ŠKODA AUTO rozšiřuje čtvrtou generaci vozu FABIA o variantu MONTE CARLO. Tímto označením se od roku 2011 pyšní lifestylové varianty se sportovním nádechem. Tyto modely odkazují na četné úspěchy značky ŠKODA na legendárním rallyovém závodě.
Černé designové prvky vytvářejí dynamický vzhled
Oliver Stefani, šéfdesignér společnosti ŠKODA AUTO, říká: „Nová varianta MONTE CARLO ještě více zvýrazňuje emotivní vzhled čtvrté generace vozu FABIA. Karoserie je delší, plošší a širší a díky tomu působí dynamicky. Tento dojem dále zvyšuje specifický přední a zadní nárazník. Model FABIA MONTE CARLO je na první pohled rozeznatelný podle tradičních černých designových prvků, například na masce chladiče nebo na vnějších zpětných zrcátkách.“
Četné černé designové prvky dodávají novému vozu ŠKODA FABIA MONTE CARLO ještě sportovnější vzhled. Černě lakovaný je nejen rámeček výrazné masky chladiče a spoiler na specifickém předním nárazníku, ale také kryty vnějších zpětných zrcátek, kryty bočních prahů a difuzor sportovního zadního nárazníku. Součástí standardní výbavy je rovněž nápis ŠKODA na víku zavazadlového prostoru v černé barvě a černě lakovaná střecha. Sportovní vrcholný model řady FABIA má také plaketu s nápisem MONTE CARLO na předních blatnících a zatmavená boční okna a sklo pátých dveří (SunSet).
Bi-LED přední světlomety, mlhové světlomety
Bi-LED přední světlomety, které jsou součástí standardní výbavy, nabízí intenzivnější potkávací a dálkové světlo a také přisvěcování v zatáčkách a při odbočování. Součástí standardní výbavy jsou také mlhové světlomety. Nová FABIA MONTE CARLO je standardně vybavena černými leštěnými 16″ koly z lehké slitiny Proxima s odnímatelnými aerodynamickými plastovými kryty. Na přání jsou k dispozici černá leštěná 17″ kola z lehké slitiny Procyon s aerodynamickými kryty a 18″ kola Libra.
Nejlepší aerodynamika ve své třídě díky součiniteli odporu vzduchu od cx 0,28
Díky promyšleným prvkům, mezi které patří aktivní žaluzie chladiče umístěné ve spodním otvoru pro přívod vzduchu na předním nárazníku a kryt, který zakrývá velkou část podvozku, dosahuje nová FABIA nejnižšího součinitele odporu vzduchu ve své třídě od cx 0,28. Pokud systém vyhodnotí, že chlazení není nutné, lamely se samy přivřou, čímž se zlepší aerodynamika. Při konstantní rychlosti 120 km/h díky tomu dochází k úspoře paliva až o 0,2 l/100 km. FABIA tak s přivřenými lamelami vypouští na kilometr až o 5 g méně CO2. Pro maximální chlazení nebo během krátkých zastavení systém lamely plně otevře, aby mohlo dovnitř proudit maximální množství vzduchu.
Karbonový vzhled a prvky v černé a červené barvě
Interiér varianty MONTE CARLO, kterému dominuje černá barva, nabízí červené designové prvky, například na potahu standardně dodávaných sportovních sedadel s integrovanými hlavovými opěrkami. Červená je také horizontální dekorační lišta na přístrojové desce, části středové konzole a madla dveří. Obložení stropu a sloupků je vyvedeno v černé barvě. Spodní část přístrojové desky zdobená bílým kontrastním švem a loketní opěrky předních dveří mají sportovní karbonový design, zatímco kryty pedálů mají vzhled nerezové oceli. Nástupní lišty zdobí nápis FABIA.
