› Návrat žáků do školních lavic po prázdninách se neobejde bez zvýšeného rizika dopravních nehod, snížit ho mohou i řidiči
› Pozor hlavně na přechodech pro chodce: chodci sice nemají absolutní přednost, ale za viníka případné srážky bývá téměř vždy označen řidič automobilu
› Rodiče by neměli zapomínat na dětské zádržné systémy, malí školáci musejí být vždy připoutáni v autosedačkách, a to i při jízdách na velmi krátkých vzdálenostech

ŠKODA AUTO

Ani letos se začátek školního roku neobejde bez preventivních a kontrolních akcí zaměřených především na ochranu dětí po jejich návratu z prázdnin do školních lavic. ŠKODA AUTO v rámci hnutí za bezpečný pátek vyzývá řidiče, aby respektovali nejmenší účastníky silničního provozu a pomohli snížit riziko jejich zranění tak, že za ně převezmou část zodpovědnosti.

Každoročně si první zářijový týden vyžádá oběti z řad chodců, mezi nimiž je více dětí než po zbytek roku. Statistiky ukazují, že září patří k měsícům s největším počtem dopravních nehod i největším počtem obětí na životech. V období let 2013 až 2017 se devátý měsíc roku vždy řadil k těm nejsmutnějším. Například v září 2014 se stalo 7 770 dopravních nehod, při nichž zahynulo 76 účastníků silničního provozu – absolutně nejvíce z celého roku. Loňské září dle statistik Dopravní policie vykazuje nárůst počtu dopravních nehod na celkových 8 930 incidentů, při nichž přišlo o život celkem 43 osob. Těmto nehodám by se v mnoha případech dalo zabránit, kdyby chodci i řidiči věnovali pozornost dopravní situaci a uvědomovali si rizika, která jim hrozí.

Policie České republiky proto připravuje opatření spojená s prvními dny nového školního roku. Činnost hlídek se bude týkat dětí zejména při cestě do školy. Kromě přechodů se policisté zaměří také na provoz kolem škol, dodržování nejvyšší povolené rychlosti ze strany řidičů a případné porušování pravidel ze strany ostatních účastníků silničního provozu. Žádná represe však nemůže nahradit prevenci. Řidiči by si měli uvědomit, že děti vracející se z prázdnin ještě žijí ve své „bublině“ a v provozu mohou reagovat nelogicky či zkratkovitě. Z tohoto úhlu pohledu se jako nejrizikovější jeví skupina nejmladších školáků – převážně žáků nejnižších tříd základních škol. Tyto děti se dopouštějí několika zásadních chyb, které by řidiči měli znát. Často přeceňují své schopnosti a ve snaze vyniknout před kamarády zapomínají na pravidla silničního provozu, byť je teoreticky ovládají. Vzhledem k psychické nezralosti nedokážou předvídat dopravní situaci, zejména neumějí odhadnout rychlost přijíždějícího automobilu. A mnohé z nich mají pocit, že je řidiči musejí respektovat a dávat jim přednost.

Hodně nebezpečných situací se odehrává i na přechodech, kde sice neexistuje absolutní přednost chodců, ale jejich práva jsou velmi silná. Děti by si měly dávat pozor zejména tam, kde se nemůžou při přecházení dobře rozhlédnout, například kvůli špatně parkujícím autům. To platí hlavně pro nejmladší školáky a školačky, kteří jsou menší než běžná auta. Ani starší děti však častokrát nemusí vidět přes dodávky nebo větší vozy typu SUV. Rizikové jsou rovněž přechody přes víceproudé silnice s vyšší povolenou rychlostí. K neštěstí může také snadno dojít tehdy, když jeden automobil zastaví a pustí chodce, ale jiný jede dál. Dospělí by měli klást dětem odmalička na srdce, že si ho řidič druhého vozu nemusí všimnout. Bezpečnost dětí na cestě do školy určitě podpoří i oblečení s reflexními prvky. Ty už dnes bývají samozřejmostí a jsou esteticky zakomponovány do bot, bund i školních tašek. K dispozici jsou i různé reflexní pásky nebo přívěsky jak pro ty nejmenší, tak pro teenagery. Jejich význam roste úměrně tomu, jak se zkracují dny.

V dnešní době však řada dětí do školy nedochází či nejezdí veřejnou dopravou, nýbrž je rodiči dovážena osobním automobilem. V takovém případě nelze zapomínat na dětské autosedačky. Odborníci z týmu výzkumu dopravní bezpečnosti značky ŠKODA upozorňují, že dítě musí být upoutáno v zádržném systému i při přepravě na krátkou vzdálenost. Při používání dětské autosedačky v automobilu od nejútlejšího věku dítěte se dá předpokládat, že ve věku školáka již bere toto bezpečnostní opatření jako samozřejmost. Pro školáky z nejnižších tříd je vhodné zvolit sedačku s pevnými zády. Při jejím použití a připoutání dítěte bezpečnostním pásem se musí dbát na to, aby pás nešel v blízkosti krku ani přes ramenní kloub a ve spodní části obepínal pánev. Nejbezpečnější umístění dětské sedačky je na zadním sedadle za spolujezdcem, ale od roku 2006 je povoleno přepravovat dítě v sedačce i na předním sedadle. Rychlý růst postavy dítěte v pozdějším věku vyústí v používání samostatného sedáku místo kompaktní dětské autosedačky. Díky němu je zvýšen posed dítěte do polohy, v níž bude bezpečnostní pás správně obepínat celé tělo. Jakmile dítě doroste výšky 150 cm nebo jeho tělesná hmotnost dosáhne 36 kg, není již autosedačka povinná. Pak se dítě přepravuje ve vozidle jako dospělý člověk.

