› Studie ŠKODA VISION X je prvním hybridním vozem v historii značky ŠKODA kombinujícím pohon na zemní plyn, benzin a elektřinu
› Kompaktní rozměry, design s krystalickými prvky
› Dynamický interiér, velké displeje a inovativní funkce infotainmentu
› Koncepce pohonu umožňuje velmi nízké hodnoty emisí CO2, pouhých 89 g/km
› Design karoserie nabízí pohled na budoucí sériově vyráběný model
ŠKODA VISION X
Sportovní, kompaktní a plný pokročilých technologií. Tak vidí ŠKODA budoucí městský crossover. Nová studie přináší charakteristické znaky úspěšných modelů SUV značky ŠKODA do dalšího segmentu vozů. ŠKODA VISION X má premiéru na mezinárodním autosalonu v Ženevě 2018. Kompaktní rozměry, krátké převisy a precizní linie zdůrazňují dynamický a sportovní charakter tohoto vozu. Interiér nabízí inovativní funkce infotainmentu. Velkou novinkou je k životnímu prostředí šetrná koncepce pohonu, kombinující provoz na CNG, benzin a elektřinu, která zajišťuje rychlou odezvu, větší pružnost a emisní hodnoty CO2, které nepřesahují hranici 90 g/km.
„Koncepční studií ŠKODA VISION X, která se vyznačuje emocionálním designem, moderním pohonem a plnou konektivitou, představujeme naší vizi moderního městského crossoveru,“ říká předseda představenstva společnosti ŠKODA AUTO Bernhard Maier a dodává: „Design karoserie nabízí konkrétní pohled na třetího člena úspěšné rodiny vozů SUV. S jeho pomocí nadchneme v budoucnu pro značku ŠKODA ještě více zákazníků.“ Studie ŠKODA VISION X je již na první pohled SUV tradiční české značky. Novým městským crossoverem vstupuje společnost ŠKODA AUTO do dalšího, logického kroku své strategie vozů SUV.
ŠKODA VISION X spojuje dynamické vlastnosti, všestrannost a požitek z jízdy v městském provozu, ale i v terénu. Svými kompaktními vnějšími a vnitřními rozměry a pokročilými prvky infotainmentu bude studie skvěle vyhovovat modernímu, aktivnímu životnímu stylu cílových zákazníků.
Výlety do přírody a sportovní aktivity tvoří oblast, ve které ukazuje robustní, městský crossover své silné stránky. Koncepční vůz nabízí pohled na budoucí model, který pokračuje v SUV ofenzívě značky ŠKODA po úspěšném uvedení modelů ŠKODA KODIAQ a ŠKODA KAROQ na trh a coby městský crossover spoluutváří rodinu vozů SUV značky ŠKODA.
Ekologicky šetrná koncepce pohonu poskytuje více dynamiky a méně emisí
Progresivní technika je použita i v hnacím ústrojí studie ŠKODA VISION X navrženém s ohledem na dynamické vlastnosti i ekologický provoz. Moderně uspořádaný hybridní systém zajišťuje rychlou odezvu a nízké hodnoty emisí. Poprvé je tak využito spojení úsporného a velmi ekologického spalovacího motoru s řemenem poháněným startovacím generátorem vpředu a elektromotorem na zadní nápravě. Ten je schopen se sám postarat o pohon vozidla na krátkých cestách. ŠKODA VISION X může díky inovativnímu hnacímu ústrojí využívat dle potřeby pohon předních, zadních nebo všech kol. V běžném provozu dosahuje pokročilý hybridní systém studie ŠKODA VISION X kombinované hodnoty emisí 89 g/km.
Spalovacím motorem je agregát 1,5 TSI G-TEC, čtyřválec, přeplňovaný turbodmychadlem, vyvinutý speciálně pro spalování stlačeného zemního plynu, resp. benzinu. Stlačeným zemním plynem může být klasický zemní plyn, bioplyn nebo syntetický plyn e-gas, vyráběný z obnovitelných zdrojů energie. Již při provozu na klasický zemní plyn vypouští vůz na CNG o 18 až 25 % méně emisí CO2, než model s benzinovým motorem se srovnatelným výkonem. Také podíl oxidu dusíku, jemného prachu a dalších škodlivých látek je výrazně nižší v porovnání s benzinovými nebo dieselovými motory. Příměsí bioplynu se emise CO2 dále snižují. V případě 100% podílu bioplynu nebo syntetického plynu je provoz vozidla s pohonem na CNG z hlediska produkce emisí CO2 neutrální.
