Volvo bylo mezi prvními staršími výrobci automobilů, kteří oznámili postupný zánik svých spalovacích motorů. Už na začátku roku 2021 slíbilo, že do konce dekády půjde čistě na elektřinu. To se ještě neděje, ale Švédové trvají na tom, že Evropa by měla do roku 2035 zakázat prodej nových aut se spalovacím motorem.
Volvo jde zelenému šílenství naproti
Bloomberg získal deklaraci podepsanou společností Volvo a 49 dalšími společnostmi, které vyzývají Evropskou unii, aby neměnila cíl. Podle generálního ředitele Jima Rowana je nejúčinnějším opatřením, které může automobilový průmysl přijmout ke snížení emisí na kontinentu, zákaz prodeje nových vozů ICE: „Elektrifikace je největší akcí, kterou může náš průmysl podniknout, aby snížil svou uhlíkovou stopu.“
Volvo není jedinou automobilkou na tomto sdíleném prohlášení, protože Rivian také chce, aby se EU držela svého plánu na zrušení vozů na benzín a naftu do poloviny příštího desetiletí. Bloomberg poukazuje na to, že ostatní automobilky odmítly prohlášení podepsat, ale jiná velká jména mimo automobilový průmysl to udělala, včetně Uberu a Ikey. Tesla ve zprávě není zmíněna, i když stejně jako Rivian prodává pouze EV.
Je důležité zmínit, že vedle tohoto zákazu je hvězdička. Evropská komise chce, aby výrobci automobilů přestali prodávat auta, která produkují škodlivé emise, takže motory ICE nejsou samy o sobě zakázány. Teoreticky to nechává dveře otevřené pro nová vozidla poháněná spalovacími motory poháněnými syntetickým palivem nebo dokonce vodíkem. Německo požadovalo tuto výjimku a EK se zavázala, že vypracuje zákonnou cestu, aby auta se spalovacími motory poháněnými uhlíkově neutrálními palivy zůstala po roce 2034.
Mezitím Volvo zabilo jeden důležitý typ spalovacího motoru a slíbilo, že ho už nikdy nepřivede zpět. Koncem března sjel z montážní linky poslední dieselový vůz . Předpokládá se, že do roku 2030 budou plug-in hybridy s benzinovými motory a čistě elektrická vozidla tvořit 90–100 % celkových prodejů.
Za šest let se značka vlastněná Geely domnívá, že bude stále existovat pouze „omezený počet modelů mild hybrid“. PHEV a EV již představovaly 48 % dodávek ve druhém čtvrtletí roku, přičemž Volvo odhaduje 50–60 % pro rok 2025.
Na začátku roku finanční ředitel Porsche Lutz Meschke uvedl, že zákaz z roku 2035 by mohl být odložen. Začátkem tohoto měsíce italský ministr životního prostředí a energetické bezpečnosti prohlásil, že „zákaz se musí změnit“, protože „ideologická vize“ selhala. Gilberto Pichetto Fratin dodal, že navrhovaný zákaz je „absurdní“ a že Evropa „potřebuje pragmatickou vizi“. Jeho nálady se shodují s italskou premiérkou Giorgia Meloni, která se domnívá, že zákaz je „sebedestruktivní“.
Ať se v Evropě stane cokoliv, bude to mít globální důsledky, protože největší hráči v automobilovém průmyslu vyvíjejí a vyrábějí auta na kontinentu. Pokud určité značce nebude povoleno prodávat své benzinové auto od roku 2035, tato společnost nemusí dosáhnout potřebných úspor z rozsahu a mohla by tento model ICE globálně zabít.