S novou generací vozu Octavia Combi a Octavia Combi 4×4 pokračuje ŠKODA AUTO ve své modelové ofenzívě. Prodej modelu Octavia Combi v Evropě bude zahájen v květnu 2013 – jen několik týdnů po uvedení na trh modelu Octavia s karoserií liftback. Od června nav
Prostor ve své nejkrásnější podobě
„ŠKODA Octavia je pilířem prodejů naší značky,˝ říká předseda představenstva ŠKODA AUTO Prof. Dr. h.c. Winfried Vahland. „Vůz Octavia Combi díky své nabídce prostoru a maximální funkčnosti symbolizuje hodnoty značky ŠKODA a má na úspěchu řady Octavia velký podíl. V roce 2012 byla Octavia Combi nejprodávanějším vozem s karoserií kombi v Evropě. Model Octavia Combi 4×4 pak znovu potvrzuje vysokou kompetenci značky v oblasti vozů s pohonem všech kol,“ říká Vahland.
Nová ŠKODA Octavia Combi 4×4
Ať už s pohonem předních nebo všech kol, nová ŠKODA Octavia Combi nabízí prostor a techniku vozu střední třídy za cenu kompaktního segmentu. Rozměry nového modelu výrazně narostly. Vůz přesvědčí také vynikajícím poměrem ceny a nabízené hodnoty. Ten je charakterizován vynikající nabídkou prostoru, ještě vyšší funkčností, nízkou spotřebou, moderními bezpečnostními a komfortními systémy, řadou “Simply Clever” prvků a dynamickým designem. Automobil je navíc až o 102 kg lehčí než předchozí model. Nová Octavia Combi 4×4 se může pochlubit systémem pohonu všech kol s nejnovější, pátou generací mezinápravové spojky Haldex.
Nová ŠKODA Octavia Combi není jen prostorná a funkční, ale také dobře vypadá. Šéfdesignér ŠKODA AUTO Jozef Kabaň a jeho tým vytvořili model od základu nově. Nikdy předtím nepůsobila Octavia Combi na silnici tak dynamicky a zároveň nadčasově elegantně, nápaditě a suverénně jako třetí generace tohoto bestselleru. „S modelem ŠKODA Octavia Combi nabízíme prostor v jeho nejkrásnější podobě,“ říká Vahland.
S novou generací modelu Octavia Combi a Octavia Combi 4×4 zahájila ŠKODA další etapu největší modelové ofenzívy ve své historii. Oba modely mají pro růstové plány automobilky velký význam. Zhruba třetina všech vozů typu ŠKODA Octavia, prodaných za uplynulých 16 let, jde totiž na konto varianty kombi. Se 124 500 prodanými vozy v roce 2012 byla Octavia Combi třetím nejprodávanějším modelem ŠKODA na světě, hned za liftbackem Octavia a hatchbackem Fabia. V Evropě se v roce 2012 stala Octavia Combi nejprodávanějším vozem typu kombi, v Německu pak nejprodávanějším importovaným vozem vůbec.
K tomuto úspěchu významným způsobem přispěla také Octavia Combi 4×4. Téměř 20 % všech vozů Octavia Combi, které byly v roce 2012 na celém světě prodány, mělo poháněné obě nápravy. První Octavia s pohonem všech kol přitom na trh přišla již v roce 1999 a potvrzuje vysokou kompetenci značky v oblasti vozů s pohonem všech kol. Mimořádně oblíbená je Octavia Combi 4×4 v alpských zemích a Skandinávii. Například ve Švýcarsku se pro variantu 4×4 rozhoduje 55 % zákazníků modelu Octavia Combi, v Rakousku je to 41 % a v Norsku dokonce 61 %. Také ve Švédsku a Rusku více než třetina všech zákazníků modelu Octavia Combi volí variantu s pohonem všech kol.
Je zřejmé, že nová Octavia Combi hraje klíčovou roli v plánech značky ŠKODA na zvýšení jejího tržního podílu. „Octavia Combi a Octavia Combi 4×4 jsou fantastická auta. Nadchnou naše stávající zákazníky a osloví zákazníky nové,“ říká Werner Eichhorn, člen představenstva ŠKODA AUTO za oblast prodeje a marketingu. Eichhorn vidí nové kombi řady Octavia jako „atraktivní volbu jak pro soukromou, tak i pro firemní klientelu.“
Synonymum pro přepravní kapacitu
Nová ŠKODA Octavia Combi je podstatně větší než její předchůdkyně, přijíždí s velkorysou nabídkou prostoru pro cestující a jejich zavazadla. Vnější a vnitřní rozměry modelů Octavia Combi a Octavia Combi 4×4 jsou identické.
