Radek Hykeš, majitel téhle Škůdky je trochu jiný tuner, než se u nás v Čechách vžilo. Rozhodně na svou Šáde nelepí kilogramy laminátu a metry rychlých pruhů. Jde si svou cestou už od roku 2001, kdy začal pracovat na tomto speciálním projektu.
Radkovu stodvácu jste až do letošního roku neměli možnost moc vídat. Objevovala se právě jen na clubovém sraze SkodaHome. To ovšem neznamená, že by zahálela v garáži. Tak to rozhodně ne. Radek s ní totiž absolvuje každý rok cca 11 zahraničních srazů. Ano čtete správně. Donedávna jeho styl v Čechách nikdo nechápal, ale v Německu jsou z jeho Škodovky doslova paf. Někteří porotci dokonce neváhají jeho ulítlý projekt ohodnotit lépe, než totálně vyladěnou Fabii na vzduchovém podvozku. Dost, ale omáčky, jde se konkrétně na věc.
Tahle Škůdka je v rodině už od roku 1979, kdy si jí jako funkglovku přivezl Radkův otec. V roce 2001 je doslala právě do rukou Radka. Začal jak jinak, než totální rozborkou. Než se pustil do úprav, muselo být auto přeci v perfektním stavu. Proto nepřekvapí kompletně nový, lakovaný podvozek, nápravy, prostě vše, co se dalo. O odfiltrování od nerovností se starají plynové tlumiče Kayaba s o 35 mm sníženými pružinami Rieger. Do předních vrtaných a drážkovaných kotoučů se zakusují destičky Ferodo. Přes 20 mm distanční podložky přidělal raritní hliníkáče KN Minoretto o velikosti 5,5×13, které jsou doplněny o pneu 175/65 R13.
Motor je prostě klasika, žádné Fáčko, nebo Felicia. To samé platí i o převodovce. Pořád zde trůní 4-kvalt. Ovšem všechny díly byly řádně zrenovovány a opticky vylepšeny. Nemá smysl se zde rozepisovat, co všechno je jiné, nebo pozměněné, protože by byl text dlouhý jak Lovosice a brzy by vás už nudil. Rozhodně zde nechybí vzduchový filtr KN, laděné výfukové potrubí, nebo třeba takové průhledné víčko rozdělovače.
Co si budeme nalhávat, z exteriéru je spousta lidí mírně řečeno vykolejená. Celkový dojem bych shrnul do jedné věty. Vše je o detailech. A je jich tady opravdu hodně. Jen na přídi se objevil třídílný originální spoiler, motorkářská brašna, přídavné mlhovky, gumová slepice, (nebo kohout, nevím), žlutá přeškrtnutá mlhovka s kšiltem, který se objevil i na hlavních světlometech, zrezlé čelo a doteková tykadla. Černá kapota nese vybroušený a zalakovaný kříž. Když budete pozorní, najdete na ramínkách stěračů ohnutá víčka od piva. Značný aerodynamický odpor má haraburdí na střeše. Lyže, hůlky, pletivo, výjimečně i 200 litrový barel. Většinou místo něj Radek veze proutěný košík, americkou schránku na dopisy, nově i náhradní hliníkový disk. Nesmí chybět michelinman, nebo cedulka STP. Protisluneční kšilt je také rarita. Boční okna zvládla i velkou porci nálepek a vybroušených ornamentů. Zádi kraluje orezlé víko motoru s chromovým nosičem, tažné zařízení s hlavou pany zakousnutou do značky Opel a choprácký kříž s nainstalovanou mlhovkou.
Jestli vám to přijde na exteriér hodně, nevím, jestli by jste měli číst dál. V interiéru je toho snad 2x víc. Odkud tedy začít. Tříramenný volant pochází z modelu 1000 MB, řadičku zastupuje zlomená golfová hůl, na nově čalouněných sedadlech jsou nataženy jutové pytle na poštu a kávu. Na nich leží tříbodové pásy Schroth. Mezi sedadla se vešla i loketní opěrka. Středový tunel hostí přídavné budíky, páčky na ovládání mlhovek a vyhřívaného okna. Palubku zkrášluje kopretina, ohrádka na sluňáky a hlavně kaplička přístrojů s ciferníky otočenými o 180 stupňů. Dveře mají otevírání z Golfu IV a hliníkové kličky na stahování oken. Dřevěné masážní korále se sesunuly ze sedadel na podlahu a plní funkci koberečků – masážních! Zadní část vozu je přenechána koloběžce s příslušenstvím. Plato zadního okna se chlubí artefakty doby minulé. Jak jinak pojmenovat plastovou žábu, s kterou si hrál každý, komu je dnes přes 30 let, nebo nezapomenutelný pletený klobouček na toaletní papír.
Už teď mi je jasné, že jsme zapomněl asi tak na 68 detailů v interiéru, 72 detailů na exteriéru a 60 na motoru. Tohle auto totiž musíte vidět na vlastní oči, pak teprve pochopíte. Audisoustava je co nejméně nápadná, přesto se skládá z přehrávače Pioneer DEH P77MP, zesilovačů Clarion a Helix, komponentních předních a oválných zadní reproduktorů Helix, včetně subwooferu Hertz.
Radek by chtěl touto cestou poděkovat rodičům za podporu, přítelkyni Berushce za to, že ho bere i když je takovej magor, bráchovi, Doktorasovi, klempířovi, Učitelovi a všem co nějak někdy helfli. Peace!!