Zisky ve Stellantis klesly v roce 2024 o ohromujících 70 procent. Nemusíte být finančním mágem, abyste věděli, že je to velmi tvrdý zásah. Přeloženo do hotovosti je to čistý zisk 5,5 miliardy eur, neboli 5,7 miliardy dolarů v americké měně. V době, kdy započítáte výdaje a všechny ty věci, které se podílejí na těchto ziscích, Stellantis nakonec v roce 2024 ztratil 133 milionů dolarů. Au.

Finanční ztráta bude mít následky

Takto Stellantis samozřejmě neočekával, že bude rok 2024 probíhat. Velké ztráty v USA, nejziskovějším sektoru společnosti, byly způsobeny nedostatkem zásob vozidel, která byla pro jejich cílový trh příliš drahá. Zároveň Ram a Dodge prošly přechody na nové nebo aktualizované modely, které přicházely pomalu, což ve velmi nevhodnou dobu vytvořilo mezeru. Generální ředitel Ram Tim Kuniskis bez obalu přiznal, že společnost upustila od toho, aby uvedla na trh levnější Ram 1500.

Mezitím u Dodge byl nový Charger uveden nejprve jako čistě elektrický model Daytona, a když se nakonec začal prodávat, přijetí bylo přinejlepším vlažné. Spalovací model pohánějící šestiválcový řadový motor Hurricane byl urychleně uveden na trh, ale jeho uvedení na trh se stále plánuje až koncem tohoto roku.

Turbulentní rok nakonec viděl bývalý generální ředitel společnosti Stellantis Carlos Tavares náhle rezignovat poté, co byl údajně v rozporu s celým představenstvem společnosti Stellantis. Od té doby provedl prozatímní výkonný výbor vedený předsedou Stellantis Johnem Elkannem několik zásadních změn, zejména na americkém trhu. Generální ředitelé jednotlivých značek dostali více kontroly a ze strany Fiat Chrysler Automobiles (FCA) Stellantis je obnoven optimismus.

Stellantis jako celek má však před sebou ještě dlouhou cestu. Celoroční finanční zpráva společnosti předpovídá upravenou provozní marži pouze v polovině jednociferných míst. A pokud vše půjde podle plánu, měla by Stellantis začít znovu vydělávat v druhé polovině roku. To je samozřejmě vše před započtením daňových úlev, tarifů nebo zásad pro elektromobily ve Washingtonu DC, které by mohly věci narušit. Přesto je Elkann opatrně optimistický.

“Zatímco rok 2024 byl pro společnost rokem ostrých kontrastů s výsledky zaostávajícími za naším potenciálem, dosáhli jsme důležitých strategických milníků,” uvedl Elkann v prohlášení. Zejména jsme zahájili zavádění nových multienergetických platforem a produktů, které pokračuje v roce 2025, zahájili výrobu baterií pro elektromobily prostřednictvím našich společných podniků a zahájili mezinárodní partnerství Leapmotor. Oddaní a talentovaní lidé Stellantis jdou vpřed s energií a odhodláním, zapojují se do klíčových zainteresovaných stran a posouvají rozhodování blíže k našim zákazníkům. Jsme pevně zaměřeni na získávání podílu na trhu a zlepšování finanční výkonnosti v průběhu roku 2025.”