Maximální výkon spalovacího motoru činí 96 kW (130 k), maximální točivý moment činí 200 Nm. První nádrž na CNG se nachází pod zadními sedadly, druhá je umístěna za zadní nápravou. Zážehový motor pohání přední nápravu, kola zadní nápravy pohání elektromotor. Ten se v případě potřeby zapne a např. při rozjezdu zapojuje dodatečnou hnací sílu (tzv. boost efekt) nebo zlepšuje trakci na kluzké vozovce a na nezpevněných cestách. Kapacita kompaktních akumulátorů stačí k tomu, aby ŠKODA VISION X ujela na čistě elektrický pohon vzdálenost až 2 km. Studie tak se tak může pohybovat například na sídlišti, v nízkoemisní zóně ve městech, nebo ve volné přírodě pouze pomocí elektromotoru a tím i téměř bezhlučně a bez emisí. Studie ŠKODA VISION X je první vůz značky ŠKODA s pohonem všech kol, který nepotřebuje kardanovu hřídel.
Pohonnou jednotku na CNG podporují dva elektromotory. Spalovací motor spojený s řemenem poháněným startovacím generátorem (RSG) a druhý elektromotor na zadní nápravě společně zajišťují funkci pohonu všech kol. Druhý elektromotor napájí 48V lithium-iontový akumulátorový systém. Díky rekuperaci se lithium-iontová baterie nabíjí během jízdy. Při brzdění a plachtění přeměňuje studie ŠKODA VISION X kinetickou energii na elektrickou, ukládá ji a poté využívá k jízdě. Jak je již pro elektromotory typické, je maximální točivý moment 70 Nm k dispozici ihned při startu. To zrychluje odezvu při rozjezdu a pružnost při zrychlení během jízdy. K výhodám použitých kompaktních akumulátorových baterií patří především nižší hmotnost, vysoká kapacita a cenová dostupnost.
V každodenním provozu zajišťuje inteligentní řízení hybridního systému co nejlepší součinnost spalovacího motoru a elektromotoru. Navíc umožňuje volba jízdního profilu ovládání pohonu dle přání řidiče. Stisknutím tlačítka si řidič volí čistě elektrický jízdní režim, ve kterém jezdí studie ŠKODA VISION X zcela bez emisí.
Studie jezdí dle potřeby s pohonem předních, zadních nebo všech kol. Zadní kola na silnici přenášejí točivý moment až 1000 Nm. Celkový dojezd na jedno natankování CNG/benzinu činí až 650 kilometrů.
Systémový výkon obou pohonných jednotek umožňuje studii ŠKODA VISION X zrychlení z 0 na 100 km/h za 9,3 s; maximální rychlost činí 200 km/h.
Design typický pro značku ŠKODA s krystalickými prvky a kompaktními rozměry
„Design studie ŠKODA VISION X vyjadřuje radost ze života a nadšení pro aktivní životní styl ve městě,“ říká šéfdesignér společnosti ŠKODA AUTO Oliver Stefani a dodává: „Designový jazyk typický pro modely SUV značky ŠKODA se přenáší důsledně na vůz, který míří do dalšího nového segmentu.“
Design exteriéru studie odkazuje na poslední vývoj aktuálního designového jazyka modelů SUV značky ŠKODA. ŠKODA VISION X měří 4 255 mm na délku, 1 807 mm na šířku a 1 537 mm na výšku. Rozvor činí 2 645 mm a objem zavazadlového prostoru 380 l. Robustní dojem umocňují dvacetipalcová dvoubarevná hliníková kola v designu 3 D s leštěnými hliníkovými díly a paprsky kol s krystalickým designem a lakováním v antracitové matné barvě.