Kožené prvky s černým prošíváním
Kůže s černým prošíváním se nachází na madle roční brzdy a standardně dodávaném tříramenném multifunkční volantu, který má u vozů vybavených automatickou převodovkou DSG také pádla pod volantem. Součástí standardní výbavy nového vozu FABIA MONTE CARLO je také nové ambientní LED osvětlení, které osvětluje dekorační lištu na přístrojové desce červenou barvou. U vozů vybavených infotainmentem Amundsen lze volit také bílou barvu. Součástí standardní výbavy je rovněž LED osvětlení středové konzoly vpředu, vnitřních klik předních dveří a LED čtecí lampičky vpředu a vzadu.
Virtuální kokpit a komfortní prvky známé spíše z vozů vyšší třídy
Poprvé je v modelu ŠKODA FABIA MONTE CARLO k dispozici na přání i virtuální kokpit s 10,25″ displejem, který lze individuálně nastavit. Nabízí také specifický sportovnější design režimů zobrazení. Virtuální kokpit zobrazuje i loga rádiových stanic, obaly hudebních alb a uložené fotografie volajících. Zobrazovaná mapa navigace se může u křižovatek přiblížit a zobrazit je v samostatném okně. Vyhřívaný volant a vyhřívané čelní sklo, které zaručuje vysokou úroveň bezpečí v zimních měsících, jsou také k dispozici na přání.
Až devět airbagů a moderní asistenční systémy
ŠKODA AUTO u čtvrté generace vozu FABIA zcela využila možnosti, které nabízí modulární platforma MQB A0. Tato platforma umožňuje použití asistenčních systémů, které jsou vyhrazeny spíše automobilům vyšší třídy. Zároveň díky ní vykazuje karoserie vysokou torzní tuhost, čehož bylo dosaženo použitím vysokopevnostní, ultra vysokopevnostní a zatepla tvářené vysokopevnostní oceli.
Travel Assist sdružuje několik asistenčních systémů, vyšší úroveň komfortu přináší Automatické parkování
ŠKODA FABIA MONTE CARLO nabízí díky Travel Assistu automatickou podporu podélného a příčného vedení vozu. Tento na přání dostupný systém lze aktivovat jediným tlačítkem. Travel Assist kombinuje mimo jiné adaptivní tempomat (ACC), který do rychlosti 210 km/h automaticky upravuje rychlost jízdy podle vozidla jedoucího vpředu, a Asistenta jízdy v pruzích (Lane Assist). Tento asistent pomáhá řidiči udržet vůz ve správném jízdním pruhu jemnými zásahy do řízení. Pomocí funkce Detekce rukou automobil kontroluje, zda má řidič důsledně ruce na volantu. FABIA MONTE CARLO pomůže i díky asistentu Automatické parkování: do rychlosti 40 km/h zobrazí vhodné místo a také zaparkuje do řady podélně i příčně stojících vozidel. Pokud senzory Asistenta pro manévrování (Manoeuvre Assist) zaregistrují při parkování před nebo za vozidlem nebezpečnou překážku, automaticky vozidlo zabrzdí. Vůz také nabízí Rozpoznávání dopravních značek a Front Assist s prediktivní ochranou chodců a cyklistů.
Až devět airbagů a pětihvězdičkové hodnocení v testu Euro NCAP
Součástí standardní výbavy vozu FABIA MONTE CARLO jsou airbagy řidiče a spolujezdce, hlavové airbagy a přední boční airbagy. Na přání jsou dále k dispozici kolenní airbag řidiče a zadní boční airbagy. Systémy uchycení ISOFIX a TopTether jsou na sedadle spolujezdce a pro vnější zadní sedadla součástí standardní výbavy. V referenčních testech bezpečnosti vozů nezávislé organizace European New Car Assessment Programme (Euro NCAP) získala ŠKODA FABIA pět hvězdiček. S 78 % maximálního možného počtu bodů tak získala nejvyšší hodnocení ve třídě kompaktních vozů testovaných v roce 2021.
Vždy online s moderním infotainmentem
Základní systém Bolero s displejem o velikosti 8″ přináší bluetooth s hlasovým ovládáním a šest reproduktorů. Díky bezdrátové technologii SmartLink lze prostřednictvím Android Auto a Apple CarPlay připojit chytré telefony. Nabíjecí box pro smartphone, který je k dispozici na přání, umožňuje bezdrátové nabíjení mobilního telefonu.
