Golfové vozíky nejsou zrovna auta, ale neodolali jsme ukázce modelu Yamaha Drive H2. Jde o koncept vycházející ze stávajícího golfového vozíku Drive2 Concierge 4, ale se zajímavým pohonným ústrojím. O něm se mluví jako o prvním golfovém vozíku na světě, který má spalovací motor napájený vodíkem.
Vodíkové spalovací motory jako budoucnost?
Drive H2, představený na PGA Show v Orlandu na Floridě, je vybaven dvojicí vysokotlakých vodíkových nádrží, z nichž každá pojme 25 litrů paliva. Jeden je umístěn pod sedadlem řidiče a druhý je namontován na zadní straně zadního sedadla. Smyslem tohoto konceptu je demonstrovat, že konvenční motor může nadále existovat, i když společnosti tlačí na dekarbonizaci.
Yamaha již vyrobila generátory a rekreační terénní vozidla (ROV) s motory spalujícími vodík, které neprodukují CO2 během spalovacího procesu. Je to technologie, o kterou se v současné době usiluje další japonská značka: Toyota. Automobilový gigant postavil prototypy závodních vozů GR Yaris a GR Corolla, které si zachovaly přeplňovaný 1,6litrový benzínový motor, ale upravený pro pohon na vodík.
Začátkem tohoto měsíce AVL Racetech z Rakouska předvedl přeplňovaný 2,0litrový motor poháněný vodíkem. V současné době ve vývoji čtyřpot zasáhl dyno, kde dosáhl výkonu 405 koní při 6500 otáčkách za minutu a točivého momentu 375 liber-stop (510 Newtonmetrů) při 4000 otáčkách za minutu. Není divu, že Toyota věří, že vodík může zachránit sportovní vozy se spalovacími motory.
Mezitím Yamaha říká, že bude pokračovat ve vývoji a testování vodíkových spalovacích motorů. Cílem je připravit je na produkt, který si lidé budou moci koupit. Dokud se tak nestane, standardní golfový vozík Drive2 Concierge 4 bude jezdit s běžným ICE a čistě elektrickým nastavením. První model používá jednoválcový plynový motor o objemu 357 ccm, zatímco druhý má elektromotor o výkonu 6,7 koní.