Mít v automobilu určitou konstrukční chybu většinou znamená nutnost svolání již prodaných kusů automobilů. Mnohým automobilkám se však do této akce vůbec nechce a vše odkládají na později. To jistila studie jedné z amerických univerzit, která se zaměřila na velké automobilky působící v USA.
Kalkul a profit
Důvodů, proč automobilky s prováděním svolávacích akci příliš nespěchají, může být více, ovšem podle studie je jedním z hlavních důvodů snaha vyhnout se množství negativní pozornosti ve jménu co možná nejlepších výsledků na akciovém trhu.
Studie se proto zaměřila na šest automobilek, které působí na trhu v USA, konkrétně se jedná o Chrysler, Ford, GM, Hondu, Nissan a Toyotu. Hlavním ukazatelem přitom pro společnost bylo, do jaké míry automobilky iniciují svolávací akce a jaký problém je během ní řešen.
Výsledkem bylo zjištění, že automobilky vědomě či nevědomě oddalují svolávací akce ve více než 70 % případů. Svolávačky jsou poté načasovány tak, aby ublížily renomé společnosti co nejméně a aby se nejméně odrazily negativním způsobem na hodnotě automobilky.
Zajisté se v dnešní době nedočkáme podobného kalkulu, se kterým v minulosti operoval například Ford u svého modelu Pinto, ovšem je patrné, že automobilky stále zahrnují do procesu svolávacích akcí a odstraňování problémů na svých vozech určitou míru vypočítavosti.
Možná si vzpomenete na slavný případ Fordu a jeho modelu Pinto, u kterého si automobilky spočítala, zda vyjde finančně lépe ohrožovat lidské životy, nebo opravovat nebezpečné vozy. Dnes již nic podobného nehrozí, ovšem automobilky určitou míru kalkulu do otázky svolávacích akcí stále vkládají, což řidičům přináší přinejmenším určitou míru nejistoty a nepohodlí. V tom horším případě pak může nastat nepříjemná situace, kvůli které se mohou dostat do problémů.