Volvo odhalilo pro svůj model Volvo ES90 některé nové specifikace a vypadá to, že sedan dostane oproti EX90 jednu zásadní aktualizaci. ES90 běží na nové, sofistikované elektrické architektuře, což z něj dělá monstrum s celkovým dojezdem a nabíjením. ES90 ujede 700 km na nabití v testovacím cyklu WLTP. Přesto zde ani nejde o rozsah.
Co by vás mohlo zajímat?
Volvo také oznámilo, že ES90 bude používat 800voltovou elektrickou architekturu. Většina EV dnes pracuje kolem 400 voltů. Porsche Taycan, Tesla Cybertruck, Lucid Air a téměř každý Hyundai/Kia/Genesis EV (kromě Kona a Niro) používají systémy třídy 800 V nebo vyšší, a pokud o těchto autech něco víte, víte, proč je to důležité.

800voltová architektura umožňuje vyšší rychlosti nabíjení bez nutnosti šíleného proudu, což by vyžadovalo mnohem silnější dráty. Všechna tato auta jsou tedy nabíjecí monstra, přičemž některá nabízí nabití z 10–80 % za méně než 20 minut. ES90 na tom bude podobně. Volvo říká, že bude nabíjet až 350 kW, což je hodně i pro 800voltový systém. Například elektromobily Hyundai obvykle dosahují maxima kolem 225 kW. Přesto Volvo uvádí o něco pomalejší čas 10-80, než jaký vidíme u vozů Hyundai, Kia a Genesis.

Společnost tvrdí, že ES90 zrychlí z 10-80 % za 20 minut. I když to pro 800voltové vozidlo není nic nového, je mnohem rychlejší než luxusní vozy 400voltové třídy od Mercedesu, BMW, Tesly, Cadillacu a dalších.

Přechod na 800voltový systém také umožnil Volvu ušetřit hmotnost, protože nižší požadavky na proud pro 800voltové systémy znamenají, že můžete použít tenčí kabeláž a lehčí elektromotory. V kombinaci se sníženými tepelnými ztrátami 800voltového systému jsou tyto výhody také průměrně účinnějšími 800voltovými systémy.

Jak daleko se sem ale Volvo dostalo, se teprve uvidí. Nevíme, jak velká bude baterie ES90, ani jak bude fungovat v cyklu EPA. Přesto je stále vzrušující vidět Volvo tlačit míč dopředu. Společnost potřebuje vyhrát, protože zpoždění a méně než hotový produkt utlumily část nadšení pro EX90, zatímco cenově dostupná verze EX30 byla obětí cla na elektromobily vyrobené v Číně. ES90 představuje pro Volvo šanci dokázat, že je lídrem v technologii EV. To je první náznak toho, že by to společnost mohla zvládnout.
