Představení dalšího člena týmu Skodahome.cz a jeho vozu by klidně mohlo začínat tak,jako začínají ty nejhezčí klasické pohádky…
Bylo – nebylo. Za sedmero kopci, za posledním semaforem na jihu Prahy v kopci jedné vilkové čtvrti, byla jednou jedna dílna. Ale nebyla to obyčejná dílna, byla to dílna, kde vznikají projekty, které hýbou pořadím soutěží na české závodní a tuningové scéně…
Řeč tentokrát bude o červené Škodě Fabia combi, jejím majiteli Filipu Taubnerovi (alias Fílovi) a celém Taubner Racing Teamu.
Dílna pamatuje počátky závodění TRT. Vše začalo roku 1981, kdy se poprvé ve startovní listině objevila jména Milan a Jana Taubnerovi na tehdy velmi populární soutěži BOAS (pro nepamětníky Braně Orientační Automobilová Soutěž) Chmelová šiška. Přes závody motokár, závody do vrchu a rallyecross s vozem Škoda 130 L, okruhové závody s formulí MTX 1-02 osazenou motorem z vozu Škoda Favorit o výkonu cca 100 PS, testování formule Opel s motorem 2.0, EKO soutěže, závody na ploché dráze automobilů v Čakovicích až po svět dráhových automodelů (Slot Racing) uplynulo neuvěřitelných 28 let.
Poslední start s formulí byl v roce 1994 na kopci v Berouně. Od roku 1995 až do roku 2007 se závodní souboje odehrávaly převážně v měřítku 1:24 na drahách v krytých halách s autodráhovými modely, kdy největší úspěch byla sezóna 2003 v kategorii NASCAR – titul Mistra ČR.
…Kdo jednou přičichl k velkým závodům, tak tomu v žilách nekoluje krev, nýbrž vysokooktanový benzín…
Ale díky velké finanční náročnosti, velkým nárokům na čas a bezpečnost, ale především kvůli velkému bezpečnostnímu riziku se působení TRT přesunulo z kopců a okruhů na méně nebezpečné zápolení – tuning automobilů – styling a jeho nejvyšší kategorii v ČR – soutěž Tuning Cup.
Žít bez automobilového sportu jednoduše nelze a v podstatě se jedná o závislost 🙂
Jak šel čas, tak přišel přelom roku 2006-2007. Před námi byla sezóna 2007 a otázka „Co dál?“. Slot Racing ano, ale v omezeném množství s tím, že do tohoto světa se lze vrátit, ale velká auta lákají. A tak jednou z možností se stal tuningový svět, ve kterém na první, možná i na druhý pohled vyhrávají ani né tak investované, jako spíš nasypané peníze do aut.
Jako dobrý základ posloužila Škoda Fabia v provedení combi osazená turbodieselovou jednadevítkou o výkonu 101 PS v barvě červená Rallye a výbavou comfort.
Jaro roku 2007 bylo věnováno „přestavbě“ auta a cílem byl zisk prvního pohárku na 5. srazu Skodahome.cz. Když se na to podívám zpětně, tak nad některými úpravami se dnes mohu jen pousmát. Ne, ale tak, že by byly marné a úsilí zbytečně vynaložené. Spíš naopak.
I když soutěžit mezi pravými po zemi se plazícími „leštěnkami“ se skoro sériovým interiérem a zcela sériovám podvozkem nebylo to pravé. Ale nebýt tohoto, tak by nebylo toho co je dnes…
Je – byla – jedna věc, kterou se toto auto mohlo chlubit od počátku účinkování v tuningových soutěžích. Se stejnou úpravou jezdilo po našich silnicích jen pár aut, které by se daly tenkrát na prstech jedné ruky spočítat. Ta pravá TOP tuning auta (např. Audi TT a Seat Leon od kluků z K&R Tuning). Tou úpravou byla airbrush vytvořená na podbězích v podobě šachovnice.
Na jednu stranu mohu být spokojen s tím, že jsem inspiroval velké množství lidí, kteří jako základ tuningu na podběhy, ze spodu kapoty, na brzdových třmenech, v motorovém prostoru, v interiéru a nevím kde ještě použili šachovnicový motiv, ale tuning by měl být převážně o vlastních nápadech…
Nicméně první vlastní pokusy s airbrushí mi učarovaly natolik, že jsem tomu úplně propadl.
Od vlastního prvního airbrush projektu do toho zatím posledního uběhly přesně 3 roky. Začalo to šachovnicovým krytem pod motor, kdy nespočet lidí nevěřilo, že pod autem může vydržet… Vydržel přesně 2,5 roku (3 zimy, 2 léta), než se nadobro odstěhoval do skladu. Nebýt nového designu auta pro sezónu 2009, byl by pod motorem stále.