Typickým znakem vozu SUV značky ŠKODA je také Tornado linie, která prochází od předních světlometů až k zádi, kontury bočních oken zužující se směrem k zádi a výrazné lemy blatníků. Emocionální vzhled zvýrazňuje zejména lakování karoserie v kombinaci barev zelená Flex a antracitová. Vybrané prvky v interiéru mají stejnou barvu jako karoserie.
Maska chladiče s vertikálními dvojitými lamelami, typická pro značku ŠKODA, a logo ŠKODA umístěné nad ní na kapotě motoru dávají na první pohled najevo, že studie patří do rodiny vozů SUV české automobilky. Maska chladiče i logo jsou podsvícené.
Charakteristický tvar dvoudílných předních světlometů, které zvýrazňují robustní a ochranný charakter studie ŠKODA VISION X, navazuje na design předchozích modelů SUV ŠKODA KAROQ a ŠKODA KODIAQ. U studie ŠKODA VISION X jsou však nově uspořádány jednotlivé funkce světel. Jemně tvarované horní světlomety, každý se čtyřmi čočkami z ručně broušeného křišťálu, nabízí funkci světla pro denní svícení a funkci směrového světla s technologií LED. Diody směrového světla se pohybují jako běžící pás (funkce postupného rozsvícení). Světla, která se nacházejí pod nimi a která jsou také vyrobena z broušeného křišťálu, nabízejí LED potkávací světlo a LED dálkové světlo.
Přepracovaný tvar, který je přesto typický pro značku ŠKODA, mají i trojrozměrné LED zadní skupinové svítilny studie ŠKODA VISION X. Jsou také dvoudílné, přičemž oba prvky, které jsou od sebe oddělené a zapuštěné do zádě vozu, tvoří společně tvar písmene C, typický pro vozy ŠKODA. Precizní linii završují ostře řezané prvky z křišťálového skla, které jsou zasazeny po obvodu zadních světlometů. Koncové světlo, umístěné v horním světlometu, je tvořeno LED diodami, které mají stejný trojrozměrný tvar jako diody světla pro denní svícení v horní části předních světlometů.
Linie studie, typická pro aktuální designový jazyk značky ŠKODA, se inspirují krystalickými tvary a nachází se na předních světlometech, zadních skupinových svítilnách i vnějších zpětných zrcátkách koncepčního vozu. Krystalický design, který odkazuje na řemeslné umění českých sklářů, se promítá i do výběru exkluzivních materiálů pro obzvlášť výrazné prvky studie ŠKODA VISION X, jakými jsou například ozdobná lišta a dvojité lamely masky chladiče, logo ŠKODA na kapotě motoru a ozdobné prvky ve vnějších zpětných zrcátkách. Na zádi se již nenachází logo, ale velký nápis ŠKODA.
Nový design interiéru
Interiér koncepčního vozu nabízí pro značku ŠKODA typicky velkorysý a variabilní prostor pro cestující i zavazadla. Široká přístrojová deska se stylovými a vyváženými plochami je výrazná a ergonomicky tvarovaná. Její linie vychází z charakteristického tvaru přední části kapoty motoru. Na přístrojové desce se nachází trojrozměrné prvky, například ve výdechu vzduchu. V interiéru se také nachází mnoho speciálních prvků, které podtrhují všestranný charakter studie ŠKODA VISION X se zaměřením na sport.
Aktivní životní styl se odráží i ve výběru materiálů pro povrch sedadel, výplně dveří, středové konzole a palubní desky. Robustní a sportovní charakter interiéru studie ŠKODA VISION X dotvářejí kombinace prodyšných textilních látek, umělé kůže a pogumovaných povrchů.
Dále má studie ŠKODA VISION X středovou konzoli s povrchem z broušeného skla, které umožňuje výhled na displej. Displej propojený s řízením pohonu zobrazuje tok energie obou motorů a fungování pohonu. Vícebarevné grafiky zobrazují točivý moment pohánějící kola přední a zadní nápravy.
Pokročilá technologie a design infotainmentu a konektivity
Nejnovější funkce infotainmentu a konektivity jsou dostupné pro téměř všechny modely značky ŠKODA. Studie ŠKODA VISION X pokračuje v digitalizaci modelů značky ŠKODA nabídkou digitálních služeb, jako jsou například Smart Parking, HoppyGo, TwoGo nebo CareDriver.