Automobil mezigeneračně vyrostl o 90 mm na délku (4,66 m), 45 mm na šířku (1,81 m bez vnějších zpětných zrcátek) a 108 mm v oblasti rozvoru. Výsledkem je maximální možná prostornost. Stejně jako model se stupňovitou zádí i kombi nadchne nabídkou místa v interiéru, jíž se řadí na špičku svého segmentu. V některých parametrech kombi svého již tak prostorného sourozence překonává.Žádný jiný vůz této třídy nenabízí delší interiér a více místa před koleny cestujících na zadních sedadlech. Délka interiéru novinky mezigeneračně vzrostla o 33 mm na 1 782 mm. Prostor před koleny cestujících na zadních sedadlech vzrostl o 26 mm na 73 mm. Více místa je i nad hlavou na předních a zadních sedadlech (vpředu: 983 mm místo dosavadních 981 mm; vzadu: 995 mm namísto dosavadních 984 mm). Podstatně vzrostla také šířka ve výši loktů: vpředu na 1 454 mm (tj. + 39 mm), vzadu na 1 449 mm (tj. + 26 mm). Stejně tak došlo k optimalizaci šířky ve výši ramen: vpředu o 19 mm na 1 398 mm, vzadu o 4 mm na 1 378 mm.
Premiantem své třídy je nová Octavia Combi v oblasti zavazadlového prostoru. Jeho objem se oproti předchozímu modelu zvětšil o 5 litrů na 610 litrů. V porovnání s třetí generací liftbacku (590 l) je to pak o 20 litrů více. Po sklopení opěradel zadních sedadel vůz odveze dokonce až 1 740 litrů (dosud: 1 655 litrů). Zadní opěradlo lze přitom pohodlně sklopit pomocí páčky v zavazadlovém prostoru. Se sklopeným opěradlem sedadla spolujezdce je dokonce možno přepravovat předměty do délky 2,92 metru.
Páté dveře nového modelu se vyklápí vysoko a umožňují mimořádně pohodlné nakládání. Otvor zavazadlového prostoru dosahuje světlé výšky plných 1 070 mm – v porovnání s předchozí generací to znamená nárůst o 9 mm. Také maximální šířka nakládacího otvoru činí 1 070 mm (Octavia Combi II: 1 061 mm). Práh zavazadelníku je ve výšce 631 mm, o 6 mm níž nad vozovkou než dosud.
“Simply Clever” ve všech ohledech
V oblasti přepravní kapacity však nová Octavia Combi neboduje jen prostorem, ale také řadou “Simply Clever” prvků. I zde platí, že v nabídce prvků není rozdíl mezi modelem Octavia Combi s pohonem předních nebo všech kol. Premiéru ve voze ŠKODA má variabilní mezipodlaha zavazadlového prostoru. Její pomocí lze zavazadlový prostor rozdělit na různě velké a různě hluboké části, čímž vznikají velmi flexibilní přepravní možnosti. Novinkou je odkládací kapsa na kabát pod roletovým krytem zavazadlového prostoru. Oděvy lze nyní během cesty odložit do zavazadlového prostoru, aniž by jim hrozilo zmačkání nebo znečištění.
Roletový kryt zavazadlového prostoru lze vyjmout a uložit pod mezipodlahu. Na toto místo je možno uložit také příčný střešní nosič (dodávaný na přání) v případě, že není potřeba. Opěradlo zadního sedadla lze sklápět v poměru 60:40. Volitelně dodávaná dělicí síť zabraňuje tomu, aby převážené předměty přepadávaly dopředu na cestující – například při prudkém brzdění. Síť lze použít i po sklopení zadního opěradla.
Jako součást standardní výbavy jsou v zavazadlovém prostoru čtyři sklopné háčky na zavěšení nákupních tašek, nechybí ani dvě lampičky. 12V zásuvka za podběhem poskytuje praktický přívod elektrické energie, například pro autochladničku.
Poprvé se ŠKODA Octavia Combi dodává s oboustranným kobercem v zavazadlovém prostoru: zajistí jak komfort a odpovídající vzhled díky kvalitnímu textilnímu povrchu na jedné straně, tak i odolnost vůči znečištění a snadné čištění díky pogumované druhé straně. Novinkou jsou také takzvané upevňovací Cargo elementy, jejichž pomocí lze v zavazadlovém prostoru bezpečně zafixovat například kartony a krabice.