Při nákupu vhodné autosedačky se vyplatí ověřit si s dítětem, jak se do ní vejde a jak se v ní cítí. Některé modely specifickým tvarováním nemusejí dítěti vyhovovat. Rovněž nemusejí dobře pasovat do konkrétního vozu – především moderní „ušaté“ sedačky jsou velmi široké, do užších interiérů starších automobilů úplně dobře nesednou a opírají se o dveře, což není žádoucí. Při umisťování nové dětské autosedačky se vyplatí respektovat přiložený návod. Z hlediska instalace je možné sedačku upevnit pomocí bezpečnostních pásů nebo speciálních isofixových úchytů. V případě Isofixu je menší riziko chyby při instalaci sedačky.

„Pokud ovšem máte pouze sedačku s pásy, bát se nemusíte. Jen je třeba dbát na to, aby byly pásy dotažené a sedačka správně připevněná,“ vysvětluje expert a odborník na prevenci z týmu Výzkum dopravní bezpečnosti ŠKODA AUTO Robert Šťastný. Pokud se sedačka dobře připoutá, nedá se s ní téměř pohnout. Lepší než vybírat v obecném supermarketu či dokonce na anonymním e-shopu je nákup ve specializovaném obchodu či autosalonu, kde nabídnou sedačku přímo vyhovující konkrétnímu vozu. „Zde si může zákazník nechat odborně předvést, jak autosedačku do vozu umístit. Má také jistotu, že návod bude v češtině a samotný výrobek bude mít odpovídající homologaci,“ dodává Robert Šťastný. Sortiment ŠKODA Originálního příslušenství aktuálně nabízí zádržný systém Kidfix XP II vhodný pro děti školního věku o hmotnosti 15 až 36 kg. Tato autosedačka je určena pro všechny současné modely vozů ŠKODA – CITIGO, FABIA, RAPID, OCTAVIA, KAROQ, KODIAQ a SUPERB.

Tipy, které doporučují experti z týmu výzkumu dopravní bezpečnosti pro bezpečný návrat do školních lavic, si můžete přečíst v článku na ŠKODA Storyboard včetně několika užitečných rad jak pro ty, kteří vozí děti automobilem, tak pro rodiče malých chodců a cyklistů.

Bezpečný pátek

Téma aktivní a pasivní bezpečnosti vozů ŠKODA, stejně jako dopravní výchova a prevence, patří ke klíčovým tématům, kterým se domácí automobilka věnuje dlouhá léta. Po řadě dílčích projektů nyní přichází s uceleným konceptem, který si klade za cíl vtáhnout do dění nejširší veřejnost a přispět tak k popularizaci této problematiky a učinit české silnice bezpečnějšími. Má k tomu ty nejlepší předpoklady. Během posledních deseti let analyzovali experti týmu výzkumu dopravní
bezpečnosti více než 1 000 reálných dopravních nehod, její experti se aktivně podílí na školení a prevenci složek IZS a studentů škol, učitelů i široké veřejnosti. V posledních pěti letech navíc podpořila mladoboleslavská automobilka řadu preventivních projektů na podporu dopravní bezpečnosti nejen v lokalitách výrobních závodů částkou 31 mil. Kč. Všechny aktuálně dostupné modelové řady obdržely od nezávislé organizace Euro NCAP v době svého uvedení na trh špičkové pětihvězdičkové hodnocení bezpečnosti.

Výzkum dopravní bezpečnosti ve ŠKODA AUTO

Od roku 2008 působí ve společnosti ŠKODA AUTO zcela unikátní tým výzkumu dopravní bezpečnosti. Věnuje se podrobné analýze příčin, okolností a průběhu různých silničních nehod a vyhodnocuje, jak může vozidlo ještě více eliminovat následky nehody nebo nehodě zcela zabránit. Díky tomu lze lépe pochopit chování vozů při dopravních nehodách, poznat úroveň jejich ochrany a odhalit oblasti budoucích zlepšení. Poznatky z reálných dopravních nehod pomáhají při vývoji prvků aktivní i pasivní bezpečnosti pro nové generace vozů ŠKODA. Další využití nacházejí v preventivních programech a dopravní výchově dětí. Tým výzkumu dopravní bezpečnosti vytváří unikátní audiovizuální materiály z nárazových testů, dbá na šíření informací a osvěty o bezpečném cestování v automobilu a realizuje různá odborná školení. Ve spolupráci s Hasičským záchranným sborem zajišťuje školení hasičů tak, aby vozy ŠKODA znali co nejlépe a mohli v případě potřeby rychle a bezpečně vyprosit posádku z havarovaného vozu.

Pomozte nám změnit nebezpečný pátek na bezpečný. Soustřeďte se na řízení, abyste v pořádku dojeli do cíle a udělejte tak z nebezpečného pátku bezpečný. Připojte se k Bezpečnému pátku na: https://bezpecnypatek.cz/ a sledujte nejnovější informace z oblasti aktivní a pasivní bezpečností přímo od expertů týmu výzkumu dopravní bezpečnosti značky ŠKODA.