Tento vůz začal svůj život jako Škoda Fabia 1.9 TDi Comfort. Přivezl jsem si jí ze Skotska do Devonu v únoru 2004 již s nějakými úpravami, zejména zatmavení skel a ráfky z Golfu GTi. Přední folie jsem posléze z důvodů splnění právních předpisů raději odst
Původně nebyly úpravy míněny nijak extrémně vážně. Na obrázku níže je vůz ve stavu:
• Přeprogramovaná jednotka na 150bhp z původního vozu
• MS Design horní křídlo pátých dveří
• Nevkusný polep víčka nádrže (nevydržel dlouho…:) )
• Stříbrné krytky madel dveří
• Nerezová anténa, typ “žihadlo” 🙂
• Snížení o 70mm za pomoci pružin FK
• 17” Atek 5-ti paprskové ráfky
• “Různé” Briskoda.net polepy
• Zadní nárazník RS
• Rozpěra v motorovém prostoru Seat sport
Vcelku brzy se mi autíčko okoukalo a nastal čas pro nový projekt. Rozhodl jsem se realizovat to, co mi již delší dobu vrtalo hlavou…instalace motoru 1.9 TDI 130HP plus pár pikantních doplňků. Byl jsem si plně vědom možných potíží spojených s touto přeměnou, ale byl jsem se rozhodnutý to vše podstoupit.
Foto níže je z South West Motor-show v roce 2005, pouze týden předtím, než se auto přestěhovalo do dílny.
Sada pár obrázků níže ukazuje proces demontáže starého a usazování nového motoru. Jak je vidět, ač jsem měnil “jenom” motor, muselo se sáhnout i do interiéru a jinam.
Tak, první problém co se vyskytnul, se ukázal být vcelku závažný. Jak jsme zjistili, tak vnější strany poloos, které byly poskytnuty spolu se silnějším motorem, se poškodily při nehodě a tudíž je nebylo možné použít. Takže jsem musel pořídit nové. Dále v průběhu přestavby bylo zjištěno, že elektrická instalace z mého původního motoru není kompatibilní s motorem 96kW a jeho výbavou, takže jsem musel sehnat také celé nové kabelové svazky. Celé auto jsem poté odstrojil pro snazší instalaci nových vedení.
Po spoustě času a práce jsem konečně měl za to, že je auto schopné pohybu. Ale překvapení z největších…plynový pedál z mého původního motoru vůbec nefungoval s motorem novým! Takže opět výlet do mého servisu Škoda a koupě toho správného dílu. Bohudík vše ostatní na panelu přístrojů a ostatních věcech pasovalo a fungovalo a já jsem musel “už jen podumat” nad Vagcomem a najít zbývající chyby na řídící jednotce, což se mi s pomocí členů Briskoda.net z větší části podařilo.
Po celou dobu, co jsme se potýkali se záměnou motorů, byly také prováděny další “menší” úpravy jako osazení turba VT2 a centrálního mezichladiče vyvinutého speciálně pro Fabii společností Allard Motor Company (krásně ucpal celý předek vozu 🙂 ).
Společnost Allard Motor Company je garážový specialista na úpravy TDI motorů z Gloucesteru. Se svým Golfem TDI se úspěšně účastní národního poháru, takže mají průpravu a tradici být ti nejlepší :). Mimo jiné vyrábějí mezichladiče stlačeného vzduchu a dmychadla a určitě bych je zařadil mezi top úpravce motorů VAG TDI v Anglii, ne-li v celé Evropě.
Tak, konečně (po téměř třech měsících) jsem měl auto, které jelo. První zkušební jízda vedla do DVLA (obdoba vaší STK) v Exeteru, kde mi provedli kontrolu a zápis změny motoru. Tato jízda byla ovšem dosti…rušná :), protože teprve jízdou se plně srovnala chladící kapalina, která klesla a kontrolka na přístrojové desce mi tuto skutečnost dávala svým kvičením pilně najevo :). Naštěstí toto vyřešilo krátké zastavení a doplnění chladicí soustavy. Také jsem neměl plnící tlak, takže jsem disponoval pouhými 60 koňmi…což bylo obrovské zlepšení oproti původnímu motoru se 150hp :D. Nicméně ihned jak jsme nainstalovali správný měřič plnícího tlaku, vše bylo v pořádku a já měl opět příjemných 150 koní – to díky turbodmychadlu a centrálnímu mezichladiči na motoru 96kW :).
Když autíčko jezdilo bez problémů a jeho nová spojka schopná přenést až 542Nm si sedla, nastal čas pro přemapování řídící jednotky. Vzal jsem autíčko k úravci Jabbasport v Peterborough, kde nám nadělili 221 koní a 488Nm – od té doby ověřeno na několika válcových brzdách po celém South Westu. Graf níže.
Když autíčko šťastně jezdilo i po všech úpravách a nehrozily nečekané výdaje, zaměřil jsem se na další modifikace. V červnu 2006 se pořídily 17” VW Evolo ráfky, které svým designem patřily mezi mé nejoblíbenější. Na přední nápravu jsem osadil pneumatiky Toyo Proxes T1-R 215/40 R17 a také namontoval brzdové čelisti a kotouče z Audi TT (stejné jako Octavia RS I) o průměru 312mm a brzdové desky Pagid FR. Dle mého veliké zlepšení při použití téměř sériových dílů. Kromě kol jsem sehnal čiré zadní světla s černým podkladem a nový plně průchozí výfuk o průměru dva a čtvrt palce (žádný tlumič, katalyzátor apod… 😉 ). I tak plním emisní předpisy.
Během nezapomenutelných výletů na Severní smyčku Nurburgringu a také do země Škodě zaslíbené, do České Republiky, se autíčko ukázalo jako skvělý zdroj zábavy a navíc potvrdilo svojí naprostou spolehlivost. Brzy bude mít na kontě 50 tisíc kilometrů, během kterých jsme zúčastnili spousty akcí na kterých se mu dostávalo pozornosti o kterou samozřejmě moc stálo :).
Jedna z největších úprav provedených od přestavby, byla instalace LPG vstřikovačů Poweshot 2000. V zavazadlovém prostoru je ukryta toroidní nádrž o objemu 30 litrů. Dva regulátory v motorovém prostoru se po dosažení plnícího tlaku 4 PSI starají o vstřikování malého množství plynu do sacího potrubí těsně před dmychadlo a jak tlak postupně narůstá směrem k maximu 28 PSI, narůstá i průtok plynu. Toto slouží k přidání paliva v horním rozsahu otáček, což je právě tam, kde je to potřeba nejvíce. Dalším a nemalým plusem je samozřejmě zlepšená ekonomika jízdy po dálnicích.
V současnosti poslední úprava se sestávala ze zakoupení a montáže kapoty z uhlíkových vláken a čelní masky bez loga Škoda. Maska dle mého zlepšila vzhled přední části vozu a spolu s černým tahokovem “ladí” s upraveným průduchem ve spodní partii nárazníku. Kapotu jsem nechal nalakovat do barvy vozu namísto ošetření transparentním gelovým lakem, jenž se běžně na uhlíkové díly užívá. Gel by přišel na nemalé peníze a navíc já preferuji tovární vzhled, takže stříbrný lak byla pro mě jasná volba :).
A jak to u holek už bývá, vždy se rády fotí…takže tady pár obrázků současného stavu, které jsem udělal v mém městě, Devonu.
Jason dále plánuje montáž dmychadla VT5 a dalších vychytávek a o tom všem nás samozřejmě plánuje informovat. 🙂