Také posádka si může v nové generaci modelu Octavia Combi užívat chytré novinky, kterými zaujal již liftback: do držáku multimediálních zařízení ve středovém panelu lze umístit mobilní telefon nebo iPod. Pro odkládací kapsy ve výplních dveří jsou k dispozici nádoby na odpadky. Držáky nápojů se postarají až o osm lahví. Ve víčku palivové nádrže se jako součást sériové výbavy nachází škrabka na led, zatímco reflexní vesta má své místo ve speciálním držáku pod sedadlem řidiče. V obou případech tak odpadá zdlouhavé hledání v celém interiéru vozu.
Moderní systém pohonu všech kol pro novou generaci modelu ŠKODA Octavia Combi 4×4
Ke kvalitám oblíbeného kombi značky ŠKODA přidává nová Octavia Combi 4×4 výhody pohonu všech kol: zlepšenou trakci za snížené adheze a optimální chování při rozjezdu a ve stoupání. Zásluhu na tom má moderní systém pohonu všech kol s mezinápravovou spojkou Haldex nejnovější, páté generace. Elektronika rozděluje hnací moment mezi obě nápravy i jednotlivá kola. Za běžného provozu je poháněna primárně přední náprava. V případě potřeby se plynule připojí pohon zadních kol. Optimální chování vozu při rozjezdu za snížené adheze zajišťuje sériově dodávaná elektronická uzávěrka diferenciálu EDS.
Dynamický a funkční design
Vysoká funkčnost ve spojení s dynamickou elegancí – tak lze stručně charakterizovat vzhled nové generace modelů ŠKODA Octavia Combi a Octavia Combi 4×4. Design zaujme jasnými liniemi, precizností a dokonalými proporcemi – od přídě až po záď. Zatímco přední část vozu je identická s přídí liftbacku, silueta a záď jsou odlišné.
Z bočního pohledu jsou proporce, hrany, plochy a grafika oken v dokonalé harmonii. Na posílení celkového dojmu se odrazilo prodloužení rozvoru o téměř 11 cm (2 686 mm vs. 2 578 mm) při zkrácení předního převisu na 886 mm (Octavia II: 915 mm). Délka novinky je 4 659 mm. Třetí generace je tak o 90 mm delší než její předchůdce. Délkou a šířkou je kombi identické s liftbackem, výškou 1 465 mm jej však o 4 mm překonává.
Nová ŠKODA Octavia Combi působí při pohledu z boku jasným a precizním dojmem: velkou roli v tom hraje dynamika siluety, která vede od čelního okna po zadní sklo bez zbytečných zlomů nebo rušivých linií. Uzavřená, ostře řezaná boční grafika je zvýrazněna vysokou linií Tornádo. Směrem dozadu boční linie jemně klesá, zadní skupinové svítilny zasahují hlouběji do boku vozu a přímo navazují na linii Tornádo.
Jasná, precizní a čistě uspořádaná je i záď. Zadní skupinové svítilny ve tvaru písmene C a charakteristické trojúhelníkové prvky na pátých dveřích už na první pohled jednoznačně identifikují novinku jako vůz značky ŠKODA. Stejně jako liftback má i ŠKODA Octavia Combi v každé zadní skupinové svítilně dva pruhy ve tvaru písmene C, které posilují vizuální dojem za tmy. Nové logo značky ŠKODA je umístěno uprostřed pátých dveří. Nalevo od něj se nachází nápis ŠKODA, napravo pak označení modelu Octavia, resp. Octavia 4×4.
Nová ŠKODA Octavia Combi a Octavia Combi 4×4 přesvědčí také vysokou úrovní bezpečnosti. Před několika málo týdny obdržel vůz nejvyšší hodnocení pěti hvězdiček v nárazových testech Euro NCAP. Nová Octavia přesvědčila velmi dobrou ochranou dospělých pasažérů, dětí i chodců, stejně jako nabídkou asistenčních systémů.
Mezi nově vyvinuté systémy aktivní bezpečnosti vozu ŠKODA Octavia Combi patří Front Assistant s funkcí nouzové brzdy (od května 2013), Lane Assistant pro udržování vozu v jízdním pruhu, multikolizní brzda s automatickým brzděním, Crew Protect Assistant pro přípravu posádky na hrozící nehodu nebo Driver Activity Assistant (rozpoznání únavy). Tyto systémy pomáhají zabránit nehodám nebo alespoň zmírňují jejich následky pro posádku, respektive účastníky silničního provozu.
