Cla jsou nyní zjevně znovu zavedena, alespoň pro vozy, které nebyly vyrobeny ve Spojených státech. Prezident Donald Trump ve středu podepsal nové výkonné nařízení oznamující 25procentní clo na všechna vozidla vyrobená v zahraničí. V projevu z Oválné pracovny prezident řekl, že clo „urychlí růst“ a podpoří americký automobilový průmysl „jako nikdy předtím“. Tarif by také údajně přinesl USA 100 miliard dolarů nových příjmů.

Cla budou platit již od 2. dubna

Nejnovější tarif vstoupí v platnost 2. dubna, s výjimkou dalších zpoždění. Trump říká, že daň je „trvalá“ po dobu jeho funkčního období. Trump navíc zmínil snahu získat daňový odpočet pro lidi, kteří si kupují nové auto vyrobené v Americe. Tato iniciativa musí ještě projít Kongresem. Pokud by to ale bylo schváleno, úroky z úvěrů na nová auta by byly daňově uznatelné. Opět to platí pouze pro auta vyrobená v Americe.

Sazba 25 procent je doplněna stávajícími tarify. Pokud jde o autodíly, věci jsou stále trochu nejasné. Podle Trumpa „pokud jsou díly vyrobeny v Americe a auto ne, tyto díly nebudou zdaněny a budeme mít velmi silnou policii, pokud jde o to“. Pravděpodobně to znamená, že díly vyrobené v Americe, které překročí hranice, aby byly použity jako součástky a poslány zpět do USA ke konečné montáži, nebudou podléhat clu. Ale pokud jsou použity v autě, které je vyrobeno mimo USA, bude auto postiženo tarifem. Právě teď nezávidíme automobilkám.

V každém případě to znamená, že některá oblíbená vozidla od automobilek v Japonsku, Jižní Koreji a Německu budou dražší. Znamená to také, že ceny několika modelů od detroitských automobilek porostou. U některých modelů, jako je Chevrolet Silverado , který se vyrábí na více místech v Americe i Mexiku, by to mohlo být komplikované. Ford Maverick by také mohl dostat ránu, protože se vyrábí v Mexiku. Rozhodně to není poprvé, co Trumpova administrativa v posledních týdnech oznámila přísná cla.