Stejně jako Sion od Sono Motors byl Fordův Model T k dispozici pouze v černé barvě, doplňky neexistovaly a za stejné peníze by se v nejlepším případě daly koupit méně zajímavé alternativy jako pár unavených koní. Ale na rozdíl od Henryho Forda, který vytvořil několik různých motorových vozů, než se trefil do terče s Modelem T, Laurin Hahn – zakladatel Sono – právě dokončil univerzitu. A na rozdíl od Modelu T je Sion elektromobil, který získává velkou část energie ze superúčinných solárních panelů.

Hahn, kterému je 26 let, je ekolog, nonkonformista a idealista. „Naším cílem není prodat co nejvíce vozidel,“ říká, „ale zavést inovativní koncept mobility neutrální z hlediska CO2.“ Prvním vozem zrozeným z tohoto ideálu je Sion, matně černé neo-MPV.

Nepříliš velký dům Sono, který se nachází na jednom z mála zbývajících dělnických předměstí Mnichova, je přestavěná a narychlo zrekonstruovaná dílna. Uvnitř obrovského jednopokojového zařízení jsou zaparkována dvě auta – úplně první mula a poslední iterace k hotovému produktu. Čistý a kompletní, nicméně je to hrubě vypadající věc s těsněním oken z třetího světa, dveřmi, které se nemusí nikdy srovnat se zbytkem karoserie, a povrchovou úpravou z uhelného dolu. Až se dostane do výroby a bude dostupný v celé EU, což je za pár let, očekávejte, že se jeho přizpůsobení a povrch zlepší. Stále to ale bude nízkorozpočtový produkt bez prémiových aspirací.

Je to jednoduché, ale účinné auto

Zdá se, že Hahn, jeho šéf prodeje Thomas Hausch a tým jsou s provizorním charakterem předváděcího vozu zvláštně spokojeni. Ale jejich sebevědomí dává smysl. Sion dokonale zdatně zrychluje, mění směr, brzdí a zastavuje. Kabina je poměrně prostorná, zavazadelník je rozlehlý a ovládací prvky jsou na místě, pokud jde o úsilí a odezvu, zatímco elektromotor o výkonu 161 k spojený s jednostupňovou převodovkou točí po celý život.

Na palubní desce jsou dva rušné displeje, ale to, co v této převážně černé kabině upoutá pozornost, je podsvícený jasně zelený irský mech, který se za sklem rozprostírá po celé šířce spodního přístrojového panelu. Na rozdíl od luxusních EV vložek potažených kůží působí Sion jako důvěryhodný zachránce planety. Proč? Protože minimalizuje použití surovin na začátku spíše než maximalizuje úsilí o recyklaci na konci.

Od začátku myslel na uživatele

Při utváření vozu se podílela komunita příznivců. Více než 15 000 účastníků hlasovalo pro černou nad bílou, zvolilo odolné čalounění a dokonce i prostý design wallboxu. Podepsali se na 400 voltech, přijali dojezd 300 km v reálném čase a upravili výkonová čísla – 0-100km/h za přibližně 9,0 s, maximální rychlost 140 km/h. Údržba bude prováděna nezávislými servisními partnery nebo na bázi továrně podporované kutily. Na 54kWh baterie se vztahuje plná záruka a maximální výkon 75kW znamená dobu nabití 5 až 80 procent za 35 minut.

Kde přesně vstupuje do rovnice 248 solárních panelů? „V létě mohou panely pomoci více než ztrojnásobit dojezd na 1000 km. Zaparkovaný na slunném místě Sion za týden nasbírá dostatek solární energie na dalších 240 km.“

Je to momentální

Sono vymyslelo chytrou službu sdílení aut. Učedníci se připojují prostřednictvím aplikace na míru, která také řídí platby, pojištění a integraci personalizované telematiky. Možnosti zahrnují přímý pronájem, sdílení aut a spolujízdu.

Pokud vše půjde podle plánu, každé vozidlo přiláká v průměru 12 uživatelů, čímž se provozní náklady na osobu sníží o 85 procent a využití každého vozu se zvýší až o 150 procent. V roce 2025 se očekává, že tato strategie vygeneruje roční obrat 295 milionů EUR. Další příjmy budou pocházet z patentovaných solárních panelů, které lze také použít pro lodě, nákladní auta, vlaky a obytné vozy. Sion bude stát 25 500 eur včetně daně.

Interiér

„Naše buňky na míru jsou o dvě třetiny lehčí než sklo,“ chlubí se zářící Hausch. „Jedinečný polymerový povlak je vynikající ochranou proti opotřebení. V případě nárazu nedochází k žádnému tříštění, pouze promáčknutí nebo rýhování. Kromě toho naše koncepce nabízí značné úspory nákladů díky mnohem kratšímu 30sekundovému výrobnímu cyklu, který je příznivější ve srovnání s 20 minutami uváděnými dodavateli konvenčního hardwaru. Přidejte k tomu čtyřikrát vyšší efektivitu a výsledkem je vodotěsný obchodní případ.’

The Sion nabízí zcela nový návrh. Uchytí se a osloví schéma sdílení dostatek lidí? Na základě toho, co zatím víme o Sono a ambiciózním Sionu, tato technologie poskytuje velmi pevné základy.