V případě nehody zajistí nejlepší možnou ochranu řidiče a spolujezdců rozsáhlý paket systémů pasivní bezpečnosti. Před zraněním posádku chrání až devět airbagů v kombinaci s tříbodovými bezpečnostními pásy. Poprvé se ve voze ŠKODA Octavia Combi objeví kolenní airbagy (standard pro země EU) a boční airbagy vzadu. Za mimořádně stabilní jízdní vlastnosti vděčí nejmladší člen rodiny vozů ŠKODA precizně naladěnému podvozku s dlouhým rozvorem v kombinaci s tuhou a lehkou strukturou karoserie.
ŠKODA Octavia Combi 4×4 nabízí díky variabilnímu rozdělení hnacího momentu mezi kola přední a zadní nápravy maximální možnou trakci. Výsledkem je další zlepšení aktivní bezpečnosti za každé jízdní situace. Poprvé se ve voze značky ŠKODA používá pátá, tedy nejmladší generace mezinápravové spojky Haldex. Technika reaguje na změnu podmínek v rozmezí milisekund a zaručuje tak maximální možnou aktivní bezpečnost i na zhoršeném povrchu. Navíc je třetí generace modelu Octavia Combi 4×4 standardně vybavena elektronickou uzávěrkou diferenciálu (EDS), která upravuje distribuci hnacího momentu mezi levými a pravými koly, čímž umožňuje hladký rozjezd na plochách s nestejnoměrnou adhezí.
Úsporné motory: Emise CO2 od 87 g/km
Nově vyvinuté motory pro nový model ŠKODA Octavia Combi jsou až o 17 % úspornější než motory předcházející generace. Nabídka agregátů modelu Octavia Combi zahrnuje čtyři benzinové a čtyři naftové jednotky.
Široká paleta motorů sahá od pohonné jednotky 1,2 TSI/63 kW až po špičkovou motorizaci 1,8 TSI o výkonu 132 kW. S výjimkou základních verzí jsou pro země EU všechny motory vybaveny systémem Start-Stop a rekuperací. Vedle ekologické varianty GreenLine s motorem 1,6 TDI/81 kW plánuje ŠKODA pro model Octavia Combi také pohon na zemní plyn (CNG).
ŠKODA Octavia Combi 4×4 má v nabídce tři agregáty: 1,8 TSI/132 kW, 1,6 TDI/77 kW a 2,0 TDI/110 kW. Hodnoty spotřeby a emisí v porovnání s předchozím modelem klesly průměrně o 14 %. Součástí sériové výbavy jsou také v tomto případě systém Start-Stop a rekuperace.
Vyspělé komfortní systémy
Vyspělost modelů Octavia Combi a Octavia Combi 4×4 je patrná také v šíři nabídky elektronických komfortních systémů. Nové funkce, které byly dosud známé spíše z vozů vyšších tříd, zvyšují komfort a bezpečnost na cestách. Všechny komfortní systémy se přirozeně nabízí jak pro verze s pohonem předních kol, tak pro 4×4.
Nová ŠKODA Octavia Combi nabízí adaptivní tempomat s automatickou regulací odstupu od vpředu jedoucího vozidla Adaptive Cruise Assistant. Nový Intelligent Light Assistant zamezuje oslnění ostatních účastníků provozu automatickým vypínáním a zapínáním dálkových světel. Automatic Parking Assistant podporuje samočinné parkování v příčném či podélném směru. Nejen při jízdě po městě přijde vhod rozpoznávání dopravních značek v paketu Traveller Assistant. Prostřednictvím volby jízdního profilu Driving Mode Selection může řidič stiskem tlačítka měnit různé nastavení nejen komfortních funkcí vozu.
Nová ŠKODA Octavia Combi disponuje také elektricky výklopnou a posuvnou panoramatickou střechou. Pro kombi se skládá ze dvou dílů. Zatímco přední díl lze pomocí elektromotoru vyklápět a posouvat, zadní je pevný. Celý střešní modul o rozměrech 1 362 × 870 mm je tvořen tónovanými skly s tepelně-izolační vrstvou. Sklo odráží 95 % tepelného a 93 % světelného záření.
Páté dveře nové generace modelu ŠKODA Octavia Combi lze otevírat a zavírat elektricky (volitelná výbava). Nová Octavia Combi může být navíc na přání vybavena systémem bezklíčového odemykání, startování a zamykání KESSY (Keyless-Entry-Start-and-Exit-System).
Nová ŠKODA Octavia Combi nadchne zcela nově vyvinutou generací infotainmentu. V sortimentu rádií a navigací si vyberou i ti náročnější řidiči. Vyšší řady infotainmentu se mohou pochlubit až 8″ barevným dotykovým displejem se senzorem přiblížení. Maximální požitek z poslechu hudby nabízí nový Sound System CANTON, jehož zvuk byl optimalizován přímo pro interiér vozu ŠKODA Octavia Combi.