněna zahájením výroby a prodeje nového modelu ŠKODA Octavia. Přesto chce v roce 2013 ŠKODA nadále zlepšovat svou pozici na mezinárodních trzích. „Nepříznivé ekonomické podmínky budou automobilové trhy ovlivňovat i v roce 2013,“ říká Werner Eichhorn, člen představenstva společnosti ŠKODA pro oblast prodeje a marketingu. „Zejména v Evropě nebyla na některých trzích odbytová krize ještě překonána. Nicméně mimo Evropu počítáme s dalším růstem. Nová ŠKODA Octavia a další nové modely, které představíme v příštích dvanácti měsících, přichází ve správný čas,“ dodává Eichhorn.
S novým modelem Octavia zahájila česká automobilka další stupeň největší modelové ofenzívy v historii podniku. „ŠKODA Octavia je srdcem značky. S novou generací jsme dobré auto ještě dále zlepšili. Octavia je třída sama pro sebe, nabízí kvality vozu střední třídy za cenu vozu kompaktního,“ říká Dr. Vahland. ŠKODA zahájí prodej kompaktního modelu v únoru v České republice a následně na dalších mezinárodních trzích.
Dodávky značky ŠKODA zákazníkům v roce 2012 (v jednotkách, zaokrouhleno, po modelech; +/- v procentech oproti minulému roku):
ŠKODA Octavia (409.600; +5,8 %)
ŠKODA Fabia (240.500; -9,9 %)
ŠKODA Superb (109.100; -6,5 %)
ŠKODA Yeti (87.400; +24,3 %)
ŠKODA Roomster (38.000; +5,4 %)
ŠKODA Rapid (24.700; nový model)
ŠKODA Citigo (prodej pouze v Evropě: 30.000; nový model)