Vrcholný infotainment Amundsen s navigací a hlasovým ovládáním s online podporou
Infotainment systém Amundsen má konfigurovatelný 9,2″ displej a disponuje navigací s online podporou. K volitelným prvkům patří také zřízení wi-fi hotspotu. Po připojení mobilního telefonu lze spustit službu pro streamování hudby. SSD disk s kapacitou 64 GB je určen k ukládání mapových podkladů, které lze online aktualizovat. Součástí výbavy je také ovládání gesty. Na přání lze objednat hlasové ovládání s online podporou prostřednictvím digitální asistentky Laury. Laura rozumí pokynům v celkem 15 jazycích. K nabíjení dalších mobilních přístrojů slouží ve voze FABIA MONTE CARLO až pět USB-C konektorů. Dva USB-C konektory vpředu jsou součástí standardní výbavy, na přání jsou nabízeny dva USB-C konektory vzadu a USB-C konektor u vnitřního zpětného zrcátka, kterým lze například napájet palubní kameru.
Aplikace infotainmentu zobrazují zprávy, počasí, kalendář a upozornění na nebezpečné dopravní situace
Řidič si může založit účet ŠKODA Connect přímo přes displej infotainment systému Amundsen nebo přenést již existující účet do vozu FABIA MONTE CARLO. Snadno lze také stáhnout nové aplikace infotainmentu, které zobrazují zprávy a počasí, poskytují přístup k osobnímu Google kalendáři nebo upozorňují na nebezpečné situace. Amundsen také umožňuje používání mnoha mobilních online služeb ŠKODA Connect. Mezi ně patří standardně dodávaný eCall, který v případě nehody automaticky spustí tísňové volání, služba Proaktivní servis (Pomoc na cestě), rozsáhlé služby vzdáleného přístupu pomocí aplikace MyŠKODA a webový portál ŠKODA Connect.
Moderní úsporné agregáty
Nová ŠKODA FABIA MONTE CARLO nabízí ve spojení s čtyřválcovým motorem 1,5 TSI velmi dynamickou jízdu. Vrcholná motorizace modelové řady FABIA má výkon 110 kW (150 k) a v kombinaci se standardně dodávanou sedmistupňovou automatickou převodovkou DSG dosahuje zrychlení z 0 na 100 km/h za 8,0 s. Maximální rychlost činí 225 km/h. Tento motor je také vybaven aktivním řízením válců. Systém tak vypíná v případě malé zátěže automaticky oba prostřední válce a snižuje spotřebu a emise CO2.
Inovativní vrstva nanášená pomocí plazmy snižuje spotřebu paliva a emise
FABIA MONTE CARLO nabízí také dva tříválcové motory 1,0 TSI. Verze s výkonem 70 kW (95 k) je vybavena pětistupňovou manuální převodovkou. U motoru 1,0 TSI o výkonu 81 kW (110 k) lze volit mezi šestistupňovou manuální převodovkou a sedmistupňovou automatickou převodovkou DSG. U obou motorů 1,0 TSI s přímým vstřikováním jsou litinové vložky válců nahrazeny plazmovým nanášením povrchové vrstvy válců o celkové tloušťce 150 mikrometrů (0,15 milimetru). Tento proces snižuje vnitřní tření a optimalizuje tím i spotřebu paliva a emise. Díky lepší distribuci a odvodu tepla ve spalovacím prostoru také optimalizuje tepelné namáhání motoru.
Nízká spotřeba umožňuje dlouhý dojezd
Všechny pohonné jednotky jsou nabízeny standardně se 40litrovou palivovou nádrží. V případě 50litrové nádrže, která je k dispozici na přání, disponuje FABIA MONTE CARLO vybavená tříválcovými motory dojezdem více než 900 km v režimu WLTP. Všechny pohonné jednotky splňují přísnou emisní normu Euro 6d. Na přání je pro všechny verze k dispozici sportovní podvozek, který má světlou výšku sníženou o 15 mm. Díky odlišné charakteristice odpružení poskytuje širší možnosti pro dynamickou jízdu.