Další „airbrush level“ přišel v létě 2007 kdy se dělal motorový prostor a podběhy na vůz Seat Ibiza by J.L. Airbrush v pastelových barvách byla orámována linkami vytvořenými speciálním štětcem – tzv. pinstriping. Téhož roku, ale o měsíc později se před tuningovým finále „linkovaly“ dveře a motorový prostor oranžového Seatu Cordoba Evy Rudošové. Díky nízkému počtu bodů se Fabie na své první velké finále Tuning Cupu 2007 do Budějovic nekvalifikovala, ale i přes to nebyl důvod ke smutku, jelikož oba Seaty zkrášlené o airbrush z naší dílny obsadily 2. a 3. místo ve své kategorii a nestačily= jen na vítěze celého ročníku – Romana Vojtka se Seatem Ibiza Cupra.
Pro rok 2008 bylo jasné, že pokud chceme v soutěži bojovat a né jen přežívat, bude nutné posunout auto o značný kus kupředu. Zásadní věc, bez které by auto nešlo pustit podvozkově níž, byla nutnost předělání vjezdu a tak únor a březen se neřádilo v dílně, ale před ní s krumpáči, lopatami a kolečkem.
Na jaře 2008 vznikla airbrush, která inspirovala nejednoho tunera. 60 litrový sud doplněný o potrhanou bílo-stříbrnou perleťovou šachovnici s modrými linkami.
Tento nápad inspiroval i ost
říleného matadora tuningových soutěží – Libora Oliče (Olina), který mi svěřil nelehký úkol. Do té doby zatím největší airbrush dílo… Kolekci plastových dílů ze své Fabie + střešní box. Motivem byla dle domluvy zvolena opět šachovnice v potrhané podobě (do té doby asi jediné, co mi šlo), ale tentokrát v kombinaci černá perleť-bílá perleť + škodovácké zeleno-bílé olinkování. Výsledek se povedl na 1* a důkazem toho byl i první pohár za 2. místo v kategorii Airbrush ze srazu v Plasech – článek zde: http://tau-racing.com/08005airolinstory.php
Téhož roku proběhl airbrush upgrade motorového prostoru na Seatu Ibiza by J.L. do zlaté perletě na bílém podkladu s tmavozlatým linkováním a na voze Ford Puma šachovnicový airbrush na kryt motoru.
To už se ale rok 2008 chýlil ke konci. Fabie si odbyla svou první kompletní tuningovou sezónu vcelku s úspěchem. Na 16“ kolech ATS Aquila, s podvozkem HP Sporting, předním nárazníkem v designu Seat Leon Cupra, zadním nárazníkem s Elis překrytem a černým interiérem z provedení Elegance. Výsledkem byly dvě 3. místa, 3 poháry ze srazu Skodahome + 1 ocenění poroty za airbrush sud, 3x pohár za Best Creative v soutěži TC a první reportáž v časopise Autosport&Tuning 08/08. Na své první velké tuningové finále do Brna na výstaviště v hale Z šla jako náhradník (v sezóně celkově 7. místo) a výsledkem byla čestná 6. pozice.
Rok 2009 pomalu začínal klepat na dveře a na papíře se začínal rýsoval největší, nejsložitější a časově nejnáročnější projekt – Škoda Fabia combi Evo´09 by TRT.
Premiérové představení hotového vozu bylo naplánováno na 7. sraz Skodahome.cz, ale před tím si ještě musela odbýt jinou premiéru – tu vrchařskou na autodromu v Mostě. Výsledkem byly dvě 3. místa v kategorii sériových aut s naftovým motorem.
Článek o celé akci zde: https://www.skodahome.cz/clanek/1171-splneny-sen
Styl a funkčnost úprav auta mají mají svůj původ převážně na závodních okruzích seriálu WTCC. Základem verze Evo´09 je vlastnoručně sestavený bodykit. Přední nárazník obvodově vychází z modelu ´00. Je upravem v designu Seat Leon Cupra a nenajdete v něm jediný kus laminátu, či PUR pěny. Zadní sériový nárazník je doplněn o překryt pocházející z dílny firmy Elis Plast, ale jelikož střední část byla moc prázdná, vyplnily jí 4 svislé difuzory, které mají svůj původ na voze Chevy Corvette GTR. boční sportovní ráz vozu dotváří decentní prahy fy. Elis Plast a jednonožičková sklopitelná zrcátka Autostyle. Přední světla AngelEyes v chromovém provedení doplněná o mračítka Mattig. Výplňí přední masky je stejný druh materiálu, se kterým na světových soutěžích bojovaly o světové body Fabie WRC. Zadní světla jsou použita z modelu ´05, boční blinkry z verze RS a kliky nalakované do barvy auta.
Základ podvozku tvoří kola ASA AR1 8×17“ obutá do pneumatik 205/40 ZR 17 Hankook Ventus V12 Evo. Sériové tlumiče a pružiny byly vyměněny na zakázku skládanou kombinací od osvědčené české firmy HP Sporting – výškově stavitelný podvozek HP Sporting specifikace RS, přední pružiny -40mm, zadní -30mm. Přední náprava je navíc osazena o 20mm zkrutný stabilizátor a tvrdé silentbloky z verze Ibiza Cupra. O perfektní brzdný účinek se vzadu stará kotoučová náprava z verze RS osazená drážkovanými kotouči Brembo Max a destičkami Ferodo DS PF. Předná náprava je osazena stejnou kombinací a všechny všechny čtyři červené třmeny jsou doplněny o závodní teploměry firmy AP. Zadní náprava je navíc osazena 5mm podložkami H&R.
