Volkswagen zabil VR-6 v Evropě v polovině roku 2010, ale mashup motoru V-6/inline-six pokračoval v Severní Americe až do doby před několika lety. Posledním vozem prodávaným v USA s úzkoúhlou V-6 byl 2023 Atlas. Pokud nežijete v Číně, může to být překvapením – VW stále nabízel nezvyklé pohonné ústrojí v autech, jako je Talagon a benzínové Audi Q6. Ale už ne. VR-6 je oficiálně mrtvý.
Smutný konec VR-6
O smutnou zprávu se na LinkedIn podělil mluvčí VW Andreas G. Schleith. Poslední motor VR-6 byl sestaven 12. prosince 2024. Motor se vyráběl téměř 34 let a měl premiéru na ženevském autosalonu v roce 1991 v Golfu třetí generace. Od té doby bylo smontováno téměř 1,87 milionu motorů. VR-6 dále poháněl mnoho produktů VW: Corrado, Beetle, Passat, Vento/Bora/Jetta, Touareg, Phaeton, Transporter, Eos, CC a Sharan.
VR-6 byl také použit v mnoha modelech jiných než VW, jako je Porsche Cayenne, Audi Q7, Audi TT, SEAT Leon, SEAT Alhambra a Škoda Superb. Několik aut mimo VW Group to také mělo: Ford Galaxy, Mercedes Vito a dokonce i RV z Winnebago. Jeden z nejlépe znějících V-6 také posloužil jako základ pro W-12, který zemřel v červenci, když Bentley montoval poslední dvanáctiválcový motor.
Abychom nezapomněli na notoricky nespolehlivý W-8, motor s krátkou životností, který poháněl Passat na začátku 2000. Vznikl derivát W-16 pro mocný Veyron a Chiron, který následoval. Bugatti ukončuje výrobu šestnáctiválcového monstra po ukončení výroby Mistral a Bolide. Nový Tourbillon má místo toho V-16.
VW také vyráběl menší VR-5 v 90. a 2000. letech, který poháněl Golf, Bora, Beetle, Passat a SEAT Toledo.
Proč VR-6 přežil tak dlouho? Byl to malý, ale mohutný motor, řešení s jedním motorem pro všechny, které přineslo dobrý výkon vozům s pohonem předních kol z menších segmentů. Rozšíření přeplňovaných řadových čtyřválců se zdravým výkonem, nízkým točivým momentem a lepší spotřebou paliva nakonec učinilo VR-6 zastaralým. Lehčí a menší, moderní čtyři nádoby umožňují VW dosahovat úspor z rozsahu tím, že do koncernu zařadí pouze jeden motor pro desítky vozů.
Kromě sériových vozů, o kterých jsme se zmínili, VW v roce 2009 tajně vyrobil také prototyp Golfu šesté generace s přeplňovaným 3,2litrovým VR-6 o výkonu 463 koní.