BMW chce, abyste věděli, že se věci mění. Na podzim roku 2023 společnost představila koncepční vůz Vision Neue Klasse, plně elektrický sedan, který je ukázkou designu a konstrukce, které můžeme očekávat od nové generace vozů BMW. BMW nově debutuje Vision Neue Klasse X, crossover z nové rodiny EV. Protože i když BMW trvá na tom, že je na propasti změny paradigmatu, nehodlá opustit svá populární a zisková „vozidla pro sportovní aktivity“.
Éra Neue Klasse
Název „Neue Klasse“ má význam pro nadšence BMW. Společnost poprvé vytvořila tuto přezdívku (což je prostě německy „nová třída“) na počátku 60. let minulého století a použila ji na zcela novou řadu sportovních, modernistických sedanů. Neue Klasse zplodila legendární BMW 2002 a zachránila společnost před pokrajem zániku.
Moderní BMW není existenčně ohroženo tak, jak tomu bylo na počátku 60. let, ale společnost čelí dramaticky se rozvíjejícímu globálnímu automobilovému průmyslu. BMW si s EV a hybridy hraje už roky, ale nová řada konceptů Neue Klasse ukazuje na plnohodnotnou revizi toho, jak BMW vypadá, funguje a jezdí.
Pokud je koncepční sedan Vision Neue Klasse zítřejší řadou 3, zde viděný Vision Neue Klasse X lze chápat jako zítřejší X3.
„Společně s BMW Vision Neue Klasse ukazuje BMW Vision Neue Klasse X šíři naší budoucí modelové řady BMW,“ řekl Oliver Zipse, předseda představenstva BMW AG, v prohlášení. “Tímto způsobem zdůrazňujeme, že Neue Klasse je mnohem víc než jen auto nebo specifický koncept; nově definuje značku BMW – a zároveň bude BMW více než kdy předtím.”
To znamená, že tento vysoce výkonný crossover bude muset fungovat. BMW do tohoto úkolu přináší novou softwarovou strategii specifickou pro elektromobily. V typickém vozidle s vnitřním spalováním je každý systém – motor, převodovka, řízení stability, adaptivní odpružení – řízen vlastní ECU. Vyladění výkonu vozidla v reálném čase vyžaduje spoustu komunikace mezi těmito diskrétními počítači.
BMW říká, že platforma Neue Klasse se zbaví konvenčních systémově specifických ECU ve prospěch „supermozků“ – „vysoce výkonných počítačů, které chytře spolupracují na tom, co bylo až dosud zpracováváno odděleně,“ řekl Frank Weber, člen představenstvo BMW AG, v tiskovém prohlášení. Každý supermozek bude mít až 10krát větší výpočetní výkon než konvenční ECU.
To umožní jednomu supermozku ovládat všechny aspekty jízdní dynamiky, od dodávání točivého momentu přes řízení trakce až po chování odpružení nebo úpravy jízdního režimu. Další supermozek zvládne všechny aspekty automatizovaného řízení, od sady senzorů přes navigaci po trase GPS až po řízení a brzdění. BMW slibuje, že toto nastavení super-mozku zlepší výpočetní výkon a rychlost a zároveň zjednoduší elektronickou architekturu vozidla a sníží velikost (a hmotnost) požadovaného hardwaru.
“Výsledkem bude dynamičtější výkon, větší přesnost, větší efektivita a ještě zábavnější řízení,” uvedl Weber ve svém prohlášení.
BMW říká, že elektromobily Neue Klasse budou využívat zcela novou šestou generaci firemní technologie pohonu eDrive. Nové kulaté lithium-iontové baterie slibují o 20 procent větší hustotu energie než současné prizmatické články a BMW říká, že vozidla Neue Klasse budou používat 800voltovou architekturu pro rychlé nabíjení, což umožní dojezd 300 km s 10minutovým připojením. Údaje o výkonu a výkonu nebyly pro Vision Neue Klasse X uvedeny.
Nejnápadnějším aspektem Vision Neue Klasse X je jeho design. Stejně jako u koncepčního sedanu Vision Neue Klasse jsou obrysy karoserie X osvěživě jednoduché. Ledvinová maska chladiče, která byla u sedanu Neue Klasse zmáčknuta a rozšířena, zde stojí vysoko, což je podle BMW podpisem, který bude v plně elektrické budoucnosti odlišovat jeho modely Sport Activity Vehicle od konvenčních sedanů.
Silueta je známá jako crossover BMW, ale skleník je působivě vzdušný, zčásti díky některým ošemetným proporcím: sloupky A a B jsou na vnějších hranách zkosené, zvenčí tenké a tenké, ale rozšiřující se do běžné tloušťky. Vision Neue Klasse X má samozřejmě Hofmeisterův kink – designový podpis Neue Klasse – i když zde je reprezentován strašidelnou reflexní aplikací na zadních okénkách.
Uvnitř Vision Neue Klasse X zahrnuje nově nalezený minimalismus, přestože slibuje zcela novou úroveň trvale propojené telekomunikační integrace. Odpočívej v pokoji, iDrive: S Neue Klasse chce BMW, abyste ovládali displej na středové palubní desce dotykem nebo pomocí ovládacích prvků na volantu.
Druhý displej s plnou šířkou v základně čelního skla zobrazuje rychlost, stav baterie a další informace, které běžně najdete na přístrojové desce řidiče, a BMW říká, že bude rozšířen o head-up displej. Kromě malé sbírky fyzických tlačítek na středové konzole je celý kokpit v podstatě bez tlačítek.
Stejně jako u loňského koncepčního sedanu Neue Klasse se X vyznačuje textilním čalouněním „Verdana“, o kterém se tvrdí, že je na rostlinné a minerální bázi a zcela bez ropy. Vstřikované součásti interiéru jsou údajně vyrobeny z recyklovaných námořních plastů. Korálový odstín manšestrového čalounění ve spojení s obrovskou panoramatickou střechou a velkorysým skleníkem dodávají interiéru X lákavě vzdušný pocit.
Osobně se Vision Neue Klasse X cítí jako na půli cesty mezi luxusním koncepčním vozem a strojem připraveným k výrobě. Přední a zadní světla působí jako show-car a zástupce BMW připustil, že produkční interiér bude muset mít o něco více fyzických ovládacích prvků, než je zde k vidění. Ale kliky a západky dveří, výlisky na karoserii a otvory pro denní světlo se zdají být připraveny z výroby – což by mělo být, protože BMW slibuje, že první crossover Neue Klasse půjde do výroby v roce 2025.
Ať už to považujete za zcela novou třídu vozidel nebo ne, jedna věc je jistá: čistě elektrická budoucnost BMW bude definována SUV, která budou vypadat hodně jako to, co zde vidíte.