Pod kapotou a pod lakovanými motorovými plasty se ukrývá původně 100 koňová naftová jednadevítka. V tuto chvíli s vložkou vzduchového filtru BMC a posílená chipem na cca 140 PS od firmy Dieselpower.
Sériový šedý interiér vystřídaly černé sedačky z verze Elegance. Ta na místě řidiče je navíc originál Sabelt Racer Duo s FIA homologací doplnění o 6ti bodové 3“ pásy Sabelt RRS. Spodní část palubky a výplně dveří jsou vlastnoručně čalouněné šedou alcantarou, vrchní a spodní část A-B-C sloupků doplňuje červená alcantara a středový tunel je v kombinaci černá – červená. Podsvícení palubky bylo vyměněno za bílé s červeně podsvícenými ručičkami z vozu Fabia II. Dominantou místa řidiče je volant v vozu Škoda Octavia II RS. O sportovní dokreslení se starají RS pedály, kožená řadící páka a rukojeť ruční brzdy, on-board kamera a bezpečnostní síť do okna Sabelt. Poslední úpravou, která ale všem přihlížejícím vždy vyrazí dech, je replika ochranného rámu OMP. Přestože se jedná pouze o plastovou maketu, výsledek je naprosto realistický.
Autorádio je z produkce Sony CDX-GT610U. Přední reproduktory 16,5 cm Rockford Fosgate Power Coaxial T162, zadní reproduktory 4×6“ Rockford Fosgate Power Coaxial T1462C. O zábavu se stará UMPC (Ultra Mobile PC) se 7“ LCD monitorem, vestavěným HDD, os Win. XP a navigací. V kufru je umístěn 15“ subwoofer Rockford Fosgate P1S415 (400W max., 200W RMS), 2kanálový zesilovač Mac Audio MPX 2500 (2x80W) přemostěný na 1 kanál 240W, 7“ LCD monitor s DVB-T tunerem Evolve TV. Kabely a pojistkové pouzdro je od fy. ACR Podlaha kufru je čalouněná šedou alcantarou.
To nejlep
ší jsem si schoval na konec celého vyprávění. To dle čeho celý vůz získal svůj název…
…Škoda Fabia combi WTCC Safety Car & Alex Zanardi Edition…
Na konci sezóny 2008 jsem se zařekl, že pro rok 2009 připravím novou airbrush, která se bude skládat ze všeho co jsem se za poslední 3 roky naučil – perleť, linky, text a nově také 24ct. zlato.
…„Bez obětí není vítězství“… …Toto motto platilo i zde…
Výsledkem toho je přes 250 odpracovaných hodin…
Základní airbrush motiv (modrá, žlutá a stříbrno-černá kombinace) umístěný na krytu motoru, krytu pod motorem a na předních podbězích má svůj původ na helmě jednoho z nejlepších závodních jezdců série MS cestovních vozů FIA WTCC – Alexe Zanardiho.
Celý tento motiv doplňují 24ct. zlatem vykládané obrysy závodních orkuhů, kde se WTCC jezdí. Celé toto dílo je olinkováno černou perletí v kombinaci s bílou. Na krytu airboxu je umístěno zlacené logo mezinárodní automobilové federace FIA a stříbrnou perletí podtržené logo šampionátu. Kryt baterie vypovídá o úspěšné Alexově kariéře včetně nešťastné nehody z oválu v Lausitzu 2001. Pomyslnou třešničkou na dortu podběhů a motorového prostoru jsou chromované sponky na hadice, šroubky a zámek kapoty.
Zatím posledním dílem, které z naší dílny spatřilo světlo světa, je replika otevřené helmy Alexe Zanardiho z roku 2007. Na bílém podkladu, 3 perleťové barvy, pruh vyskládaný z pravého stříbra a to vše opět olinkováno kombinací černá perleť-bílá. Pro představu… Jedná se o cca 70 hodin práce a originál helmy, který pochází z italské dílny Kaos-Design vychází na cca 1.000 Euro…
Jelikož toto auto už nikdy nebude závodní náčiní na vrchy a okruhy, jelikož i pro kategorie SE jsou od roku 2010 povinné bezpečnostní rámy a byla by škoda ho někde „zahodit do lesa“, bylo po designové stránce přepracováno na WTCC Safety Car.
Sezóna 2009 přinesla celkem 9 pohárových ocenění a 6. místo celkově na finále TC v Brně ve své kategorii.
V tuto chvíli je tento vůz na samém vrcholu, kam až může zajít auto, se kterým se denně jezdí… Proto v přípravě na příští sezónu na tomto autě neproběhnou žádné rozsáhlé změny a cílem bude opět zakončit sezónu jako nejlepší vůz v úpravě Street Tuning v kategorii Fabia scene Tuning Cup 2010.
A který další velký projekt z naší dílny spatří světlo světa v roce 2010? Necháme se překvapit…