Tyto služby:
› navádějí řidiče k volnému parkovacímu místu,
› nabízí vozidlo k pronájmu v momentě, kdy není využito,
› nabízí možnosti spolujízdy,
› nebo se starají například o vyzvednutí dětí v mateřské škole, když to rodiče včas nestíhají.
Tyto inovativní funkce přináší velmi intenzivní, specifický a emocionální požitek z jízdy ve studii ŠKODA VISION X. Byly vyvinuty ve ŠKODA AUTO DigiLabu, který tvoří nápady a posiluje oblast inovací české automobilky v oblasti digitalizace. DigiLab vyvíjí základy nových konceptů mobility, komunikace Car2X, mobilních online služeb i mnoha dalších technologických řešení, která digitálně propojují vozidla, jejich uživatele a vnější okolí.
Díky službám ŠKODA Connect jsou cestující ve studii ŠKODA VISION X vždy online.
Na palubě je také digitální přístrojový panel, který nabízí možnosti individuálního výběru a uspořádání jednotlivých informací. Koncepční vůz také disponuje zcela nově vyvinutým palubním monitorem s novým digitálním rozhraním HMI. Barevný displej s vysokým rozlišením a dotykovou obrazovkou je integrován jako samostatný monitor nad středovou konzolí do přístrojové desky. Po otevření dveří se řidiči zobrazí individuálně nastavitelná uvítací obrazovka, která poté slouží jako hlavní displej a ovládací jednotka ke všem funkcím infotainmentu a konektivity, které jsou během jízdy k dispozici. Zároveň dochází k aktivaci osobního nastavení sedadla řidiče a komfortních funkcí, jako klimatizace a ventilace a oblíbené hudby, které jsou uloženy v klíči.
Zobrazení funkcí na digitálním přístrojovém panelu a centrálním palubním monitoru pomáhají nové režimy prezentace a grafiky, které rovněž vyvinula ŠKODA AUTO DigiLab. Použité světelné efekty jsou barevně sladěny.
Stisknutím tlačítka se vysune palubní monitor s integrovanou dokovací stanicí, kam je možné zasunout chytrý telefon. Zapojením mobilního telefonu je možné díky online připojení nebo aplikaci chytrého telefonu na palubě studie ŠKODA VISION X ihned využívat všechny integrované funkce infotainment systému. Dále je možné využít adresy a záznamy kalendáře uložené na chytrém telefonu a individuální jízdní chování řidiče pro vyhledání dalšího cíle cesty a návrhu různých tras.
Simply Clever: Poslední kilometr na elektricky poháněných skateboardech
Koncept Simply Clever studie ŠKODA VISION X obsahuje další ekologický prvek. Zavazadlový prostor obsahuje speciální systém, kterým lze upevnit dva elektricky poháněné skateboardy. Bezpečně jsou uloženy také dvě helmy a dron s kamerou, kterou lze zaznamenat videoklip z jízdy na skateboardu. V opěradlech sportovních sedadel řidiče a spolujezdce jsou také připevněny vyjímatelné ochranné pomůcky, které chrání krční páteř a záda jezdce na skateboardu. Ve středové konzoli jsou integrovány dvě sportovní lahve.
Strategie v oblasti elektromobility
V rámci strategie celosvětového růstu společnosti ŠKODA AUTO hraje elektromobilita klíčovou roli. Elektrifikace modelů ŠKODA začne již v roce 2019 uvedením modelu ŠKODA SUPERB s plug-in hybridním pohonem. Kromě výroby elektrických vozidel bude závod v Mladé Boleslavi již od roku 2019 vyrábět také elektrické komponenty pro plug-in hybridní modely několika značek koncernu Volkswagen. Brzy poté bude následovat první sériově vyráběný vůz značky ŠKODA s čistě elektrickým pohonem. Do roku 2025 značka ŠKODA výrazně rozšíří nabídku hybridních vozidel a modelů s čistě bateriovým pohonem v různých segmentech vozů.