Již v roce 2017 Tesla oznámila, že plánuje realizaci kamionu pojmenovaného „Semi“. I když bylo slíbeno, že to přijde dříve, trvalo to pět let, než Tesla zprovoznila a uvedla své první elektrické tahače. Tesla nyní konečně provedla dodávku skutečného sériového nákladního vozu Semi. PepsiCo měla během oznámení Tesly vystaveny dva kamiony s motivy Pepsi a Frito Lay, spolu s dalšími dvěma v bílém.
Akce ve velkém stylu
Během akce se Elon Musk nejprve rozjel v jednom z výše zmíněných bílých Semi, poté se omluvil a poděkoval všem za trpělivost při čekání pěti let. Vysvětlil také, proč Tesla staví tahač, zjevně v reakci na to, že jsou kamiony zodpovědné za přibližně 20 procent emisí, přestože představují pouze jedno procento prodeje vozidel v USA. Také uvedl, že je velmi nezdravé bydlet blízko dálnice právě kvůli kamionům. To, řekl Musk, je důvod, proč Tesla vyrábí Semi v souladu s jejím cílem vytvářet udržitelnou energii a proč vyrábí vozidlo, které není typické pro většinu výrobců automobilů.
Skutečnost, že Musk jel v jednom z těchto náklaďáků sloužila trochu dalšímu účelu, než jen ukázat jeden vůz pohybu. Během prezentace Musk vysvětlil, že řídit Semi je jako řídit vůz Tesla. A to včetně jeho jízdních vlastností. Uvedl, že „vypadá jako slon, který se pohybuje jako gepard, rychle zrychluje, rychle brzdí“ a má „třikrát větší výkon než dieselový tahač na silnicích“.
Tesla Semi, podle Tesly, přijde s dojezdem 800 km s 1000voltovým bateriovým napájecím systémem. Tesla také vysvětlila, že hnací ústrojí, HVAC, hardware, ovládací prvky a software Semi jsou založeny na již existující technologii a vybavení Tesly. Zejména jeho hnací systém, který je třímotorový, s jednou nápravou založenou na dvoumotorech Modelu S a X Plaid a používaný při akceleraci.
Při ustálené jízdě se tyto motory odpojí od náprav, což jim umožní volnoběh a zvýší účinnost vozů Semi. Jediný motor přebírá řízení a používá se pro všechny dálniční jízdy. Přes toto spřažení a odpojení bude podle Muska přechod mezi zapojením akcelerační nápravy do standardního řízení bezproblémový.
Tesla měla také videa demonstrující odolnost, která ukazovala, že najíždí přes předměty, projíždí hlubokými kalužemi, nezpevněnými polními cestami, zasněženými cestami a dokonce i válečnými stezkami, aby dokázala, že je připravena řešit nesčetné jízdní scénáře. Tesla dodala, že její vozy Semi jezdily nonstop mezi Sparks/Reno/Tahoe a Freemontem, aby byla zajištěna připravenost splnit požadavky těžké přepravy.
Přebírání skutečně těžkých nákladů
Semi je schopen táhnout do celkové hmotnosti vozidla 37 tun, což je maximální hmotnost povolená zákonem. To je skoro o tunu více, než jsou povoleny dieselové soupravy, což je ústupek ze strany regulátorů, aby částečně vykompenzoval hmotnost baterie elektrického návěsu. Jediný dálniční motor je více než dostačující k normálnímu pohonu, což Tesla ukázala tím, že ho vzala do Donner Pass (nechvalně známé místo pro šestiprocentní stoupání) na natáčení, jak nese plný náklad a míjí dieselový návěs. Tesla pak předvedla graf 800km testovacího provozu z Fremontu do San Diega s přepravou těsně pod svou kapacitu jako plně produkční verzi bez „žádných aero triků“. Musk slíbil, že Tesla vydá celé osmihodinové video bez střihů, ale dnes večer předvedl časosběrnou verzi. V žádném okamžiku během tohoto plného 800 km běhu se Tesla Semi nezastavila, aby provedla jakékoli nabíjení, ačkoli měl řidič jednu přestávku, aby mohl použít toaletu a udělat si povinnou přestávku pro komerční řidiče.
Tesla říká, že použila plně uzavřený tahač a jela po I-5 rychlostí přibližně 130km/h. Další výhodou, kterou má Semi, kromě své velké 1000voltové baterie, která umožňuje ujet 800km, je aerodynamika. Funguje ve spojení s návěsem, který táhne, aby se minimalizoval odpor a byl co nejúčinnější při rychlosti. Sečteno a podtrženo, Semi spotřebuje pouze kolem 2 kWh na míli, což by potenciál baterie zvýšilo kapacitu na jednu MegaWatt (MW) hodinu. To je více než 33násobek spotřeby běžného domu za den.
Orientace na řidiče
Pokroky Tesly zahrnují více než jen elektroniku. Interiér je postaven kolem řidiče a to nejen kvůli jeho centralizovanému sedadlu. Za prvé, má typické bezdrátové nabíjení a port USB-C pro mobilní zařízení spolu s praktickými oblastmi pro uložení těchto zařízení. Standardní Tesla Semi je také větší než typický nákladní vůz s denní kabinou, který může být překvapivě stísněný, pokud jste v něm nikdy neseděli. Kdokoli vyšší se v něm bude cítit pohodlně.
Má také funkce napomáhající produktivitě, jako je zadní vyklápění jedním tlačítkem, které pomáhá s nakládáním, spolu s vestavěnými bezpečnostními kontrolami, které řidič může ovládat v kabině. Na rozdíl od nejnovějších osobních vozidel Tesla, má Semi kulatý volant, ale používá typické dotykové ovládání Tesla a rolovací kolečko. Je také vybaven dvěma dotykovými monitory, které umožňují více pohledů, takže řidič může sledovat náklad, kontrolovat slepá místa a používat navádění, aniž by musel přepínat pohledy na jedné obrazovce. Namísto použití rozvržení obrazovky na výšku, jaké vidíte u S nebo X, jsou obě obrazovky v rozvržení na šířku s volantem mezi nimi.
Dalším překvapením byla společnost Tesla, která předvedla svůj nový nabíjecí systém verze 4, což je stejnosměrný nabíjecí systém o jednom mW s ponorným chlazením, který nabízí trojnásobnou hustotu výkonu a zároveň umožňuje menší kabel oproti kabelu bez chlazení ponořením. Tesla také oznámila, že toto nabíjení bude použito také na Cybertrucku a přijde příští rok.
Schopnost nabíjení umožňuje vozy Semi nabíjet v rozumném časovém rámci, což Tesla v minulosti uvedla, že znamená nabití na 70 procent za pouhých 30 minut. Během poslední aktualizace to Musk nerozvedl, ani neřekl, jaká je doba dobíjení. Ačkoliv jsou vozy již dostupné, ještě to bude trvat než je budeme běžně potkávat na dálnicích. V budoucnu by se ale mohly stát pro mnoho přepravců samozřejmostí.