V letošním prvním čtvrtletí bylo v nabídce českého sekundárního trhu 21 730 zánovních vozů do čtyř let stáří, nepatrně víc než loni. Ceny v průměru stouply o 1,5 procenta. Elektromobily stále zlevňují, cena hybridů mírně vzrostla.
ŠKODA stále na prvním místě
Český trh s mírně ojetými automobily v meziročním srovnání neustále mírně roste. V prvních třech – co se týče prodejů ojetých vozů tradičně nejslabších – měsících v roce přibylo 2,3 procenta (486 ks) aut do čtyř let stáří a nejčastěji 20 tisíc najetých kilometrů. Ty domácnostem i firmám velmi často nahrazují stále dražší (a mnohdy už cenově stěží dostupné) nové vozy. Vyplývá to z analýzy celého sekundárního trhu s automobily, pravidelně prováděné experty AURES Holdings, provozovatele sítí autocenter AAA AUTO a Mototechna a největšího prodejce ojetých vozů v Česku. Mediánová cena nabízené zánovní ojetiny tak letos dosáhla výše 690 tisíc korun, na tachometru měla průměrně 16 700 km a stáří 2,8 roku.
Nárůst počtu zánovních vozů (na celkem 21 730 ks) v nabídce tuzemských inzertních serverů není nijak zásadní. „Výrazně zaostává například za prodejními výsledky Mototechny, naší značky, specializované právě na zánovní automobily. Ta si ve stejném srovnání prvních čtvrtletí let 2023 a 2024 vedla výrazně lépe – prodeje v tomto období narostly o bezmála 32 procent na 3 190 vozů,“ říká Petr Vaněček, co-CEO (společný generální ředitel) AURES Holdings, provozovatele AAA AUTO a Mototechny.
Mírné rozšíření nabídky doprovází také velmi malý mezikvartální nárůst cen – o 1,5 %, což nepokrývá ani dvouprocentní inflaci ve sledovaném období. To znamená, že dynamika růstu cen výrazně oslabila – mezi prvními kvartály v letech 2022 a 2023 zaznamenaly statistiky nárůst o 9,3 procenta.
Co se týče skladby vozového parku podle paliva, mírně narostla nabídka benzinových motorizací (+0,7 %), zatímco diesely výrazně ztrácely (-10,5 %). A to na úkor hybridních (+22,5 %) a čistě elektrických (+39,4 %) automobilů (BEV). U posledně jmenovaných se projevuje dlouhodobý trend snižování cen – v prvním čtvrtletí roku 2023 se mediánová cena BEV pohybovala na hranici 1,24 milionu Kč, letos byla o 63 tisíc korun nižší, což představuje pokles o necelých šest procent.
Na první pohled nelogický je v tomto světle nárůst ceny hybridních vozů, jejíž medián se zvýšil z 800 na 880 tisíc korun, tedy o rovnou desetinu. Co za tím stojí, vysvětluje společný generální ředitel (co-CEO) AURES Holdings Petr Vaněček. „Automobilky v dřívějších letech hybridy dotovaly, aby si snížily flotilové emise. Tento důvod už pominul, protože každá značka má dnes v nabídce použitelný elektromobil, takže hybridy prodává za tržnější cenu,“ vysvětluje. Dalším významným aspektem podle něj je, že se hybridy stále více technicky přibližují elektromobilům. „Typický plug-in hybrid míval dříve baterii o kapacitě 13 kWh a dojezd 55 km, dnes jsou baterie výrazně větší. Například nová Škoda Superb má 25,7kWh baterii, což jí zajišťuje dojezd čistě na elektřinu více než 100 km. S tím ale logicky narostla také cena,“ říká Vaněček.
V Česku mírně stoupla i nabídka zánovních vozů na pohon LPG, které se zdály být již na ústupu – meziročně jich však přibylo 34 % (v absolutních číslech je to pouhých 179 vozů, tedy mizivých 0,8 % trhu). „Stojí za tím zejména nabídka značky Dacia, která prodává hned několik oblíbených modelů – Sandero, Jogger i Duster – s tovární úpravou na LPG. Zástavbu plynového spalování nabízejí i některé nové čínské značky jako Dongfeng se svými SUV nebo Great Wall s pickupy,“ dodává Petr Vaněček z AURES Holdings.
Zajímavé je pořadí nejnabízenějších značek – ani ne tak to, že stále vede Škoda se 7 611 kusy (+2 %) před Volkswagenem s 1 528 kousky (-6,6 %), ale třetí místo Hyundaie s nárůstem plných 19 procent na 1 421 vozů. Tím až na pátou příčku odsunul loni bronzový Mercedes, který přeskočilo i BMW. Toyota, Kia, Audi a Volvo své pozice obhájily, z první desítky však vypadl Ford na konto Opelu. Hyundai už také šlape na paty Škodovce co se týče cenové hladiny – mediánová cena korejských vozů je 512 tisíc, škodovek pak 550 tisíc (nájezd v obou případech kolem 17 tisíc km, stáří necelé tři roky).
Pořadí nejnabízenějších modelů se meziročně nezměnilo, všechny příčky zůstaly stejné. První místo zaujímají Škodovky – Fabia následovaná Scalou, Octavií, Kamiqem, Karoqem, Superbem a Kodiaqem, následují Hyundai i30 a Tucson a první desítku uzavírá Volkswagen Golf.