Volvo chtělo vždy produkovat bezpečné vozy a tuto filosofii si udržuje i nadále. Nejnovější bezpečnostní opatření je ale poněkud diskutabilní.
Bezpečnost i vychytralost
Volvo již v roce 2013 představilo novou Vizi, která má zásadním způsobem snižovat počet mrtvých a raněných v osobních automobilech Volvo, a to až na nulu. Jedním z prvků, které k tomu mají přispět je snížení maximální povolené rychlosti jen na 180 km/h. Jedná se ale o kontroverzní opatření, protože nehody mohou být tragické i v mnohem menších rychlostech.
I přesto většina z modelů nabídky švédské automobilky dostane omezovač na 180 km/h a ani o kilometr navíc. Jedná se například o modely V60, V90, XC40, XC60. Výjimku zatím tvoří jen naftové modely bez hybridních technologií, kterých ale Volvo dnes nabízí jen pomálu.
Elektronické omezení rychlosti sice dnes není nijak závratné rozhodnutí, ovšem jinde jsme zvyklí na maximální rychlost 200 km/h. Podle Volva je ale 180 km/h ideálním kompromisem mezi bezpečností posádky a rychlostí přepravy a nijak by neměla omezovat zákazníky.
„Chceme vyvolat diskuzi, zda mají výrobci právo, nebo dokonce povinnost, instalovat do vozů senzory, které změní chování řidiče a omezí jízdu vysokou rychlostí. Nemáme jasnou odpověď na tuto otázku, ale věříme, že bychom se v této diskuzi měli chopit vůdcovství a být průkopníky,“ uvedl šéf značky Håkan Samuelsson.
Ono snížení ale možná nebude tak úplně o bezpečnosti, kterou Volvo neustále dokola opakuje. Snížením maximální povolené rychlosti Volvo získá finanční výhodu, jelikož jednotlivé komponenty a jejich vývoj nebudou tak drahé, protože nebudou nuceny být stavěny na vysoké rychlosti. Jedná se například o aerodynamiku, chlazení ústrojí i asistenční systémy.
Automobilka chce dost možná i proto s omezováním rychlosti dál pokračovat a udělat z něj chytrou funkci, která by regulovala rychlost automaticky na základě stavu vozovky, jízdě kolem škol a nemocnic atd.