Stáčení kilometrů je taková velká černá skvrna na tuzemském trhu s ojetinami. Bohužel i přes vysoké pokuty se tyto praktiky stále dějí, i když ne v tak rozsáhlém měřítku jako dříve.
Cebia a její statistiky
Počet vozů se stočeným kilometrem se v loňském roce snížil o tři procenta na 33 %. V průměru jsou vozy stáčeny o 100 tisíc kilometrů. Vyplývá to ze statistik společnosti Cebia, která zároveň uvádí, že stočení kilometru v průměru navyšuje cenu vozu o 20 %. Za tuto praktiku ale hrozí pokuta ve výši až půl milionu korun.
“Záleží především na stáří, značce, modelu a počtu stočených kilometrů. Například pětileté auto ze segmentu malých vozů stočené o 100.000 kilometrů může být dražší až o 30 procent. Nového majitele ale čekají i vyšší náklady spojené s údržbou a opravami opotřebeného vozu v budoucnu,” uvedl ředitel Cebie Martin Pajer.
Samozřejmostí je, že více než 99 % všech vozů jsou deklarována jako nehavarovaná. Ve skutečnosti si ale nějakým poškozením prošla v průměru čtvrtina vozů, které jsou stará pět let. Může se přitom jednat i jen o výměnu prasklého nárazníku, ale i o velkou havárii. V případě aut starých deset let má za sebou nějaké poškození téměř dvě třetiny.
V loňském roce podle Cebie změnilo svého majitele, nebo bylo dovezeno 760 tisíc ojetých vozů. Průměrný nájezd byl 157 tisíc kilometrů a stáří průměrně 9,5 roku. Zajímavá je i statistika o průměrné ceně ojetých vozidel prodaných v Česku, která se pohybuje na průměrných 223 900 korunách, což je vyšší částka, než by někteří odhadovali.