Zájem o ojetá vozidla se vznětovým motorem zůstává stabilní. V posledních třech letech se jejich prodej trvale pohybuje kolem 46 procent celkového odbytu největšího prodejce ojetých vozidel v regionu střední Evropy, společnosti AAA AUTO. „Zatím se tak absolutně nepotvrzují prognózy opadávání zájmu o diesely, které někteří analytici předpovídali v důsledku skandálů s falšováním údajů o emisích, aktuálního vývoje cen pohonných hmot a postupného smazávání provozních výhod vznětových motorů,“ uvedla k tomu generální ředitelka AAA AUTO Karolína Topolová.
Podle některých prognóz by měl podíl dieselů u osobních aut v Evropě během deseti let postupně klesat ze současných více než padesáti na něco přes třicet procent. Moderní benzinové motory dohánějí provozní efektivitu dieselů a řada vlád začíná používání dieselových motorů omezovat různými daněmi a restrikcemi, protože mají výrazně vyšší emise oxidů dusíku a mnohonásobně vyšší objem emisí mikročástic než zážehové motory. Norsko chce jejich prodej od roku 2025 dokonce úplně zakázat. Úspěšné tažení dieselových motorů evropským trhem s novými auty dané technologickými inovacemi z přelomu tisíciletí tak podle názoru analytiků v neposlední řadě i v důsledku afér s falšováním emisních hodnot vozidel některých výrobců pomalu končí, na druhou stranu prodeje ojetin tento trend zatím nepotvrzují.
„Na českém trhu nových vozidel se tyto tendence zatím nijak neprojevují a totéž platí i pro trh ojetých vozů,“ říká Karolína Topolová. „Podle aktuálních statistik Svazu dovozců automobilů tvoří podíl nových dieselových automobilů na celkovém letošním prodeji 43,82 procenta, v případě ojetých vozidel evidujeme ještě mírně vyšší zájem: jejich podíl na našem letošním prodeji převyšuje 46 procent,“ dodává.
Na poptávce po vozech se vznětovým motorem se podle Karolíny Topolové prakticky vůbec nijak neprojevily ani dramatické výkyvy cenové hladiny pohonných hmot. „I když řidiči obecně vnímají diesely jako provozně hospodárnější alternativu, jejich odbyt byl prakticky totožný v červenci roku 2014, kdy ceny pohonných hmot kulminovaly, jako v únoru letošního roku, kdy byly o zhruba deset korun na litr nižší. Mezi cenou pohonných hmot a strukturou prodaných vozidel z hlediska jejich pohonu tedy není vůbec žádná korelace,“ řekla dále Karolína Topolová.
Vyšší hospodárnost vozů s dieselovým motorem je ovšem spíše jen zdánlivá. Podle únorové analýzy CarCost Index společnosti LeasePlan jsou celkové měsíční náklady na automobil se vznětovým motorem v České republice se zhruba 455 eury (asi 12 300 korunami) vyšší než v případě benzínového vozu, který řidiče přijde jen zhruba na 406 eur (11 tisíc korun). Nižší náklady na palivo (majitelé vozů s naftovými motory jsou v České republice zvýhodněni nižší sazbou spotřební daně z nafty) totiž celkem zřetelně převáží vyšší pořizovací cena a často také vyšší servisní náklady.
Od roku 2000 až dosud podíl naftových motorů v Evropě přesvědčivě rostl díky technologickým inovacím, které výrazně snížily jejich spotřebu, v celoevropském měřítku z 32 procent v roce 2000 až na loňských 53 procent. Zatímco Irsko a Portugalsko statistiku ženou nahoru, nizozemští řidiči dávají přednost benzínovým motorům. Česká republika je z tohoto hlediska v Evropě se současnými necelými 44 procenty spíše podprůměrná.